Brudparet håller tal
Idag kom min mamma och sa att det "hör till" att brudparet håller ett tal och hälsar alla välkomna!??! Är det då? Har aldrig hört eller varit med om det.
Idag kom min mamma och sa att det "hör till" att brudparet håller ett tal och hälsar alla välkomna!??! Är det då? Har aldrig hört eller varit med om det.
Nej, jag har aldrig heller varit med om det. Vår toast madame kommer att hälsa välkomna och skåla för oss. Sen kommer vi i och för sig säga något innan vi bryter middagen. Tacka gästerna för att de kom och lite om att presenterna kommer att öppnas i vårt hem dagen efter och att de är välkomna dit.
Traditionellt är det ju brudens far som hälsar välkommen som värd, nu är det ju vi som bjuder och betalar så vi lejer ut det till toast madame. Men om ni själva är värdpar så är det ju i och för sig korrekt att ni hälsar välkomna men jag har aldrig varit med om det på ett bröllop.
Jag har aldrig varit på ett bröllop där brudparet höll något speciellt tal. Själva tackade vi alla som hjälp oss att fixa inför bröllopet.
Nej det är absolut inget som hör till. Toastmastern hälsar välkomna och presenterar alla talare. I undantagsfall säger brudparet något alls under middan. Våra gäster tyckte jag var lite lustig som efter tårtan (kl 00.30) sa "tusen tack alla för denna underbara middag & fest, nu fortsätter dansen och om ni vill dansa med oss får ni passa på för vi åker till hotellet om en halvtimme".
Är det inte brudens far som brukar hålla brudskålen?
Min fästman tänker nog hålla ett kort tal och tacka alla innan vi går. Vi vill gärna ha det mysigt och personligt :)