• Mace

    Franska rivieran (via Marseilles) - tips mottages tacksamt!

    Det är några år sedan jag var i Marseille, men när jag var där vet jag att folk varnade mig för att det är en lite "hård" stad, dvs inte helt säker. Det är (om jag minns rätt) ursprungligen en hamnstad och jag tror att det varit en del kontroverser med flyktingar och liknande. Staden har sin charm, men jag tror att franska rivieran känslan finns mer i någon av de mindre orterna längs kusten. 

    Det går rätt många tåg från Marseille mot Nice. Själv är jag dödsförälskad i Nice sedan många år tillbaka, och varje gång jag kommer dit har jag massor med planer på allt jag skall se och göra, och sedan slutar det ändå med att jag tillbringar hela dagarna med att sola, bada, dricka gott vid och äta god mat. Ospännande, men så trevligt. Stranden där är precis som fru i augusti skrev fylld av stenar istället för sand, men om man har  ett par badskor så fungerar det bra (det är inte vassa stenar, men det gör ändå lite ont att gå på dem) och större delen av stranden i Nice är publik så man kan bada överallt (till skillnad från Cannes där det är väldigt mycket privat/betalstränder). Jag rekommenderar verkligen att betala för få en egen solstol och parasol och så någon av dagarna, det känns verkligen lyxigt.  

    Om man har Nice som bas är det lätt att åka både till Cannes och till Monaco och ev Italien. Nice är som en blandning mellan turiststad, riktigt stad och by så den är lite både och. Det finns mysiga kvarter (gamla stan är jättefin, men superturistig och likaså cours saleya blir på kvällen fyllt av souvenirförsäljare) och många trevliga restauranger både på turisstråken och utanför.

    Det billigaste boendet är att hyra en lägenhet. Vi gjorde det förra året och hyrde en liten studio (en etta) nere vid havet för 6000 kr för en vecka mitt i juli (via Blocket). Det borde vara lite billigare i september, och åker du precis i slutet av september kan du ibland få riktigt bra priser. Kolla t.ex. hotels.com, där brukar finnas många hotell på rivieran.

    Allra mest upplever ni om ni har bil, men att köra längs med kusten kan ta ganska lång tid (man brukar inte vara ensam där). Det går snabbare motorvägar en bit inåt land, men dels ser man inte så mycket och dels är det vägtullar på dem.  Annars finns som sagt både tåg och buss. Jag har själv aldrig åkt buss, men däremot tåg och det fungerar riktigt bra.

    Hur ni än gör är jag säker på att ni kommer få en kanonresa, vädret borde vara perfekt och rivieran blir liksom aldrig fel!  

Svar på tråden Franska rivieran (via Marseilles) - tips mottages tacksamt!