• izredam

Bordsplacering, skilda föräldrar.

Jag har skilda föräldrar, vilket har resulterat i en bonusförälder (egentligen två - men min plastmamma gick bort väldigt hastigt i början på året) och troligtvis så kommer min far inte att ha med sig någon på bröllopet. Detta resulterar i en del konstigheter i bordsplaceringen - vart gör jag av min styvfar?

Alternativ 1: Vid honnörsbordet - men då blir det ojämnt och jag vill inte späda på allt för min pappa.

Alternativ 2: Sätta honom med min m2b's släkt - som han träffade lite snabbt när vi tog studenten, men inte har träffat annars (min och min mors relation är inte riktigt vad den borde vara - men det är fortfarande viktigt för mig att ha dem där)...

Alternativ 3: Sätta honom i närheten av min farmor och morfar, som kommer sitta tillsammans med m2b's far och morföräldrar...

Förslag?

• Svar på tråden Bordsplacering, skilda föräldrar.
  • Gwennie

Hoppa över den traditionella placeringen helt, tycker jag. Vi bestämde oss tidigt för att inte bry oss om konventionerna när det gäller bordsplaceringen och kommer att försöka placera folk där vi tror att de kommer att ha det trevligast. Det är inte minst praktiskt när det finns skilda personer i sällskapet.

• ClaraH

Jag tycker inte att det är natirligt att han sitter vid honnörsbordet, om det funkar med dina föräldra (som ju ändå inte sitter tillsammans vid honnörsbordet) så tycker jag att du ska placera honom vid någon trevlig person var som helst.

• izredam
    Gwennie skrev 2011-06-02 20:08:39 följande:
    Hoppa över den traditionella placeringen helt, tycker jag. Vi bestämde oss tidigt för att inte bry oss om konventionerna när det gäller bordsplaceringen och kommer att försöka placera folk där vi tror att de kommer att ha det trevligast. Det är inte minst praktiskt när det finns skilda personer i sällskapet.
    Jag vet inte om mn mor kommer att uppskatta det - det kommer att heta att man inte tar det på allvar etc. och så kommer det bråkas om att om man inte gör det på riktigt så kan man lika gärna strunta i det för att det inte kommer hålla i alla fall (ja, så funkar det enligt henne - gör man det inte på riktigt så kommer man att skilja sig och jorden kommer mer eller mindre att gå under)...Men jag ska ha kvar det som ett alternativ.
    ClaraH skrev 2011-06-02 20:13:16 följande:
    Jag tycker inte att det är natirligt att han sitter vid honnörsbordet, om det funkar med dina föräldra (som ju ändå inte sitter tillsammans vid honnörsbordet) så tycker jag att du ska placera honom vid någon trevlig person var som helst.
    För pappas del så handlar det nog mest om att han inte vill att folk ska sitta och tycka synd om honom, han tycker att det är jobbigt nog när m2b's föräldrar bjuder hem honom på fika - och inbillar sig att alla gör det för att det är synd om honom (jag vet precis hur han känner det och det suger verkligen att känna så, oavsett om det faktiskt är så eller inte). Och om jag sätter mammas man vid honnörsbordet så blir det ju mycket tydligare att han inte har med sig någon...
  • ClaraH

Men skulle det inte kännas bra för din far att sitte vid honnörsbordet? Det naturliga är väl att du sätter dina föräldrar traditionellt, dvs. din pappa med brudgummens mamma och din mamma med brudgummens pappa. Då blir det väl inte tydligt att han inte har med sig någon. Din styvfar sätter du bland dina eller brudgummens släktingar. Jag förstår inte riktigt hur du menar med att din far skulle bli utpekad om han sitter vid honnörsbordet vid traditionell placeringen. Eller rättare sagt jag förstår inte riktigt vad du tycker är problemet?

Själva kommer vi att sitta ensamma vid ett bord. Jag har ingen lust att ha min pappa till bordet och min blivandes pappa har gått bort. Hans föräldra var skilda men det har jag inte sett som något problem eftersom man aldrig sätter föräldrarna bredvid varandra vid ett honnärsbord.

• Aniara4
    ClaraH skrev 2011-06-02 20:13:16 följande:
    Nej precis, enligt etiketten sitter de biologiska föräldrarna vid honnörsbordet (inte med varandra utan med varsin av den andres föräldrar), medan deras nya partners placeras längre bort. På bättre eller sämre plats beroende på hur länge de har funnits med och hur viktiga de är, antar jag. En styvförälder som verkligen ersatt en biologisk förälder (kanske för att föräldern är död) kan ta den förälderns plats, men det är en ganska stark markering av att man ser den som sin förälder.

