• Anonym

Snyltgäster?!? Hjälp!!!

Jag har ett problem. En barndomsvän til mig, har blivit bostadslös. Hon har hittills bott i en stad ungefär tjugo mil från mig, men har nu sökt och fått ett deltidsjobb i en stad i närheten. Problemet är att hon från början bara frågade om hon fick sova några nätter i samband med att hon skulle komma "hem" och söka jobb och bostad i närmaste staden. Visst, tyckte jag...självklart, efter att ha frågat sambon. Det kändes helt ok att låta henne få sova hos oss några nätter och självklart ville vi ställa upp med mat och husrum under de förutsättningarna. Plötsligt skulle även hennes vuxna(arbetslös ungdom) barn komma med...och plötsligt räckte det inte längre med att hon hade en anställning för att hon skulle få lägenhet i hemstaden...

Förutsättningarna tycks hela tiden ändras, och idag fick jag för mig att jag skulle kolla upp en del saker. Bla kontaktade jag bostadsföretaget i "vår" stad, och de accepterar INTE hyrestgäster som har hyresskulder, om så bara på en endaste krona...och inte heller om man har skulder på mer än 25 000 hos kronofogden. Eftersom hon blev av med sin förra bostad just genom att kronofogden "bytte lås på hennes lägenhet"...det gör man ju liksom inte utan anledning, eller hur???

Alltså kan hon inte ha sagt sanningen till oss, eftersom hon under flera veckor sagt att hon har visat intresse för en lägenhet(sagt till bostadsföretaget att hon vill ha den) och har köplats 1, men att hon måste få anställningsbeviset från den nya arbetsgivaren först...alltså inte den som hon har fått jobb hos nu, utan hos firman som tar över om en, två eller tre månader...lite oklart vilket, eftersom hon hela tiden säger olika.  Men som sagt, eftersom hon uppenbarligen torde ha hyresskulder(varför skulle annars kronofogden byta lås på den gamla lägenheten?), kommer hon aldrig kunna få en lägenhet hos bostadföretaget, så länge hon inte betalat den skulden till kronofogden.

Hon har hjälp från soc, och har fått pengar därifrån, för att kunna betala en bekant i "gamla staden", men han vill ha mer pengar, och hon har inte råd att betala, säger hon. Visserligen har hon fått retroaktivt från FK(enligt uppgift uppemot 45 tusen!), men trots det har hon "inte råd" att betala honom mer. Iom att hon fick så mycket från FK, kommer hon inte få pengar från soc, på ett tag...vilket förstås är HELT i sin ordning, tycker jag! MEN, jag hade använt pengarna för att försöka betala av skulden(och på så sätt kunna bli accepterad som hyresgäst igen), inte använda för annat...vad det nu är hon använder pengarna till...??? Vi har inte fått ett öre, och det är väl eg inte heller riktigt det allra viktigaste...men nu börjar jag faktiskt få känslan av att hon räknar med att kunna bo kvar här hos oss så länge som möjligt/tills vi säger till...utan att betala alls för det. Eftersom jag själv är utförsäkrad, och just nu får ut 4700 efter skatt, känns det inte heller som att vi har råd att försörja henne och hennes familj hur som  helst. Kanske de anser att vi är rika, eftersom vi bor i hus, men det är vi inte. Nu har de bott ungefär femtio procent hos oss, resten i den där lägenheten de betalar hyra för att få vara inneboende i. Antar att de nu räknar med att bo heltid hos oss, när de  inte längre vill betala för den som bekanten bor i???

Det stör mig dessutom att de lägger sig i hur vi uppfostrar våra barn! (tycker att vi är för slapphänta när vi låter den yngste använda napp, tex...och när h*n stammar, kommenterar genast det vuxna barnet..."Lugna ned dig, jag hör inte vad du säger!!!"...trots att man inte ska göra så. *morr* Än värre är att h*n börjat stamma efter att de började bo hos oss. Jag kan inte låta bli att fundera över om det är det som är orsaken. Det blir ju totalt uppochnervänt för oss. De kommer på sön, åker på ons, kommer mån, åker tor, osv...hattigt, minst sagt! Och så ska de skjutsas än hit, än dit. De har en helt annan dygnsrytm än vi har, och det är helt ärligt fruktansvärt jobbigt. Jag tycker om henne som vän, trots att hon alltid varit en mytoman. Men jag kan inte låta min egen familj gå under, tycker jag. Det verkar uppenbart att åtminstone min yngst* far illa av att de bor hos oss.

Jag skulle gärna vilja höra om det är någon därute som kan komma på någon enda anledning till att jag och sambon ska låta dem bo kvar hos oss? Jag kan nämligen inte det...  

Jag behövde bara få skriva av mig lite...^*pyyyyyyys* Kom gärna med reflektioner, tankar...

• Svar på tråden Snyltgäster?!? Hjälp!!!
  • Loche

Men herregud!!! Släng ut människan genast!! Visserligen verkar hon befinna sig i en jättesvår sits, men ni kan ju inte försörja henne och hennes barn,,, och dessutom få kritik på kuppen. Hon går långt, långt över gränsen för vad som är ok, så be henne flytta omgående!

• Anonym

Ja släng ut människan och är hon mytoman, kolla upp att inget har blivit köpt eller lånat i erat namn av henne,  om hon bor hos er så kan hon komma åt privata papper.

