• CStar11

Fri bar, "halvfri bar", betalbar..

Hej på er!

Är lite osäker på hur vi ska göra med alkoholen efter middagen. Är lite inne på att bjuda på öl, vin och cider hela kvällen men låta gästerna betala för drinkar själva. Vi vill vara generösa men det blir ju superdyrt att bjuda på allt på ett ställe med vanliga barpriser.

Är det någon annan som har gjort så eller planerar det??

• Svar på tråden Fri bar, "halvfri bar", betalbar..
  • inlovewetrust

Vi får ta med egen alkohol till våran lokal och kommer därför att bjuda på allt. Men blir såklart en helt annan grej om man ska köpa alkoholen till barpriser! Tycker att ditt förslag med gratis öl/vin/cider låter mer än generöst!

• saxomanix

vi kommer ha paketpris som innehåller fri bar...annars tycker jag att det är helt okej att bjuda på vin/öl/cider men ingen sprit. De som vill dricka cocktails och annat liknande får betala själva

• CStar11

Ja jag hoppas det uppfattas som generöst, men är lite rädd att de flesta hellre vill ha drinkar efter maten ändå!

Vad dricker de flesta efter maten egentligen? Nån som vet? hehe

• Etnica

Vi bjöd på allt men då hade vi också med egen sprit så det vart inte så kostsamt. Tyckte ingen drack för mycket trots fri sprit.

• pimory

vi ska ha festen på en restaurang och bjuder på dryck till maten...

därefter blir det betalbar, personalen vi pratde med rekomenderade  det eftersom det lätt blir en massa svinn annars , folk tar ställer ifrån sig och tar nytt = jättedyrt.

vi bjuder på; brudskål, ett glas vin till förätt ,2 glas vin till varmrätt ,dessertvin till efterrätten och avec till kaffet.

blir himla mycket ändå själv tål jag typ 2 glas vin innan man e på lyset :P

• Aniara4

Jag tycker det är fullständigt rimligt att bjuda på dryck till maten och därefter låta folk köpa det de vill ha i baren när det är ett sådant ställe. Det är skillnad när man har egen dryck med sig, då kan man bjuda (särskilt om man som vi har fixat en massa taxfreesprit). Däremot tror jag det är smart att upplysa om detta  i inbjudan så att folk kommer ihåg att ta med sig plånboken!

• Macy

Vi befinner oss faktiskt i precis samma sits. Vi har pratat om att bjuda på öl, cider och vin men att folk själva får köpa grogg om de vill ha sprit.

Personligen så tycker jag att det skulle vara roligare att ha helt fri bar, men tycker väl kanske inte att den kostnaden riktigt väger upp det.

Jag och min m2b lägger ist pengarna på ett liveband och en riktigt bra fotograf

• BloodyDisgusting

Vi kommer att ha bar till självkostnadspris :) Självklart så kommer vi bjuda på fördrinken och dryck till div rätter!

• CStar11

Macy: Kommer ni då betala för varje flaska eller har ni ett pris per person? Vi kan välja om vi vill betala per flaska eller betala 300 kr per person för fritt med öl, vin och cider efter middagen. Svårt att veta vad som blir billigast!

Vi hade egentligen tänkt ha betalbar först men nu har jag hört så många säga att det är så dyrt som gäst att gå på bröllop. Att de ofta ska köpa present, betala resa/övernattning och sen dessutom köpa sina egna drinkar.. Vill inte att någon ska uppleva det som snålt.. Å andra sidan kanske dom inte förstår hur dyrt det är med bröllop!

• Ciccci

Vi har en lokal där vi själva får ta med alkoholen och vi har köpt alkoholen från Tallin.
    Vi kommer bjuda på allt, men det vi bjuder på är:
    - vin (rött & vitt)
    - cider
    - öl
    - Long drink
    - avec till kaffet
    - mousserande vin

sen kommer vi göra en bål, så det blir inga drinkar direkt, men en bål.. :)

Vi har  handlat all alkohol o det kostade oss ungefär 3200kr..

