• Anonym (Ledsen)

"Bråk" i familjen och drygt 1 månad till vigsel... vad gör man?

Som tur i oturen är, så är inte bråket mellan mig och min blivande. Dessvärre är det i min blivandes närmsta familj, då det är hans pappa som förmodligen träffar en annan kvinna i smyg (99,5% säkert). Självklart är det otroligt jobbigt för hans mamma, som är jätteledsen. Även min blivandes syster tycker detta är hemskt tråkigt.

Vi gifter oss om drygt 1 månad och just nu känns det som att vi bara vill ställa in allt. Det känns inte alls peppande och roligt med bröllop. Min blivande vill inte prata med sin pappa, alls. Han är jättearg och främst ledsen och besviken. Hans mamma och syster också. Systern är en av mina tärnor.

Är det någon som varit med om något liknande? Hur hanterar man det bäst? Vad ska vi säga till våra barn om deras farmor och farfar och allt som händer?

Om det nu skulle bli så att min blivandes föräldrar bryter upp, hur löser man det på själva bröllopsdagen? Jag tänker då för att undvika tråkigheter och med bordsplacering och liknande.

Usch, det här känns verkligen fruktansvärt olustigt.

• Svar på tråden "Bråk" i familjen och drygt 1 månad till vigsel... vad gör man?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-03 13:44:08 följande:
    Snacka om att överreagera. Klart alla tycker olika och reagerar olika på allt, tyckte bara det lät som att det inte var nån big deal att hennes blivandes pappa varit otrogen när det är en allvarlig incident. Var inte meningen att du skulle ta det så hårt, ber om ursäkt att jag uttryckte ordet ignorant som tog så hårt på dig. Det här är ett forum där folk tycker till hela tiden och inte samsas om samma åsikter, det är inte på liv och död. Du borde inte ta ett inlägg så hårt och personligt. Klart jag inte menar nåt illa, jag känner ju inte ens dig. Nu var detta inte ämnet så sätter härmed punkt på min del av diskussionen med dig (Motogarte).
    Jag tycker att det borde vara självklart att man tänker sig lite extra för, när man kommenterar någon som iINTE skriver anonymt! Det är, om något, ignorant, att inte begripa att det tillhör god ton att göra så. Kanske du hade en dålig dag, kanske du brukar vara trevligare i vanliga fall, men just den där gången blev det väl ändå lite tokigt??
  • L8PR

Skit i det, lätta att säga kanske men bara skit i det. Det är ER dag och oavsett om pappa vänsterprasslar, regnet står som spö i backen, någon tappar tårtan, någon kräks under middagen så är du ändå gift med din älskling. Det kan INGEN ta ifrån dig.

• Anonym (Ledsen)
    L8PR skrev 2011-06-04 11:59:51 följande:
    Skit i det, lätta att säga kanske men bara skit i det. Det är ER dag och oavsett om pappa vänsterprasslar, regnet står som spö i backen, någon tappar tårtan, någon kräks under middagen så är du ändå gift med din älskling. Det kan INGEN ta ifrån dig.
    Det skulle vi aldrig kunna göra. Tråkigt för oss kanske, men familjen får vår del betyder alldeles för mycket för att vi ska kunna skita i det. Dessutom ser vi inte bröllopsdagen som enbart vår dag, utan vi ser det som en familjefest.
  • lizzy

Ja, kan bara hålla med. Det drabbar alla och som vanligt i dessa fall så finns det ingen vinnare. Men det är verkligen er dag och jag hoppas att det blir en fantastisk dag, oavsett när den kommer. :)

• Joffan

vill bara skicka er en varm tanke!

• weddingdreams

Jag tänker på en sak när jag läser det... Om ni väljer att gifta er nu i år i alla fall hoppas jag att ni får er livs lyckligaste dag (förutom när ens barn föds osv.) Men jag tänkte på alkhol... Kanske dra ner lite där... När folk är ledsna, arga osv blir det oftast sååå mycket värre när dom dricker...  bara en tanke som slog mig...

• Anonym

Vill hålla med om det Chicita skriver! Det är viktigt att prata, prata med din pojkvän om vad han vill göra och stötta honom i det. Och skulle det vara så att han ändrar sej i sista minuten så  prata igenom det o försök att stötta honom i det också. Det kan vara väldigt svårt att ta ställning till sådant här en månad innan ofta vill man ju ha allt klart i god tid. Va ärliga mot hans pappa och förklara för honom att ni är ledsna och besvikna, kanske tom arga om ni är det, och att just nu vet ni inte om ni vill att han ska komma och be att få återkomma när den värsta stormen har lagt sej.
    Prata även med hans mamma och hans syster, de har kanske ingen rätt att ställa ultimatum men ha en öppen och ärlig diskution om vad de klarar av, om de klarar av att han kommer.
    Detta är INGET som man vill lägga fokus på så här tätt inpå sitt bröllop men NI har rätt att sätta krav på er omgivning då det är er dag.
    Be att få prata med de inblandade ( inte mamman och pappan tillsammans) och förklara att det är den här händelsen som ni måste prata om. det kan vara skönt för er att få prata igenom det hela tillsammans så ni får r er lite också.

vill inte din tilltänkte prata med sin far nu så är det kanske inget som måste göras nu heller? Om han dagen innan inte vill att han ska komma så måste han få ha rätten till att säga det till sin far.

Skriv inget i sten ännu med planeringen för familjen utan låt saker lägga sej lite och ta en diskution när det värsta blåst över.
    Det ska få vara er dag glöm inte det och välj var ni vill lägga er energi.

Hoppas innerligt att allt löser sej till det bästa för er!
    Kramar

• Sadae

Jag har varit med om mer eller mindre samma sak, men den skillnad att jag inte hade ett bröllop förestående, vilket jag är väldigt glad för. 

Ni måste naturligtvis själva bestämma hur ni vill göra men ställer ni in bröllopet så tänk på att det kan dröja innan det blir god stämmning i familjen igen, kanske blir det aldrig det. Det skulle ju även kunna tänkas att det blir värre, kanske kommer föräldrarna börja avsky varandra.

De första månaderna efter att jag fått veta var inte särskilt roliga. Nu har det snart gått två år och det känns fortfarande inte bra och jag har svårt att se att det skulle kunna bli helt bra igen.

• Blivande fru Swärdh

Håller med om att man inte bara kan skita i det. Min familj är mitt allt också och jag skulle inte heller kunna strunta i det. Du har fått väldigt bra råd, prata prata prata och om ni gifter er så kolla med hans familj vad dem skulle tycka ifall pappan kommer. Jag hade haft svårt för att ha honom på plats. Svår sits. Jag tycker otrohet är oförlåtligt så beklagar verkligen att han sabbat så oerhört för din blivandes familj. Önskar er all lycka i världen!

• Anonym (Ledsen)

Tack ni alla. Självklart är detta något som kommer diskuteras och pratas igenom noga. Ännu så lutar det åt att bröllopet blir av. Om hans pappa kommer närvara, det återstår att se.

Svar på tråden "Bråk" i familjen och drygt 1 månad till vigsel... vad gör man?