• Rebeccan

Rama in brudparet på festen?

Hej,

Till festlokalen efter vår vigel skulle vi vilja ha någonting som ramar in brudparet. Populärt är väl något björkvalv runt brudparet som dekoreras. Men vad jag undrar är hur man får det att stå? Vad fäster man det i för att det ska bli stående och inte välta? Vi kommer inte ha en vägg precis bakom oss så det kan vi inte fästa den i. Nån som har något tips?

//R 

• Svar på tråden Rama in brudparet på festen?
  • Aniara4

Jag funderar lite på samma sak! Vi kommer att ha en stor (och rätt fin) väggmålning bakom ryggen, om vi inte ändrar oss om möbleringen, annars hade vi nog satt upp något fint på väggen. T.ex. banderollen vi köpte från Vistaprint i samma design som inbjudningskorten.

• Nu tusan ska jag bli fru
    Aniara4 skrev 2011-06-12 20:24:57 följande:
    Jag funderar lite på samma sak! Vi kommer att ha en stor (och rätt fin) väggmålning bakom ryggen, om vi inte ändrar oss om möbleringen, annars hade vi nog satt upp något fint på väggen. T.ex. banderollen vi köpte från Vistaprint i samma design som inbjudningskorten.
    Rebeccan skrev 2011-06-12 20:14:53 följande:
    Hej,

Till festlokalen efter vår vigel skulle vi vilja ha någonting som ramar in brudparet. Populärt är väl något björkvalv runt brudparet som dekoreras. Men vad jag undrar är hur man får det att stå? Vad fäster man det i för att det ska bli stående och inte välta? Vi kommer inte ha en vägg precis bakom oss så det kan vi inte fästa den i. Nån som har något tips?

//R 
    Hej tjejer!

Kolla in på någon uthyrningsfilma som har såna här (har tappat ordet) men "valv" en "båge" som man antingen sätter på bordet eller ställer bakom brudparet och som man kan klä i björkris eller blommor!

alladinuthyrning.se kanske har? men googla på uthyrningsfirmor! =)
  • Tittij

Brudbåge brukar det kallas. (Tycker dock det är gräsligt...) Men googla så hittar du säkert firmor som fixar.

• Gwennie

Vi funderade på att sätta två ungbjörkar i stora hinkar med sand och sen knyta ihop topparna neråt med ståltråd så att de bildar ett hjärta och ställa bakom oss. Ingen aning om det fungerar än, men man kan ju testa i liten skala först.

• Aniara4
    Gwennie skrev 2011-06-12 21:39:12 följande:
    Vi funderade på att sätta två ungbjörkar i stora hinkar med sand och sen knyta ihop topparna neråt med ståltråd så att de bildar ett hjärta och ställa bakom oss. Ingen aning om det fungerar än, men man kan ju testa i liten skala först.
    Det låter som en bra idé! Kanske ska försöka plantera nån liknande idé hos föräldrarna som bor på landet... Vi har egentligen inte utrymme i budgeten för någon blomsterbåge, dessutom tycker jag det är lite... fånigt.
  • Rebeccan
    Gwennie skrev 2011-06-12 21:39:12 följande:
    Det låter ju som en hur bra idé som helst! Det ska jga absolut ta vara på och försöka med. Om det fungerar vore det jättebra. Vi kommer ha en skylt med våra namn och vigseldatum som vore toppen att fästa i hjärtat :) 

Tack för alla svar! Man kan alltid lita på bröllopstorgets medlemmar när det är nåt man undrar :)

//R 
  • marimekko86

Vi ska av tjockare ståltråd göra ett stort hjärta som vi sedan klär in med ris (gifter oss i oktober). Sedan ska vi vira runt en ljusslinga i det också, LED lampor, batteridriva så vi slipper sladdar. Tänkte hänga det bakom oss

• Helena brud 20 aug

Jula säljer en sån blomsterportal ell båge för 89 kr, den man man ju löva in? Vi ska nog ha den både vid vigselplatsen och vid bordet bakom oss... Tror i Björk och sen ska min mammas gamla virkade brudkrona stärkas upp och hängas mitt i valvet... Ev med nån ljusslinga i oxå...

• Aniara4
    Helena brud 20 aug skrev 2011-06-14 22:23:16 följande:
    Jula säljer en sån blomsterportal ell båge för 89 kr, den man man ju löva in? Vi ska nog ha den både vid vigselplatsen och vid bordet bakom oss... Tror i Björk och sen ska min mammas gamla virkade brudkrona stärkas upp och hängas mitt i valvet... Ev med nån ljusslinga i oxå...
    Menar du den här?
    www.jula.se/rosenbage-799022

Den är 2,3 meter hög, kan vara svår att få in vid matbordet. Men man kanske kan korta av den om man har en metallsåg?
  • MrsT2011

Snöade in lite på inlägget om att ställa två ungbjörkar i varsin stor kruka/hink bakom brudparet. Jag tycker att det låter alldeles utmärkt, dessutom luktar ju björk ljuvligt gott. Har två andra idéer på vad man kan göra med träden:

- Hänga ett gäng hjärtformade lappar eller små strutar i varje träd, som när man pyntar en julgran. Då kan träden även fungera som gästbok. Om gästerna till exempel ska vänta på brudparet medan de fotograferas, då kan man dela ut lappar (som fästs i ett snöre) till alla när de kommer till festlokalen, sedan skriver gästen en hälsning och hänger lappen i trädet. Pyntat och klart när brudparet sätter sig till bords!

- Fäst ett klädstreck eller ett vackert hampasnöre mellan björkarna, bara någon meter långt. Måla klädnypor i temafärgerna och fäst upp vanliga A4-ark på klädstrecket. Till exempel en lapp med brudens namn, en med ett stort hjärta och en med brudgummens namn.

• Aniara4

Jag funderar på att knyta fast heliumballonger (eller en enda stor) på våra stolar.

• rotorp
    Tittij skrev 2011-06-12 21:32:20 följande:
    Brudbåge brukar det kallas. (Tycker dock det är gräsligt...) Men googla så hittar du säkert firmor som fixar.
    Håller med dig.
    Känns så 80 tal? Hur som haver så känns det gammalt. Vi slänger upp en massa tyg på väggen bakom oss och nöjer oss med sten dekoration framför som jag kommer att göra med våra initialer.
  • MrsT2011

Det är ju annars ganska vanligt att man gör till exempel ett hjärta av björkris och fäster på väggen bakom, kanske på ett lakan först om väggen råkar vara ful.

Svar på tråden Rama in brudparet på festen?