• Tittij

Vi har oxå festen på en restaurang. Vi kommer att bjuda på följande:
    - Välkomstskål i champagne
    - Vitt vin till förrätten
    - Rött vin till huvudrätten
    - Avec till tårtan
    - 2 drinkbiljetter

Vill man ha mer än så att dricka då får man betala själv. För de flesta räcker detta gott och väl och några festprissar kommer vilja dricka mer och då har jag svårt att se att de skulle tycka vi är snåla  

• 20110820
    Ciccci skrev 2011-06-07 09:00:29 följande:
    Vi har en lokal där vi själva får ta med alkoholen och vi har köpt alkoholen från Tallin.
    Vi kommer bjuda på allt, men det vi bjuder på är:
    - vin (rött & vitt)
    - cider
    - öl
    - Long drink
    - avec till kaffet
    - mousserande vin

sen kommer vi göra en bål, så det blir inga drinkar direkt, men en bål.. :)

Vi har  handlat all alkohol o det kostade oss ungefär 3200kr..
    Hur många personer har ni handlat alkohol till för den summan?
  • Chicita

Jag skulle dela ut barbiljetter / drinkbiljetter till gästerna.
    jag tycker inte att man behöver bjuda på allt hela kvällen. Men en eller två vändor till baren (biljetten får ju gälla för 1 öl/vin/cider/drink - max 4/6cl)
    Specificera på biljetten vilka alternativ dom har, och gör på ett sätt så att barpersonalen lätt kan bocka av vad som handlats på den biljetten. Det underlättar när dom sätter ihop notan sen också...

• Ciccci
    20110820 skrev 2011-06-07 11:10:55 följande:
    Hur många personer har ni handlat alkohol till för den summan?

ja vettu det vet ja inte. Vi kommer vara 40 personer på bröllopet..

Vi köpte:

- 6 lådor öl
    - 5 lådor long drink
    - 4 BIB rött vin
    - 4 BIB vitt vin
    - 2 lådor cider
    - 5 flaskor likör
    - 5 flaskor cognac
    - 5 flaskor starksprit till bålen

• 20110820
    Ciccci skrev 2011-06-08 08:52:27 följande:

ja vettu det vet ja inte. Vi kommer vara 40 personer på bröllopet..

Vi köpte:

- 6 lådor öl
    - 5 lådor long drink
    - 4 BIB rött vin
    - 4 BIB vitt vin
    - 2 lådor cider
    - 5 flaskor likör
    - 5 flaskor cognac
    - 5 flaskor starksprit till bålen

Då kanske vi har tagit i i överkant, vi blir 40-50 och räknar med 5000 kronor. Vi kommer att köpa:

- 12 plattor öl
    - 10 BIB rött vin
    -  4 BIB vitt vin
    -  6 BIB rosévin
    -  5 plattor cider
    -  3 flaskor whisky
    -  3 flaskor Baileys
    - 12 flaskor mousserande vin

Vi kommer ju inte ha sprit så det går det ju mer vin, öl och cider på kvällen. Fast jag köper hellre för mycket än för lite iofs... Svårt det här!
  • Anglia

Vi kommer att bjuda på alkohol till maten, såsom vin, cider och öl och avec till kaffet.. Sen tar vi en 50-lapp per person i baren och då får de dricka hur lite eller hur mycket de vill. Där kommer det att finnas två olika drinkar, vin, cider och öl och om det blir något över från avecen konjak och whiskey. Är man nykter så kommer det att finnas dricka och de som dricker det behöver inte betala. Så endera så får du ett glas för 50:- eller kanske tio glas för en 5:a styck.. Man får välja själv helt enkelt hur man gör. Vi drar ner till Tyskland och handlar. Vi har jämfört och fått fram att vi sparar ca.5000:- på att handla där jämfört med systembolaget. Sen får vi ju tillbaka några kronor genom baren.  Inte för givmilt och inte för snålt. =)

A

Svar på tråden Fri bar, "halvfri bar", betalbar..