• Anonym (Finner inga ord)

Gratta för hemlig vigsel

Jag har en fundering. Kom hem och hittade en tillkännagivning om vigsel på hallmattan. Jag tänkte "va i h-vete, det här är ju vårat år". Det är nära släktingar till min blivande man, de är bjudna på vår vigsel och har typ tackat ja. Allt blev liksom så jobbigt. Jag är jätteglad för deras skull, men det känns så fruktansvärt underligt att ingen har vetat ens lite att de funderat på att göra detta. Känns så fruktansvärt konstigt att de frågat så mycket om vår planering, om hur vi tänkt, hur allt går till osv. Och vi får ett vykort i brevlådan. Jag respekterar deras val men jag vart lite paff o ledsen. Filk kommer springa runt å gratta till vigseln in på vårt bröllop typ.

Hur som, hur gör man? Blommor med gratulation? Inget alls? Ringa o säga grattis. Be min karl ringa om 11 dagar när han kommer hem från sin jobbresa?

• Svar på tråden Gratta för hemlig vigsel
  • Anonym

När folk gifter sig i "hemlighet" och inte berättar för någon innan...utgår jag ifrån att de inte vill ha traditionell uppvaktning med presenter och dylikt. Det räcker gott med ett grattis!!! Och förhoppningsvis är folk så smarta att de inte väljer att gratulera er blivandes släktingar på ERT bröllop! Det tycker jag iaf vore att på ett fult sätt ta fokus från ER dag. Och med tanke på allt arbete som ligger bakom ett vanligt bröllop, bör man inte förvänta sig att få alltför mycket uppmärksamhet om man väljer att gifta sig i hemlighet istället för att ha ett "vanligt" bröllop. Jag skulle nog köra ett grattis via vykort tillbaka. De har liksom anget tonen för hur de vill ha det, tycker jag. 

• Anonym (Finner inga ord)

Tack för åsikten! =) Det blir nog att köpa ett vykort.

• Anonym (Hmmm..)

Jag förstår inte hur man ens kan tänka "det här är ju vårat ÅR" :O Vad är det som är jobbigt med det? Hjälp vad människor kan vara egocentrerade, skulle dom vänta med sin hemliga vigsel för er skull eller vad är det du begär? Och även om släkten gratulerar dem till deras vigsel på ert bröllop så är det ju knappast så att kommer stjäla fokus från er, ni kommer vara så mycket i centrum ändå. 
    Jag håller på ett sätt med om att har man valt en hemlig vigsel så kanske man har gjort det för att man inte vill ha något stort firande... MEN kom ihåg att presenter inte är något man ger som "betalning" för festen man blivit bjuden på. De flesta tänker säkert att har man ingen fest så får dom inga presenter, men såvida dom inte uttryckligen sagt att dom inte vill uppvaktas med gåvor eller dylikt så är det absolut mest korrekta att nästa gång ni ses (såvida det inte är på ert bröllop) ge en present och ett kort. Jag skulle ge en flaska champange och ett fint kort med lyckönskningar, och glädjas för deras skull!

• Blivande fru Swärdh

Håller med! Vaddå erat år? Vet du hur mångas år detta är i så fall? Jag har en kusin som gifte sig i lördags och 2 andra arbetskompisar som gift sig en helg efter varann senaste månaden. Skulle jag bett dem vänta för att JAG gifter mig i juli? Allvarligt, hör du hur du låter? Du får det att låta som att dem "stulit" er planering rakt av och ska gifta sig samma dag som er. Universum kretsar inte runt en för att man ska gifta sig. Klart du ska gratta redan idag. Hur kan man inte glädjas åt att nån man känner gift sig?

• litehemlig

Jag håller med ovanstående. Bara för att ni ska gifta er kan ju inte alla andra låta bli?! Vi ska gifta oss, lite i hemlighet, i juli. Detta är såklart planerat sen länge, min bror har precis gift sig och en kompis likaså och jag hoppas ingen av dem tänker som du! Att de tar illa upp för att vi gifter oss samma år!

• sasssyy

har du aldrig funderat på om de faktiskt planerat att gifta sig i år före ni bokade året som "erat"??

Jag håller med ovanstående men vet också att när det gäller just vigsel så har man rätt att vara lite egotrippad... dock har ett år 365 dagar och varför de skulle vänta med att gifta sig bara för att ni bokat EN dag detta året känns för mig väldigt främmande och lite naivt.
    DOCK är det så att de har valt att gifta sig i ensamhet och hemlighet.... detta kan vara av respekt för er, eftersom ni uppenbarligen lägger ner mycket krut på erat bröllop. De valde en annan väg... hade de valt ett storartat bröllop och förlagt det helgen före erat hade det varit en annan sak.

Sen är det som någon mycket riktigt säger att en present är inte en betalning för att få vara med på vigseln, det är en grattulation..ett vykort som du lite syrligt föreslår tycker jag känns lite....som att bete sig barnsligt.. ring upp och säg grattis. Gläds åt dina vänner så som de förhoppningsvis kommer att glädjas åt er.

Att det kommer grattas på erat bröllop?? Nja.. beror väl på hur långt det är tills ni gifter er, och visst får man hoppas att folk har så pass mycket vett att deras grattande av det andra paret inte tar över.. men tänk om någon just tillkännagivit att den är gravid, får folk inte gratta till det heller då?

Folk ska ha så mycket vett att det är eran dag som är i fokus på ERAN dag.. men alla andra dagar på året har folk faktiskt rätt att gifta sig.

• Väduren

Förtsår att det kan kännas lite snopet för er men ni vet ju inte vad länge de har planerat.  Vi hade planerat att ha ett överraskningbröllop i samband med sambons 30års dag (för2år sedan) men jag var gravid och drabbates av illamånde som krävde sjukhusvistelse så vi valde att skjuta upp bröllopet till min 30års dag året efter. Probelmet vara bara att den dagen vi först tänkt gifta oss kom sabons bror och talade om att de skulle gifta sig nästa år (alltså samma år som vi fått ändra våra planer till).  Nu gjorde vi så att vi ställde in igen eftersom det kändes fel att ha ett överraskningsbröllop  3månader innan deras. Men nu sitter vi istället här ytterligare 1år senare och är fortfarande inte gifta trots att vi planerat vårat bröllopet långt innan dem..

Vi har dock ändrat våran plan lite och kommer gifta oss i hemlighet (inom 4år). En av anledningarna är att vi inrte vill ha ngn uppståndelse.  För mig knyter det sig lite i magen när folk undrar vad de ska köpa i pressent till ngn som gift sig i hemlighet för det är just en sådan sak vi vill undvika. Vi vet att den dagen vi berättar att vi gift oss kommer vi med största säkerhet få en pressent  från både mina och hans föräldrar men där går gränsen för oss. Vi vill verkligen inte ha pressenter från ngn annan. Däremot skulle vi uppskatta om någon ringde och sa grattis

Svar på tråden Gratta för hemlig vigsel