Min fosterlillasyster är 25000 i skuld tack vare att hon var snäll emot  sin riktiga moster och mostern tog mobillån i hennes namn.

Så är dags att säga nej till din vän och låta henne  ta konsikvenserna av sitt eget handlande.

• Anonym

Säger som ovan, även om hon äår din vän så kolla så hon inte tagit några lång eller abonomang i era namn. Har en kompis som är uppvuxen med sin mamma men ändå så tog mamman abonemang på sin dotter när hon fyllt 18 och flyttat hemmifrån och gett henne enorma skulder.

Säg att hon inte kan bo kvar och se så hon inte gjort något fuffens!

• Äppelkärna
    Loche skrev 2011-06-10 18:20:20 följande:
    Men herregud!!! Släng ut människan genast!! Visserligen verkar hon befinna sig i en jättesvår sits, men ni kan ju inte försörja henne och hennes barn,,, och dessutom få kritik på kuppen. Hon går långt, långt över gränsen för vad som är ok, så be henne flytta omgående!
    Instämmer till fullo! Du kan inte låta dina familjemedlemmar må dåligt för att tillmötesgå en människa som verkar utnyttja er vänlighet. Säg ifrån och ge dig själv och din familj den självrespekten!  
  • Anonym

Tack för era kommentarer!!! Japp, det är ingen tvekan om att jag måste säga till dem att de måste hitta någon annanstans att bo. Det allra mest trängande skälet är förstås mitt barns reaktioner på allt. Men även om det inte vore för det, skulle det ändå vara omöjligt att fortsätta på detta vis. Som ni har påpekat, kan tråkiga saker hända...och jag har inte varit trygg med att lämna dem ensamma hemma annat än i undantagsfall. Några gånger har de varit barnvakt, men det kändes inte heller bra. Jag är glad att ingen tycker att jag gör fel, när jag sätter stopp nu! 

• TheD

"Nej men vad är det där? Jo, en DÖRR!!!!! Glöm inte att stänga den"

Dvs, släng ut männsikorna!

• Debe

Håller med alla andra! Måste också tillägga att stamning är vanligt i 3-4 års åldern, om ditt barn är så gammalt så behöver du inte oroa dig. Annars... Släng ut människan omgående

• ClaraH

Jag kan inte heller hitta en anledning till att de ska få bo kvar. Du ställde upp för en kompis och det var fint gjort. Men det är skillnad på att ställa upp och bli utnyttjad. Ta besittning at ert hem igen. Du trivs inte med hur du har det nu.

• Anonym

Kan bara säga; få ut henne!!
    Hon får ta ansvar för sig själv och sitt iv, hon är vuxen. Det är inte ert ansvar.
    Ge henne en deadline, med ett datum när hon ska vara ute. Vill du fortsätta vara vän med henne så är det ju en god idé att prata med henne om varför det måste bli såhär, men risken är rätt stor att hon inte kommer att acceptera det ändå, så bara UT MED MÄNNISKAN.

Jag brukar inte vara så kategorisk, men detta är bara over the top.

Lycka till :)

• Anonym (orolig)

Hej Ts
    Det låter som ett klassiskt fall av en människa som totalt utnyttjar en vän.
    Javisst hon har en jäkligt knivig situation men du är inte skyldig att hjälpa henne på detta sätt som hon utnuttjar dig till. Ja det måste vara så att hon inte har betalat hyran för att hyresvärden tar hjälp av kronofogden för att få låset utbytt till lägenheten så att hon inte kan komma in.

Eftersom detta hänt en vän till mig så vet jag att de skickar ett brev till personen i fråga och informerar om hur hög skulden är och att personen kommer att avhysas från lägenheten. I brevet står också att om man inte flyttar själv så kommer de att flytta ut alla sakerna som magasineras (detta får man naturligtvis betala för själv), blommor, mat osv slängs, djur som finns i lägenheten avlivas.

Jag gjälpte min vän med att prata med sin familj så att hon fick hjälp av dem och någonstanns att bo samt plats i mitt föråd så att hon kunde ställa lite av sina saker hos mig, rästen fixade hennes familj. Jag vet också att hon tog kontakt med kronofogden och gjorde en avbetalningsplan med dem så att hon kunde bli av med sin hyresskuld. När hon så småningom skulle flytta från sina föräldrar och in i en ny lägenhet var hon tvungen att ha typ en borgenär för att hon ens skulle få ett hyreskontrakt. Sen dess har det gått riktigt bra för min vän som verkligen tagit sig i kragen, det är inte lätt men det går. Nu skrev jag inte detta för att ge dig dåligt samvete.

Du ska inte ha dåligt samvete för att din vän har det kämpigt eller för att du inte kan ha henne och hennes familj kvar hemma hos er. Din familj måste gå före din vän.
    Det är dags att du säger ifrån och innan du säger till henne att flytta tycker jag som de andra se till så att hon inte tagit lån eller något annat tokigt i era namn. Se till så att alla viktiga papper ligger undan gömda så att hon inte får tag på dem gör något tokigt som hämd eller så.

Hoppas att det går bra för er och att du får henne att flytta fort.

Svar på tråden Snyltgäster?!? Hjälp!!!