• Anonym (julbrud??)

Ska vi gifta oss till jul?*långt*

Jag lägger denna tråden i känsliga rummet eftersom jag vet att vänner till mig läser här och känner till mitt nickname väl...

Alltså.. vi planerade att gifta oss på midsommarafton nästa år.. min sambo friade till mig efter en liten kris och eftersom han i alla år sagt att han aldrig vill gifta sig igen blev jag ju jätteglad, vi är båda traditionella så ett frieri innebär förlovning och förlovning innebär vigsel inom MAX 18 månader....

Vännerna grattade och frågade när det blir av och vi sa som det var..preliminärt 22 / 6 nästa år..

Men ju mer vi har funderat på det dessto mer känner vi att det finns andra lösningar.
    Tex så skulle det bröllop vi först planerade innebära att vi skulle få spara 3-4000 kr /månad, vi har inget i buffert just nu pga husköp och en del saker som brakade i huset efter vi flyttat in så förutom de tusenlapparna i bröllopssparande måste vi ju spara till huset, vi lever på en lön, som visserligen är ganska bra och mitt studiemedel så det kommer bli väldigt tajt under detta året isf..

Vi känner att vi inte vill lägga massa pengar på en enda dag, även om minnet är viktigt så finns det andra sätt att skapa minnen på. SOm någon sa i en tv-serie vi såg häromkvällen så vill vi skapa vår egen saga, inte någon annans....att ha vigsel i trädgården, med solosång, trerätters middag och dans efteråt känns liksom inte som "VI"

Så tanken slog min sambo..julafton....De senaste åren har vi firat jul hemma hos min sambos bror som bor i ett stort hus på landet med sin fru och tonårsbarn från bådas håll.. förra året när vi köpte hus så sa dem att "Nu är det er tur att ta över firandet" vilket vi gärna gör (det är ingen större ekonomisk börda eftersom vi alla delar på det hela) så vi kände att om vi gifter oss här hemma på julafton så är alla här som betyder något... hans föräldrar är absolut viktigast, sen hans bror med fru och mitt barn....Alla andra är fina goda vänner men absolut inte "viktigast"...
     Jag har varit gift en gång förr... och det är här mina tankar kommer in....min förra make var otroligt kontrollerande och styrde och ställde mycket, särskilt kring vigseln, detta innebar att ingen av mina släktingar blev bjudna...INGEN. Jag har inte så god kontakt med min släkt iofs.. men mina kusiner och deras mamma står mig ganska nära men de fick ingen inbjudan utan två vänner blev bjudna - två till gav återbud.. av 45 gäster......
    Min ena kusin har frågat några gånger "blir man bjuden den här gången eller?" och både jag o sambon har svarat ja.....

Jag vill inte ha några konflikter, de bor inte nära mig men jag känner att jag vill inte såra eller göra någon illa. Jag har frågat en väninna om hon vill vara min tärna, jag vet att mina tjejkompisar redan har börjat planera en möhippa....trots att jag nog inte vill ha en eg..

Jag vill inte ha massa sura miner och trots att jag vet att det är vår vilja som är viktigast så tvekar jag även om min sambos idé kring julvigsel känns jättemysig..

Vi tänkte ha det som en överraskningsvigsel..alla är ju här och så när vi ätit och "tomten" ska komma (jo vi har tomte trots att det bara finns ett barn under 20) så tänkte vi att jag går ut för att köpa tidningen hehe.. och går ut i gargatet och byter om till brudklänning...mannen ska redan vara finklädd..det är ju Jul... och så kommer en tomte (som är den som ska vara vigselförrättare också) delar ut klapparna och när det är klart avslöjar "Tomten" att han har en överraskning till och då ska vi be min son gå och hämta mig.. han får inte veta något om vigseln heller eftersom han inte kan hålla tyst *S* och så gifter vi oss hemma (precis som vi visserligen också tänkt)......

