• Fru Twist

    Velig i hur vi ska göra med festen..

    I går kom äntligen frågan!! Officielt vill säga, vi har pratat om det länge att vi ska gifa oss. Vi är nog mer praktiker än romantiker. Kruxet är nu att vi inte har råd med den stora fest som vi skulle önska. Vi har båda stora släkter och många vänner så om vi ska bjuda de flesta blir det ca 120 personer. Vi har precis köpt hus så stora delar av våra sparpengar har gått till det. Det vi funderar på är att skippa bröllopspresenter och be folk betala en kuvertavgift istället, på ca 200 kr per person.  Är detta helt fel att göra?
    Vi har jätte svårt att stryka personer från gästlistan, för de flesta är släkt. Bjuder man en kusin måste man väl bjuda alla. Vi umgås några gånger per år vid släktkalas.

    Är orolig hur detta ska motas av folk, vi vill ju ha många där, Vi kan ju göra ett litet och enkelt men då blir det sura miner från människor som inte blir bjudan istället. Känns som vi måste välja mellan två dåliga alternativ..

    Finns det någo med några bra alternativ eller ideer? Vi planerar på att gifta oss i maj nästa år.

  • Svar på tråden Velig i hur vi ska göra med festen..
  • smidefors

    Vi har inte heller så mycket pengar, o bjuder därför färre människor,ca 50 personer. Annars är det väl inget fel att ta kuvertavgift, då blir det lätt för gästerna med!! Eller så kan ni vänta, spara, o sen ha vilken typ av fest ni vill.
    Grattis!! 

  • Kattpoet

    Jag lyckades  göra en alkohol fri buffé med tårta för  60 kr per portion denna helgen,  det tog oss 4 månader  att spara ihop pengarna vi behövde till 30 gäster.

    Frågan är ju vad ni vill ha,  drömmen  eller verkligheten, vad kan ni göra med de medel ni har?
    Har ni trädgård så finns  ju  möjligheten att ha en  picknick  bröllop eller  knytkalas bröllop. 
    Men i det stora hela dagen handlar  ju om  kärleken mellan er två, den är ju gratis och gå från där. 

  • izredam

    Vi tänker ta en kuvertavgift - jag startade en tråd om det här för ett tag sen och det verkade som att folk trodde att det skulle tas emot rätt bra i alla fall - Vi tänkte till och med ta en avgift på ca 350kr/person (men då bjuder vi på avgiften för barn) - och det är ju som någon sa, de får ju betydligt mer än de betalar för!

  • BlackWIngedAngel

    Det finns många olika tankar om det här med kuvertavgift. Har ni tänkt att åka på bröllopsresa? I så fall kan ni kanske önska er ett bidrag till den istället? Det finns de som tycker sämre om detta, men jag tycker i alla fall att det känns bättre, för då bjuder man gästerna till festen och beloppet de väljer att ge blir frivilligt och efter förmåga.

  • MrsT2011

    Tyvärr är det väldigt kontroversiellt med kuvertavgift. Jag hade själv gärna gått på ett bröllop med kuvertavgift men jag måste säga att jag kan se ett mönster i trådarna här på BT. Många blivande brudar berättar stolt att de ska ha kuvertavgift och att gästerna varit såååå positiva, men sen när OSA-datumet gått ut står de ändå där med en gästlista där hälften tackat nej till bröllopet och lokalen de hyrt är alldeles för stor.

    Är det inte bättre att bara välja ett litet bröllop? Jag menar, vissa gäster blir ju uppenbarligen sura hur man än gör. Hellre att de tjurar över att inte bli bjudna än att de tjurar över kuvertavgiften. Om de kommer kanske de lägger sordin på stämningen, om de inte kommer har de sabbat hela planeringen som utgick från ett visst antal gäster.

    Vi bjöd 31 personer och alla tackade ja! Trots att det var den 4 juni 2011, alltså mitt i långhelgen då man enligt mina gubbiga kollegor "bara vill ut och segla". Det var guld värt med ett E-bord för endast föräldrar, syskon och vänner med respektive. Den som satt längst bort kunde utan problem ropa till oss vid honnörsbordet om de ville oss nånting, och trots att vi var så få fick trubaduren igång ett fantastiskt dansgolv med både pardans, disco, brudpar som headbangar och spelar luftgitarr, brud som sjunger i mikrofon etc etc.

    Det finns inga måsten och vem vill egentligen ha folk på sitt bröllop som man bara träffar någon gång per år och inte har en personlig relation till? Jag bjöd inte ens min kusin som jag även räknar som barndomsvän, trots att jag själv var toastmaster på hennes bröllop för fem år sedan. Varför? Jo för att vi inte träffats alls på nästan två år! Släkten träffas bara på juldagen och hennes familj var uppbokade på annat senaste julen.

    Det är dessutom lättare att hålla feststämningen uppe under en lång middag med många tal när de flesta gäster har en nära relation till brudparet. Man vill ju känna att alla som är där blir rördaav de vackra talen och att de är genuint glada för vår skull! Det är därför upplägget i "Fyra bröllop" är helkasst, vem tusan vill ha tre vilt främmande människor på sitt livs mest personliga middag? De betygsätter och gnäller om att det händer för lite, tror fan det när de aldrig hört talas om en enda av de anekdoter och karaktärsdrag gästerna refererar till i sina tal!

