• Jag han

    Hur gör vi med min ring??

    Vi är inte förlovade. Vi köpte tre ringar till vår dag. En till honom och två till mig. Grejen är att han vill ha sin i kyrkan. Hur kan man göra med min "förlovningsring"? Ska han sätta på mig den på morgonen, medan han inte får någon? Känns lite oromantiskt och trist. Eller ska jag bara sätta på mig den själv? Dessutom köpte jag ju bara förlovningsringen för att det skulle vara snyggt till vigselringen! Hade gärna skippat den annars och bara tagit varsin vigselring.

  • Svar på tråden Hur gör vi med min ring??
  • Tärna 2011

    Hm, men om ni ska gifta er är ni ju förlovade? Eller har jag missat något? Förstår inte riktigt hur det hänger ihop.

  • Helena Mikael

    Precis va jag tänkte? Ska man gifta sig är man väl förlovad?

    Men kan du inte löda ihop ringarna då så det bara blir 1ring?
    Vi kommer inte ha några ringar på oss innan kyrkan, inte innan dess heller då vi lämnat in våra gamla och köpt 2nya...
    Så vi går ringlösa tills dagen  vi säger "ja" :)

    Men om du vill ha 2 ringar som inte sitter ihop så kan du absolut ha på dig förlovningsringen nu innan och så trär han på vigselringen när ni är i kyrkan.
    Det är det vanligaste...

  • BrudInnan 30

    jag är inte förlovad men gifter mig om en vecka. ska bara ha en vigselring

    TS, låt han sätta på dig båda ringarna under vigseln, det är ju kanske inte en förlovningsring i den bemärkelsen för er, se det som ett komplement till din vigselring bara

  • Mace
    BrudInnan 30 skrev 2011-06-10 09:52:53 följande:
    jag är inte förlovad men gifter mig om en vecka. ska bara ha en vigselring

    TS, låt han sätta på dig båda ringarna under vigseln, det är ju kanske inte en förlovningsring i den bemärkelsen för er, se det som ett komplement till din vigselring bara
    Förlovad innebär att man har lovat att gifta sig med varandra. Du kan inte gifta dig utan att vara förlovad.

    Ni är förlovade. Punkt. Det har ingenting med ringar att göra egentligen.

    Angående att ha två ringar kan man förstås göra som man vill, men det vanligaste är väl att man använder den ena  ringen fram till bröllopet och att man sen har båda. Utomlands tror jag det är vanlgit att det bara är tjejen som har förlovningsringen och att killen får ring först vid vigseln, så det borde vara det mest naturliga. Att trä på två ringar inne i kyrkan tror jag kan göra folk lite fundersamma, så bättre att börja ha den ena ringen redan nu.

    Men som sagt - förlovad är du, vare sig du bär ringen eller ej.

     
  • BrudInnan 30
    Mace skrev 2011-06-10 10:03:56 följande:
    Förlovad innebär att man har lovat att gifta sig med varandra. Du kan inte gifta dig utan att vara förlovad.

    Ni är förlovade. Punkt. Det har ingenting med ringar att göra egentligen.

    Angående att ha två ringar kan man förstås göra som man vill, men det vanligaste är väl att man använder den ena  ringen fram till bröllopet och att man sen har båda. Utomlands tror jag det är vanlgit att det bara är tjejen som har förlovningsringen och att killen får ring först vid vigseln, så det borde vara det mest naturliga. Att trä på två ringar inne i kyrkan tror jag kan göra folk lite fundersamma, så bättre att börja ha den ena ringen redan nu.

    Men som sagt - förlovad är du, vare sig du bär ringen eller ej.

     
    jaha så har jag inte sett det. för mig är förlovning att man köper ringar, för när räknas det som att man är förlovad? när man börjat prata om bröllop?
  • Mace
    BrudInnan 30 skrev 2011-06-10 10:07:29 följande:
    jaha så har jag inte sett det. för mig är förlovning att man köper ringar, för när räknas det som att man är förlovad? när man börjat prata om bröllop?
    När ni bestämmer att ni skall gifta er med varandra. Då är ni förlovade.

    Tidigare innebar ju att vara förlovad att man var lovad att gifta sig med någon, och att ingen annan kunde komma och be om ens hand. Då bodde man ju inte tillsammans innan (man kanske inte ens kysstes innan giftermålet) och om du då hade lovat att gifta dig med X så kunde du inte bara bestämma att du skulle gifta dig med Y utan att först slå upp förlovningen med X. Alternativt hade din far redan bestämt att det var Y som gällde och så var det med det. 

    Ringarna var väl - om jag förstått rätt - ofta en pant, framförallt till bruden, att hon skulle ha någonting värdefullt även om killen ändrade sig.

    Men oavsett historian, så är man förlovad när man har bestämt sig för att gifta sig. Köper man ringar så blir det ju tydligare exakt vilken dag man bestämmer sig för det, men även om ni bara kommer överrens om att gifta er och inte köper förlovningsringar så är ni fortfarande förlovade. Den stora skillnaden mot förr ligger i att förlovning inte längre har någon juridisk mening, dvs även om du är förlovad med X och går och gifter dig med Y så kommer inte du (eller din familj) behöva betala skadestånd till X. 

     
  • TerrorMorsan

    vi gifter oss med en gång vi =) är inte förlovade innan kvittar lixom tycker vi <3 =) man gör precis som man vill, en del par är ju förlovade ¨å vart det i många år vi har inte ens vart ilag i 2 år 0)

  • Mace
    TerrorMorsan skrev 2011-06-10 10:17:57 följande:
    vi gifter oss med en gång vi =) är inte förlovade innan kvittar lixom tycker vi <3 =) man gör precis som man vill, en del par är ju förlovade ¨å vart det i många år vi har inte ens vart ilag i 2 år 0)
    Men alltså - NEJ. Men förlovning gör man inte som man vill. Förlovning är inte något man bara definierar själv och lägger vilken betydelse man vill i. Förlovning är när man bestämt sig för att gifta sig, och eftersom du MÅSTE skicka in hindersprövningen i alla fall en månad innan så kommer du att vara förlovad i i alla fall en månad. Ringar och sådant är frivilligt, men förlovad blir du. Däremot har det ingen juridisk betydelse, som sagt, men du är fortfarande förlovad när du kommit överrens om att gifta dig med någon.

    Förlovning = överrenskomelse om att gifta sig. 

    Man kan välja att prata om det eller ej och man kan göra det till en grej eller bara strunta i det, men du är förlovad när du bestämt att du skall gifta dig. Det är inte en definitionsfråga. 
  • BrudInnan 30

    Oki oki! Jag är väl per definition förlovad då

    Det är intressant att höra hur det var förr i tiden (ring som pant? det var lite kul) men idag tror många tänker förlovning=ring, ett steg innnan giftermålet, eller bara en commitment mer än att vara ihop. många är ju förlovade utan en tanke på nåt bröllop, eller förlovade i 20 år. eller så hoppar man förlovning och gifter sig direkt man KAN tycka o tänka lite olika i dagens läge

Svar på tråden Hur gör vi med min ring??