Vad tycker ni.. är det en dum idé...ska vi istället satsa på en borgerlig vigsel och inte skicka ut inbjudningar, eller ska vi leva snålt i ett år för att ha en traditionell vigsel? (detta innebär ingen resa, inte ens en helg denna sommaren, inget äta ute, inga klädköp osv under året...något vi skulle behöva eftersom vi haft ett jobbigt år det senaste året)

• Svar på tråden Ska vi gifta oss till jul?*långt*
  • Anonym (julbrud??)

fast vi är inte här på juldagen.... det är bara julafton som vi är samlade här.... så även om jag förstår din tanke så funkar det inte.. och paket har vi nästan inga.. det är till grabben då, i övrigt byter vi bara små symboliska saker oss vuxna emellan

• prinsessanogrodan

Jag anser att det finns något mellan att tänka på sig och tänka på andra....nämligen att tänka både på det man själv vill och det andra vill.....Ja, just det...kompromiss.
    JA det är ER dag. JA ni får vara ego när det gäller ert bröllop.
    Tro mig VI var också ego när det gäller vårt bröllop men tänka sig att vi faktiskt också tänkte på andra. JA som gäst ska man känna sig hedrad att man får vara med, absolut, men jag anser fortfarande att det finns gränser även där, man måste inte "ta" vad som helst för att man har äran att vara gäst på ett bröllop. JA det är brudparets dag, men som brudpar har man inte rätt att kräva vad som helst av sina gäster. Allt är inte svart eller vitt, inte i min värld i alla fall.

NEJ vi "nöjde oss" inte på något sätt. Vi fick vårt drömbröllop, vi fick vår "saga". NEJ vi hade inte "så många som möjligt" på vårt bröllop, eftersom det inte är antalet gäster som räknas. NEJ vi hade det inte "så billigt som mjöligt" vi behövde inte snåla på någonting.

Jag uppfattade däremot det som det var "problem" med budgeten för ER. Du skriver faktiskt att det skulle bli svårt för er att spara 3000-4000 kr i månaden och att ni känner att det skulle bli mkt pengar att lägga på en enda dag och att det blir dyrt att bjuda de långväga gästerna på mat osv....Då är det INTE ett dugg konstigt att jag och andra skriver tips om att man kan "nöja sig" med billigare varianter!

• Chicita
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-09 11:13:57 följande:
    fast vi är inte här på juldagen.... det är bara julafton som vi är samlade här.... så även om jag förstår din tanke så funkar det inte.. och paket har vi nästan inga.. det är till grabben då, i övrigt byter vi bara små symboliska saker oss vuxna emellan
    Paketen var ju bara ett exempel... Det hade ju kunnat gå att ha tomte dagen efter ändå i så fall...

Sover dom över?
    Ha bröllopet på frukosten i så fall, innan dom åker hem?

Jag tror nämligen att många som redan skrivit (och även jag nu då) försöker påpeka att det inte bara är dom som inte blir bjudna på bröllopet som kan känna sig besvikna.
    Dom som ÄR där kan känna sig snuvade på julen...
    Och det är ju för att vi är så traditionsbundna.
    Julafton ska vara på ett speciellt sätt, sen behöver inte alla familjer fira likadant. Men varje familj har sin tradition och den är det nästan dödsstraff på att bryta, även om det är för något positivt Flört 
  • Anonym (julbrud??)
    Chicita skrev 2011-06-09 11:26:34 följande:
    Paketen var ju bara ett exempel... Det hade ju kunnat gå att ha tomte dagen efter ändå i så fall...

Sover dom över?
    Ha bröllopet på frukosten i så fall, innan dom åker hem?

Jag tror nämligen att många som redan skrivit (och även jag nu då) försöker påpeka att det inte bara är dom som inte blir bjudna på bröllopet som kan känna sig besvikna.
    Dom som ÄR där kan känna sig snuvade på julen...
    Och det är ju för att vi är så traditionsbundna.
    Julafton ska vara på ett speciellt sätt, sen behöver inte alla familjer fira likadant. Men varje familj har sin tradition och den är det nästan dödsstraff på att bryta, även om det är för något positivt Flört 
    jag är fullt övertygad om att de som är där inte blir besvikna.....snarare de som inte får vara med.. och jag upprepar...de är inte där på juldagen...alla åker hem på kvällen.....

