• Svampbob

Byta ut ringarna?

Jag är lite nyfiken på ifall man brukar byta ut sina ringar när de blir slitna? Våra förlovningsringar tycktes se ut som helt andra ringar redan efter en vecka och vi är såklart lite besvikna och funderar på att byta ut dom. Vi pratar lite om vilket material som håller bäst och är snyggast och så men är lite oense. Glad Jag gillar mest guld och han gillar såklart silver. Jag gillar dessutom ifall där är stenar i min. Vill samtidigt att de ska se lite annorlunda ut.

Så, har ni bytat ut era ringar nån gång? Efter hur lång tid?
    Och tar man en likadan ring eller väljer nåt annat? Obestämd

Så såg ringarna ut innan de utsattes för oss! Oskyldig
  • Svar på tråden Byta ut ringarna?
  • BrudInnan 30

jag har ännu igen ring alls på fingret, ville bara säga att era var jättefina! vad är det för material som förstördes så fort? har också funderat på det där med att byta ringar, det känns ganska osannolikt att man efter 20 år kommer ha samma storlek ch smak (alla ringar går inte att göra större)

• durrasflikka

Våra förlovningsringar var frostade och det har nu slitits ner men de är inte helt släta. Jag funderar på att bara ha en vigselring sen och helt skippa förlovningsringen. Ni kan inte tänka er 2-färgade ringar då?

• Svampbob
    BrudInnan 30 skrev 2011-06-08 14:09:27 följande:
    jag har ännu igen ring alls på fingret, ville bara säga att era var jättefina! vad är det för material som förstördes så fort? har också funderat på det där med att byta ringar, det känns ganska osannolikt att man efter 20 år kommer ha samma storlek ch smak (alla ringar går inte att göra större)
    Tack, tycker också dom är jättefina egentligen. Men just nu ser dom helblanka ut med en skåra och då stenarna i min. Tycker de är jättesynd faktiskt. :( Dom är i silver men dom kostade inte så mycket. Kanske dålig kvalité? Har funderat lite på de där också ifall någon kanske bytar ändå bara för en enkel sak som att man har en annan smak när man blir äldre. Glad
    durrasflikka skrev 2011-06-08 14:56:20 följande:
    Våra förlovningsringar var frostade och det har nu slitits ner men de är inte helt släta. Jag funderar på att bara ha en vigselring sen och helt skippa förlovningsringen. Ni kan inte tänka er 2-färgade ringar då?
    Tycker faktiskt att jag hittat några fina tvåfärgade men han är lite tveksam till de. Men vilket material tål mest egentligen? Eller allt slits lika fort?
  • Sofia786
    Svampbob skrev 2011-06-08 16:10:56 följande:
    Tack, tycker också dom är jättefina egentligen. Men just nu ser dom helblanka ut med en skåra och då stenarna i min. Tycker de är jättesynd faktiskt. :( Dom är i silver men dom kostade inte så mycket. Kanske dålig kvalité? Har funderat lite på de där också ifall någon kanske bytar ändå bara för en enkel sak som att man har en annan smak när man blir äldre. Glad
    durrasflikka skrev 2011-06-08 14:56:20 följande:
    Tycker faktiskt att jag hittat några fina tvåfärgade men han är lite tveksam till de. Men vilket material tål mest egentligen? Eller allt slits lika fort?
    Jag tror guld håller längst. Jag har en guldring från början av 1800-talet som förlovningsring och den har inte en skåra! Så om man har råd kan det ju vara värt att satsa på något som håller länge. Nu har inte jag hittat något som jag tycker passa min ring då den är rätt speciellt, gammal guld, med tre diamanter och två esmeralder därför kommer jag endast ha en ring. Men som sagt, rött guld tror jag håller längst.
  • durrasflikka

I den senaste allt om bröllop står det att det mest hållbara är Platina.. Titan är annars väldigt slittåligt material..

• cityalven

det är som durrasflikka säger att platina och titan är de hårdaste och då också de mest hållbara, de klarar mer än guld, vitguld och silver. Silver är bland de mjukaste metallerna som man kan ha som förlovning eller vigselring. Är de då behandlade d.v.s frostade så blir de ytterligare lite skörare. Det blir alla metaller som man ger en sån behandling, även titan, då frostningen kommer slitas ned så småningom.

Är din fästman intresserad av sliver så skulle jag föreslå titan istället. de ser nästan likadana ut förutom att titanet är lite gråare och mycket hårdare. Sen är det en kostnadsfråga på vad man vill ha... silver och vitguld är ju också väldigt lika förutom en liten färgskillnad, men då kostar det mer och så man måste rodinera vitguldet med jämna mellanrum då metallen gulnar eller blir grådaskig med tiden.

en sida med titan är:

www.titanringar.com/

en sida med allmänt roliga ringar går att hitta genom www.wilhelmpettersson.se
    som heter: www.gerstner-trauringe.de/de/basic/

hoppas att det löser sig! :)

• durrasflikka

Ur allt om bröllop

"Vitguld:
    Räknas i karat på samma sätt som rött guld. Vanligast är 18k vitguld, som i Sverige brukar blandas ut med palladium. Utomlands använder man fortfarande nickel på vissa ställen, vilket är ett skäl till att man bör vara försiktig om man köper vitguldsmycken i ett annat land. Vitguld kan upplevas som lite gulare i färgen än exempelvis platina.

Palladium:
    Användes tidigare som utblandning i vitt guld, men börjar nu bli ett populärt alternativ till platina då det är billigare. Det behövs inte heller rhodieras om, till skillnad från vitguldet.

Platina:
    Den dyraste metallen vid smyckesframställning och är mycket vit i värgen, precis som palladium. Den mest hållbara metallen som används i ringar.

Rött guld:
    Den vanligaste färgen på guld, och det som i vardagsmun benämns som 18 karat guld. 18k betyder att ringen till 75 procent består av rent guld medans resterande är två tredjedelar silver och en tredjedle koppar.

Roséguld:
    Guldets rödaktiga nyans fås genom att byta ut silverlegeringen mot enbart koppar.

Titan:
    Har en gråare färg än övriga material. Det är mycket slittåligt, och ett plånboksvänligt alternativ."

Svar på tråden Byta ut ringarna?