• Rebeccan

Sysselsättning medan vi fotas

Hej,

Nu är det 1,5 månad kvar till jag ska gifta mig. Efter vigseln kommer jag och min m2b att fotas. Det kommer bli drygt en timma som gästerna kommer vara själva vid festlokalen. Där kommer det serveras champagne och snittar. Vad jag nu funderar på är vad gästerna ska göra under tiden de väntar på oss? Hade först tänkt att de skulle mingla och umgås, men börjar bli orolig att det blir för lång tid och att det kommer bli tråkigt för dem. Har funderat lite på att sätta upp en tipspromenad, men är orolig för att det ska spöregna, då vill ju ingen då ut och gå tipspromenad. Vet inte om det känns så roligt med tipspromenad heller... Är rädd att de kommer tycka att det är tråkigt. Dessutom vet jag inte när vi skulle hinna rätta deras svar ändå. Är det någon som har nåt/några tips på nåt att som gästerna kan göra den dryga timman som vi fotas?

//R 

• Svar på tråden Sysselsättning medan vi fotas
  • PimPim83

Jag tyckte inte att det är tråkigt med tipspromenad.  Ett bröllop jag var på hade satt upp tipspromenaden inne. Frågorna satt runt omkring inne i festlokalen. Funkar ju om man inte ha allt för många frågor.  Det kanske är ett alternativ om det regnar?

• Stitch

Vad är det för någon slags festlokal? En guidad tur kanske?
    På ett bröllop jag var på fick gästerna skriva och dekorera en rullgardin som paret sedan skulle ha i sovrummet - det tog ju en stund.
    Levande musik är ju trevligt och lättar upp. Bildspel på brudparet att kika på?

• Nikkita

Man kan ju ha en gästbok de kan skriv i under tiden.
    Annars kan ni ha en lista med olika påståenden. Tex: Har ätit middag hemma hos brudparet... Har sovit i samma säng som bruden... Är släkt med bruden/brudgummen... mm, sen ska gästerna hitta någon som passar in på påståendet. Varje namn får bara användas en gång, så gäller det att fylla alla påståenden med olika namn. Då får gästerna reda på lite om varandra & det blir inte bara vanligt mingel Glad

• Mace

Vi kommer att ha en tipspromenad, men om gästerna istället för om oss för vi vill ge dem lite möjlighet att lära känna varandra och prata lite. Frågorna kommer att vara av typen "En av gästerna var den som sammanförde bruden och brudgummen, men var gjorde han det? 1. På krogen, 2. På jobbet, 3. På gymmet" och så får de ett poäng för rätt svar och ett poäng om de vet vem det handlar om.

Vi har ganska lång tid mellan vigsel och middag, så de kommer helt enkelt få vara lag och syssla med lite grejor mellan. De andra två saker är en "photo booth" där de blir fotade och en liten diktverkstad där de skall skriva en kärleksdikt till brudparet men inkludera 10 ord som de får dra ut en korg. 

(Jag hoppas att det blir bra, jag vet att många är kluvna eller negativa till lekar och aktiviteter. Jag är själv det till viss del, men alla bröllop jag varit på har slutat med att ingen är intresserad av att prata med någon annan än sin partner och de gäster de känner sen förr och det har aldrig blivit särskilt roliga fester. Jag vill att vårt bröllop skall vara som en vanlig fest där folk anstränger sig lite för att prata med nya människor också och därför kommer vi ha aktiviteterna.) 

• Algot 30 juli

Kylskåpspoesi!!
    Dela in gästerna i grupper efter hur de ska sitta vid bordet. Varje grupp får en uppsättning med lappar med ett ord på varje. Varje grupp ska skriva i hop en text till brudparet som antingen sätts på ett papper och in i en ram eller bara i ett häfte. Man kan ha olika teman för olika grupper (årstider tex) .

Trevlig samarbetsgrej tycker jag!!

• fru2011kanske

Vilka bra tips!

Vi har just kommit fram till att viska fotas efter vigseln, så vi har också ca 2 h att fylla ut för gästerna.

Jag gillade både den Listan där man ska fylla i namn och tipspromenaden med fokus på gästerna!

Annars är också ett tips att dela in gästerna i "lag" som får något uppdrag (tex som lista eller promenad), och dessa lag har ingenting med bordsplacering att göra. På så sätt riskerar ingen att "bli fast" hela kvällen i en grupp man kanske inte tycker är så kul.

Flera tips någon?

Svar på tråden Sysselsättning medan vi fotas