• MaalinJohansson

Orolig för min blivande..

För 7 dagar sen fick en ambulans hämta min blivande på vårdcentralen där han var på läkarbesök pga att han hade ont i lungorna och det var tungt att andas. Dom hittade inget fel på honom uppe på akuten och fick åka hem igen efter 5 timmar. Dagen efter fick han ringa läkaren igen för att det var tungt att andas. Han tog nya tester och han fick utskrivet en Bricanyl. Dagen efter började han må lite bättre så vi tog bussen in till stan för att ta en lunch tillsammans och byta skjortan på dressman. Han började sen bli yr, höll på att svimma och fick sen ett "anfall" där han fick jätte svårt för att andas och började hyperventilera och under tiden vi väntade på att ambulansen skulle komma svartnade det för ögonen (fast han var kontaktbar) och han fick sen stickningar/kramper i armarna och händerna.

Dom har fortfarande inte hittat något fel. Dom misstänker luftstrupskatarr, bronkit eller panikångerst.

Panikångerst har jag väldigt svårt att tro eftersom han mår så här hela tiden och inte lite då och då. Det är ju ansträngande för honom att andas hela tiden men blir jätte jobbigt om han tex pratar långa meningar eller går en liten bit.

Vi gifter oss på Lördag. 18/6 och allt är bokat och klart. Men jag är orolig för att han inte kommer att orka. Och ännu mer rädd för att det är något allvarligt med honom.

Jag har frågat han flera gånger om vi ska ställa in bröllopet. Men han tycker att vi ska köra på. Och jag ser på honom att någonstans inne i honom är han orolig för att det är något allvarligt och kanske livshotande han har fått.

Kände bara för att skriva av mig lite :)
    Det här skulle ju blli en spännande och dagar av längtan. Men det har varit väldigt mycket dramatid dom senaste dagarna...

• Svar på tråden Orolig för min blivande..
  • MaalinJohansson

Ber om ursäkt för den dåliga stavningen på slutet. Är lite trött känner jag :)

• forceprincess

Åh jag lider med dig!
    Jag vill bara ge er ett råd, GE ER INTE! Kräv att läkarna tar alla möjliga prover, röntgen....ja vad de krävs för att få ett svar. Det finns allt för många hemska exempel på när de har slutat lilla för slarv i sjukvården. Inte för att de måste våra något livshotande men den oron ni bär på måste ni få hjälp att bli av med.

Hoppas innerligt att allt kommer gå bra och att ni får en fantastisk bröllopsdag (och alla andra dagar där efter)

Styrke kramar! Hjärta

• Humlan66

Usch , jag förstår din oro. Hoppas verkligen att allt ordnar sig. Det gör det säkert

Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (känner med er)

Åh jag lider med er, det är ju den största skräcken inför bröllopet, att man själv eller partnern ska bli allvarligt sjuk! Jag förstår verkligen att det är tufft, men det fina är ju att ni är överens om att genomföra bröllopet. Försök glädjas åt att ni äntligen får varandra "på riktigt", och försök sedan att improvisera fram dagen. Så länge han orkar ta sig igenom vigseln kan ni ju lägga in några pauser vid andra tillfällen under dagen så att han får vila.

Finns det några moment ni kan prioritera bort under dagen? En kortare porträttfotografering? Någon annan än din blivande hämtar brudbuketten? Toastparet ber alla gäster halvera längden på sina tal så att middan inte blir så lång? Några spex och lekar kanske kan strykas ur programmet?

Vi fick improvisera och ta beslut att köra på enligt planen och ta hand om övriga gäster på vårt bröllop när min tärna och hennes man råkade illa ut. Deras barnvagn gick sönder, insatsen for rakt nerför en stentrappa och välte, så att den sex veckor gamla flickan ramlade ut. De hade precis lyft upp henne och ringt ambulans när vi kom till festlokalen. Jag gick direkt in i nån sorts förnekelse när jag såg att flickan var vaken, min hjärna kopplade bara att "om hon är vaken kan det ju inte vara så farligt".

Men för föräldrarna var katastrofen ett faktum, det blev akuten hela middagen igenom, de kom tillbaka sex timmar senare under tårtan, bara för att hämta sina saker och för att visa alla att det hade gått bra. Men de var djupt skakade och pratade om hur de knappt hade kunnat leva vidare om flickan hade dött av fallet.
    Som brudpar klarade vi oss bra förutom att vi såklart var oroliga för dem och tyckte synd om dem. Vi ringde under pausen och försökte stötta så gott vi kunde, men i övrigt festade vi helt enligt plan och fick en fantastiskt rolig middag och fest. Jag visste inom mig att paret skämdes tillräckligt för det inträffade och att det sista de ville var att hela vår fest blev förstörd. Det resonemanget har jag fått bekräftat av dem i efterhand.

Genomför ert bröllop och försök njuta så gott ni kan. Men mitt råd är att ni direkt efteråt, senast på måndagen, åker upp och sätter er på akuten med orden "vi åker fan inte härifrån förrän ni har gjort en grundlig undersökning och provtagning på honom".

Min bror bröt ihop i vintras pga panikångest, han gick bärsärk i sin lägenhet och när hans vänner kom dit var han så borta att ha inte kunde formulera en begriplig mening. De körde honom till psykakuten och där var arrogansen total, som att det inte var någon fara med honom. Men hans kompis stod på sig och sa "jag åker jävlar inte härifrån förrän ni lägger in honom". Så blev det, och han förblev inlagd på sjukhusets psykavdelning i en hel månad. Diagnosen? Utbrändhet & panikångest som tillsammans skapade en djup psykos. Ibland måste man stå på sig för att få rätt vård.