De som är där är två st runt 50, två st 78 år och så vi två och sonen på 7 år... traditioner har vi inga förutom äggost och groggbord fast det sistnämnda har blivit mindre o mindre med åldern...jag o sambon är inga "drickare" så nej.de som är där kommer INTE tycka annat än att det är roligt kan jag lova...

ALternativet till julvigsel är att vi åker i väg med bara svärisarna och sonen och då får inte svägerskan med man vara med heller...
  • Chicita
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-09 11:40:21 följande:
    jag är fullt övertygad om att de som är där inte blir besvikna.....snarare de som inte får vara med.. och jag upprepar...de är inte där på juldagen...alla åker hem på kvällen.....

De som är där är två st runt 50, två st 78 år och så vi två och sonen på 7 år... traditioner har vi inga förutom äggost och groggbord fast det sistnämnda har blivit mindre o mindre med åldern...jag o sambon är inga "drickare" så nej.de som är där kommer INTE tycka annat än att det är roligt kan jag lova...

ALternativet till julvigsel är att vi åker i väg med bara svärisarna och sonen och då får inte svägerskan med man vara med heller...
    Jag tyckte inte att det framgick att dom åkte hem på kvällen så jag får be om ursäkt om jag trampade på någon öm tå där då...
    Det var bara ett förslag, skjut mig inte Skrikandes 

Så länge som du vet vad du kan få för reaktioner av dom så ska du ju köra på det som DU tycker är bäst för ER.
    Men när man gör något som inte "är som det brukar" så får man ju vara medveten om att man kan få kritik av andra. Och så länge som du är medveten om det så är det ju ok... eller hur Glad 
  • Anonym (julbrud??)
    Chicita skrev 2011-06-09 11:56:58 följande:
    Jag tyckte inte att det framgick att dom åkte hem på kvällen så jag får be om ursäkt om jag trampade på någon öm tå där då...
    Det var bara ett förslag, skjut mig inte Skrikandes 

Så länge som du vet vad du kan få för reaktioner av dom så ska du ju köra på det som DU tycker är bäst för ER.
    Men när man gör något som inte "är som det brukar" så får man ju vara medveten om att man kan få kritik av andra. Och så länge som du är medveten om det så är det ju ok... eller hur Glad 
    Jag siktar så jäkla dåligt så det är ingen idé att ens försöka skjuta 

Som du säger... vi vet ju hur vi vill göra.. är bara fruktansvärt intressant att se hur folk resonerar... blir lättare att bemöta argumenten då.. blir bara förvånad över att folk sätter sig själva framför det paret som faktiskt ska vara i centrum.....
  • knyttan
    Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-09 12:14:36 följande:
    Jag siktar så jäkla dåligt så det är ingen idé att ens försöka skjuta 

Som du säger... vi vet ju hur vi vill göra.. är bara fruktansvärt intressant att se hur folk resonerar... blir lättare att bemöta argumenten då.. blir bara förvånad över att folk sätter sig själva framför det paret som faktiskt ska vara i centrum.....
    Jag måste bara säga att detta var en konstig tråd. Först så skriver du i trådstarten saker som:

"Jag vill inte ha några konflikter, de bor inte nära mig men jag känner att jag vill inte såra eller göra någon illa. Jag har frågat en väninna om hon vill vara min tärna, jag vet att mina tjejkompisar redan har börjat planera en möhippa....trots att jag nog inte vill ha en eg..

Jag vill inte ha massa sura miner och trots att jag vet att det är vår vilja som är viktigast så tvekar jag även om min sambos idé kring julvigsel känns jättemysig.."

Och sen så börjar du anklaga dem som ger förslag på alternativa sätt att göra bröllopet så att dina vänner och kusiner ska kunna vara med??