    Mitt tips är alltså att bjuda så pass få att ni kan bjuda dessa personer på en riktigt härlig brakfest utan extra kostnad för gästen!

  • Bridezilla11

    Jag skulle inte vilja betala någon kuvertavgift på bröllop. Däremot ge pengar till en bröllopsresa är en helt annan grej, för då blir jag inte tvingad att betala en viss summa utan får ge vad jag vill.
     

  • EllaBella

    Jag tycker det är skitbra med kuvertavgift. Det enda som verkar krångligt är hur man ser till att alla gäster betalar, har sett i några trådar här på BT att bruden raljerat över att mängder av gäster inte satt in sin kuvertavgift. I det fallet hade brudparet bett gästerna sätta in pengar på ett visst konto.

  • Chicita

    Jag ser inga fel med kuvertavgift.
    Men som alltid när man gör något som är "emot normen" så måste man vara beredd på att vissa blir sura.

    Måste ni ha middag?
    Kan ni inte ha ett senare bröllop (typ 17:00, så äter folk innan) och så bjuder ni in till mingel med snittar och lite kaffe och kakor/ bullar.

    Det finns jättemånga varianter på bröllop. Och man måste inte göra på ett speciellt sätt.
    Det finns också möjligheten att ni väljer att ha middagen på en restaurang men att alla kan få välja från menyn och betalar sin egen mat.
    Typ att ni i inbjudan bjuder in alla till vigseln och sen informerar om att alla som vill är välkomna att följa med er till restaurang NN (skicka gärna meny och prislista i infobladet). Kanske förtydliga att ni bjuder på fördrink (eller något) men att alla betalar sin egen mat... Svårt att formulera så här på morgonen efter 3 timmars sömn. Men det går ju att vidareutveckla tanken...
    "Efter vigseln kommer vi att åka till restaurang NN för att äta vår middag, alla som vill och önskar kan anmäla sig till __XX__ så bokar vi ett bord till er. Mat och dryck väljs på plats från bifogad meny. Vi bjuder på fördrink och _____ övrigt betalar var och en för sig. Detta ser vi som er gåva till oss och därför avsäger vi oss övriga gåvor"

    Eller bjud in till picknickbröllop.
    Be alla gäster att packa en picknickkorg och välj ut en vacker plats att vara på och kanske hyr lite partytält (eller skrapa ihop från vänner och bekanta). Han en borgerlig vigsel utomhus och ät sen i det gröna med era gäster... Det kan bli en enormt maffig buffé om alla tar med sig sina specialiteter Flört

  • Kattpoet

    Jag ska vara ärlig en kuvert av gift över 150 kr är för dyrt för mig,  visst jag kan spara upp till det men samtidigt så känns det  lite fel.  
    Jag vet att jag har små medel men jag bjuder alltid på maten, mina vänner vet om detta och bjuder på alkoholen eller ger oss något vi kan ha nytta av så som 5 kilo kattmat .
    Men mat finns eftersom jag  försöker göra det bästa utav vad jag har  och kan hitta och ingen går från bordet hungrig eller kan gissa hur lite det kostade.

    Och sommartid då finns det billig färsk potatis , billiga jordgubbar om man har tur och  nässlor i an mass så det finns massor med billigt att äta som på resturanger kostar skjortan.  EX.  potatis med lax och nässelpesto kostade min vän 180 kr på resturang,  gör jag samma rätt så lovar jag dig att jag kan får den under 50 kr per portion utan problem.

    Jag har tackat nej till fester där man först blir inbjuden till en  sushi buffet och sedan dagen innan man ska dit får man veta att man måste betala pengar till maten OCH presenten.   Eller gratis bowling som visade sig gosta 350 kr  för två personer... 

  • MrsT2011
    Chicita skrev 2011-06-12 07:11:30 följande:
    "Efter vigseln kommer vi att åka till restaurang NN för att äta vår middag, alla som vill och önskar kan anmäla sig till __XX__ så bokar vi ett bord till er. Mat och dryck väljs på plats från bifogad meny. Vi bjuder på fördrink och _____ övrigt betalar var och en för sig. Detta ser vi som er gåva till oss och därför avsäger vi oss övriga gåvor"
    Eller hur!! Sådär skulle vi gjort om vi inte hade haft råd att bjuda! Tycker det är enorm skillnad att själv kunna välja från en meny precis som vid ett vanligt restaurangbesök. Kuvertavgift innebär att man betalar för mat som man kanske inte ens gillar, det är därför det är så kontroversiellt. Ska brudparet få sätta ihop en vräkig festvåningsmeny helt efter eget tycke och smak och sen låta gästerna pröjsa 350 kr per man för detta val?

    Nej då föredrar jag att man bjuder på mat och dryck och hellre önskar sig pengar i present, då skänker gästerna valfri summa eller också väljer de att köpa något helt annat. Det funkade perfekt för oss, vi fick en stor slant till vår bröllopsresa, men även ett gäng nyttiga och trevliga presentkort, till exempel "A chef in your kitchen" och Hemtex.
Svar på tråden Velig i hur vi ska göra med festen..