• Binis11

Brudparet håller tal

Idag kom min mamma och sa att det "hör till" att brudparet håller ett tal och hälsar alla välkomna!??! Är det då? Har aldrig hört eller varit med om det.

• Svar på tråden Brudparet håller tal
  • ClaraH

Nej, jag har aldrig heller varit med om det. Vår toast madame kommer att hälsa välkomna och skåla för oss. Sen kommer vi i och för sig säga något innan vi bryter middagen. Tacka gästerna för att de kom och lite om att presenterna kommer att öppnas i vårt hem dagen efter och att de är välkomna dit.

Traditionellt är det ju brudens far som hälsar välkommen som värd, nu är det ju  vi som bjuder och betalar så vi lejer ut det till toast madame. Men om ni själva är värdpar så är det ju i och för sig korrekt att ni hälsar välkomna men jag har aldrig varit med om det på ett bröllop.

• Etnica

Jag har aldrig varit på ett bröllop där brudparet höll något speciellt tal. Själva tackade vi alla som hjälp oss att fixa inför bröllopet.

• MrsT2011

Nej det är absolut inget som hör till. Toastmastern hälsar välkomna och presenterar alla talare. I undantagsfall säger brudparet något alls under middan. Våra gäster tyckte jag var lite lustig som efter tårtan (kl 00.30) sa "tusen tack alla för denna underbara middag & fest, nu fortsätter dansen och om ni vill dansa med oss får ni passa på för vi åker till hotellet om en halvtimme". Skrattande

• Aniara4

Är det inte brudens far som brukar hålla brudskålen?

• MrsT2011
    Aniara4 skrev 2011-06-06 18:26:33 följande:
    Det beror på föräldrarnas personligheter känner jag. Glad Min pappa är väldigt tillbakadragen och påminner i utseende och framtoning litegrann om Stig-Helmer i sällskapsresan...! Skrattande Min mamma är mycket mer framåt men hon tyckte att det fick räcka med ett tal och tre lekar under middan, ha ha.

Alltså lämnade mina föräldrar med varm hand över brudskålen till toastparet. Min mans far med sambo (hans mor har gått bort) var ännu mindre aktuella för uppgiften, de är ganska blyga och kommer från Finland, vilket innebär att de pratar halvbra svenska.
  • ClaraH
    Aniara4 skrev 2011-06-06 18:26:33 följande:
    Jo, om de är värdpar brukar han göra det, men nu för tiden är det kanske inte så ofta som brudens föräldrar är det (om brudparet betalar allt själva)och då tycker jag att det är lättare att leja bort det till toast madame istället för att vi själva ska säga något.

Givetvis kan brudens far likaväl som toast mastern utbringa skåle.
  • förlovadflicka

Min fästman tänker nog hålla ett kort tal och tacka alla innan vi går. Vi vill gärna ha det mysigt och personligt :) 

Svar på tråden Brudparet håller tal