• Anonym

Det där låter mer som hjärtat än lungorna, stå på dig, be dem kolla hjärtat och  hur mycket vätska är runt det.

Min pappa   hade bronkit, tills han föll ihop  på sjukhuset och den enda närvarande var en hjärtläkare,  en liter vätska runt hjärtat  hittad de och nu mår pappa bra och det var aldrig något problem med lugnorna till att börja med. 

• tweety

är din BM lång och smal?

I så fall kan det vara en lungkollaps. Långa och smala personer kan få det utan anledning känner två som fått det och symptomen låter som det du beskriver. 

Stå på er och be om en annan läkares synpunkt och undersökning.

Lycka till med bröllopet    {#emotions_dlg.flower} 

• MaalinJohansson

Åh Tack för alla fina ord  :) Han ska till läkaren i morgon och prata mer med dom och få ett intyg på att han får vara sjukskriven den här veckan också. Vi har pratat mycket om det här hemma att vi måste stå på oss ifall dom ska hitta nånting. Min morfar är ett sådant exempel som dog helt i onödan.

Anonym (känner med er)
    jag ryser när jag läser.. Så bra att allt ändå gick bra med bebben och att ni fick er dag ändå!
    Jo vi har bestämt allihopa, dvs hans familj + min familj att han ska inprensip inte göra nånting. Våra föräldrar kör och fixar allt och lämnar av mig hos frissan, hämtar mig osv. Vi har bestämt oss för att inte ha någon dans han och jag. Och fotografen är en gäst så vi får fotograferas lite då och då :) Om han inte klarar av  att stå under vigslen så får han sitta på en stol.. osv. Så det känns bra att vi har så många som hjälper oss.

Så nu får vi bara hoppas att han inte blir sämre tills på lördag.

• cityalven

hej!

jag förstår din oro.
    min första tanke var astma, min mamma fick jätteproblem för några år sedan och det tog ett tag innan läkarna kom på att det var astma. han borde dock få mer astma medicin än bara bricanyl som folk får till höger och vänster för minsta lilla sak... han borde få en riktig astmautredning.

det andra alternativet är hjärtat och lågt blodtryck. det kan också påverkas om man är lång och gänglig för då tar det ett tag för blodet att komma upp i kroppen och huvudet.

Äter han ordentligt? dricker han mycket vatten, eller är han törstig ofta? kastar han vatten som han ska? (d.v.s kissar han som vanligt) om de finns symptom här att han dricker mer än vanligt och kissar mycket så kan det vara diabetes. det checkar man enkelt med ett litet stick i fingret.

Hoppas att det löser sig till er stora dag, han kanske också är lite spänd och nervös (det brukar förrvärra alla symptom man kan ha) så hur dumt det än låter, försök att hitta lugnet mitt i stormen.

jag hoppas på att allt löser sig till bröllopet

lyckoönskningar

// cityalven

• MaalinJohansson

Han har tagit hur många tester som helst och allt ser normalt ut påstår dom. Han har även röntgats och fått andas in lite olika saker. Han har gjort så mycket så jag har inte ens koll på vad han gjort längre. Efter första akutbesöket så frågade han just det när dom inte hittat nånting. Kan det inte vara astma? Då fick han till svar...eehh det vet jag inte.

Diabetees har dom kollat men det är var inte det. blodtryck och ekg är också normalt. Allt är normalt påstår dom. Så det är ju isåfall om testerna dom skickade iväg skulle visa nånting. :S

• JustMeAndMyLove

Panikångest kan man blir precis så där av. Jag hade liknande symptom i 2 år, varje dag. Vaknade ofta med spasmer som stängde igen luftvägarna helt och gjorde hundratals tester.

Men håller med om att ni ska kräva ordentliga undersökningar men kanske också utredas med hjälp av psykolog. Panikångest kan komma plöttsligt och tillsynes utan anledning.

Hoppas verkligen han blir bra snart, det är så otroligt obehagligt när nått så vitalt som andningen kronglar :(

Styrkekram! 

• Anna88

Med min utbildning håller jag med läkarnas olika diagnosförslag. Om han varit på röntgen och ekg är taget samt de vanligaste blodproven är ok så är det antagligen inte hjärtat. Jag har ju förstås inte sett anfallen men svårt att andas i kombination med stickningar i armarna låter i mina öron som panikångest. Det låter nog som om man undersökt det viktigaste däremot vill man inte i ett tidigt skede ge diagnosen panikångest utan man vill som i erat fall utesluta andra, allvarligare alternativ.

• TheD

Jag är allergiker och använder Bricanyl men här låter som om det inte räcker....

Hoppas det visar någon gång vad det är :)

Lycka till på lördag!!!

• MaalinJohansson

Tack allihopa för era fina svar och tips =)
    Han har precis varit som läkaren och dom nya testerna visade att det är bronkit. Så nu vet vi iallafall vad det är för något. Typiskt att det skulle ske just nu några dagar innan den stora dagen bara. Men han är lycklig och jag är lycklig. Så det kommer att bli en fantastisk dag ändå trots att vi skippar bröllopsdans och hotellrum Glad

• Loche

Åh så skönt att ni vet vad felet är nu iaf,,, det är alltid så oroligt att inte veta. Hoppas eran dag blir ljus och fin och full av lycka! :)

Svar på tråden Orolig för min blivande..