"men jag undrar ändå.. om det finns en enda dag då man får vara ego så är det väl ändå sitt bröllop... passar det inte så behöver man inte delta... nu får våra gäster inget val, men de som är med tror jag inte har några som helst problem med det utan tvärsom.. det är väl snarare alla som anser att de borde blivit bjudna som kommer med åsikter och som jag skrev ovan.." skriver du också...

Varför frågar du? Vad vill du ha ut av svaren? Varför går du till attack mot dem som försöker komma med olika förslag? Varför känner du dig så himla ifrågasatt?

Jag tänker inte tycka något alls om ditt bröllop eller hur du gör eller vill ha det, det är väl upp till dig och din blivande man. Men jag tycker det är ganska oförskämt att vilja ha åsikter om ett problem (X och Y kan inte komma på mitt bröllop om vi gör Z, ska vi göra W istället?) och sen svara avsnoppande på de förslag och ideer som läggs fram. Om du redan vet vad som passar dig och din familj, varför frågar du okända människor på ett nätforum? Och varför är du sen otrevlig mot dem som ger dig sina synpunkter? Det är väl ingen här som har "satt sig själva i centrum"? De tycker och tänker om ditt förslag - och hur de skulle ha reagerat om de hade blivit inbjudna till ditt bröllop. Vill du inte veta hur andra resonerar så fråga inte heller utan gör precis som det passar dig då.
  • Anonym

Jag hade hållt god min och gratulerat och varit jätteglad för brudparets skull. Självklart. Men jag hade inte uppskattat ett julbröllop. Jag föredrar när helgdagar firas för det de är. Jag uppskattar inte nyårsbröllop, midsomrar eller påsk heller för den delen. Självklart får brudparet göra precis som de vill, men jag uppskattar det inte därför att högtiderna är viktiga avbrott i vardagen för mig och då vill jag ha det "som man alltid haft det". Jag är inte särskilt traditionell till vardags, men en del saker är nästan heliga för mig.

Jag är inte heller något fan av överraskningsbröllop. Jag vill vara mentalt förberedd för vad som ska hända, sedan struntar jag i om det är picknick, knytis eller ett bröllop på Grand Hotel.

MEN. Alla är olika. Om julen inte är en så traditionsfylld högtid för er, och ni kan tänka er att ha er bröllopsdag på julafton i framtiden, så go får it. Jag själv firar inte gärna födelsedagar och sådant, men årsdagen är för oss helig. Det är ju en "prestation" eller vad man ska säga, vi firar att vi jobbar på vårt förhållande och mår bra ihop. Fyller år gör man ju varje år... så därför skulle inte jag personligen vilja ha bröllopsdagen på en högtid när man dels kanske vill fira jul med sin familj och dels när alla resor etc är ohemult dyra. Men det är ju vad jag känner.

Jag tycker du verkar övertygad om att julen är rätt dag för er, och då är det ju inget att diskutera. Om det passar er och de personer som är viktiga för er så är det ju bara att köra på. Det är ju olika hur det fungerar i alla familjer. Bor/firar dina kusiner långt bort? Annars kanske ni kan bjuda in bara de vuxna över själva ceremonin, och att de är invigda i det hela och smyger in precis när det gäller, om det är så att du vill ha dem med.

• kikki kikki

Men ni ska väl ändå bjuda dom som kommer på julmat eller?

Anonym (julbrud??) skrev 2011-06-08 11:26:44 följande:
    ja men då står vi ju där igen med att allt kostar.. vi måste bjuda på mat för folk som ska komma kommer långväga ifrån, och så vidare och så vidare........ Med mina svärföräldrar som dessutom inte tycker om att åka långt.. och gör vi det INTE till ett överraskningsbröllop finns det folk som kommer att tjata hål i huvudet på oss under tiden fram till bröllopet.
    Det är ju inget ovanligt att man gifter sig på midsommarafton (vilket vi ju planerade först) eller pingstafton, eller nyår.....så varför inte jul tänker vi?

Vigselförrättaren kom dessutom själv med den lysande idén att agera tomte vilket gör det hela till en särdeles udda grej
Svar på tråden Ska vi gifta oss till jul?*långt*