Vi kommer förmodligen att ha ett E-bord, vilket gör det lite mindre tydligt vad som är honnörsbord och vad som är en bra eller dålig plats, jag vet inte om ni hade tänkt ha fristående bord?
  • izredam

jag menar att han skulle bli utpekad om min mammas man också satt vid honnörsbordet...eftersom det då blir 5 "föräldrar" vid honnörsbordet och då kommer alla sitta och fundera på varför han inte har någon partner där (eller ja, troligtvis kommer ingen bry sig, men pappa kommer att tänka på det hela kvällen).

Nej styvfar får sitta med m2b's släkt (jag har bara mina föräldrar, farmor och morfar + mina småsyskon som får sitta vid barnbordet), det finns en hög bil och teknikintresserade män där så han kan nog ha något gemensamt med dem om jag har tur...

• ClaraH
    izredam skrev 2011-06-02 20:41:56 följande:
    jag menar att han skulle bli utpekad om min mammas man också satt vid honnörsbordet...eftersom det då blir 5 "föräldrar" vid honnörsbordet och då kommer alla sitta och fundera på varför han inte har någon partner där (eller ja, troligtvis kommer ingen bry sig, men pappa kommer att tänka på det hela kvällen).

Nej styvfar får sitta med m2b's släkt (jag har bara mina föräldrar, farmor och morfar + mina småsyskon som får sitta vid barnbordet), det finns en hög bil och teknikintresserade män där så han kan nog ha något gemensamt med dem om jag har tur...
    Jag tycker att du gör helt rätt genom att bara ha dina föräldrar vid honnörsbordet.
  • izredam
    Aniara4 skrev 2011-06-02 20:39:42 följande:
    Nej precis, enligt etiketten sitter de biologiska föräldrarna vid honnörsbordet (inte med varandra utan med varsin av den andres föräldrar), medan deras nya partners placeras längre bort. På bättre eller sämre plats beroende på hur länge de har funnits med och hur viktiga de är, antar jag. En styvförälder som verkligen ersatt en biologisk förälder (kanske för att föräldern är död) kan ta den förälderns plats, men det är en ganska stark markering av att man ser den som sin förälder.

Vi kommer förmodligen att ha ett E-bord, vilket gör det lite mindre tydligt vad som är honnörsbord och vad som är en bra eller dålig plats, jag vet inte om ni hade tänkt ha fristående bord?
    Nej, tanken var ett E bord, så troligtvis så blir det väl inte så tydlig, men jag vill ju att pappa ska känna sig bekväm liksom. Jag övervägde, innan min styvmamma gick bort att låta henne ta min mammas plats och helt enkelt vägra att låta min mamma komma, men jag vill ha dit mina syskon och nu finns ju inte min styvmamma i livet längre (vilket liksom inte var med på kartan, hon var liksom 36 år och fullt frisk...).. Aja, det blir nog bra - jag har ett år kvar på mig, men eftersom jag har så lite släkt bjuden så krävs det lite mer planering för att få det naturligt känner jag...
  • fru2011kanske

Tråkigt med din styvmamma.

Vi har också lite att fundera på då båda våra föräldrar är skilda, BMs pappa har gift om sig med en kvinna som är så snäll och mysig! Detta gillas väl inte riktigt hos min blivande svärmor..

Och jag vill ju visa för "styv svärmor" att vi ser henne som en del av familjen, men vill inte göra svärmor ledsen..

Vi kommer också ha E-bord och min tanke är att om man gör det ganska långt så kan ju båda de sitta vid honnörsbordet, utan att sitta nära varandra.

Prata med din styvfar innan så borde det kunna gå bra att sätta honom vid annat bord.

• izredam
    fru2011kanske skrev 2011-06-15 12:49:16 följande:

Tråkigt med din styvmamma.

Vi har också lite att fundera på då båda våra föräldrar är skilda, BMs pappa har gift om sig med en kvinna som är så snäll och mysig! Detta gillas väl inte riktigt hos min blivande svärmor..

Och jag vill ju visa för "styv svärmor" att vi ser henne som en del av familjen, men vill inte göra svärmor ledsen..

Vi kommer också ha E-bord och min tanke är att om man gör det ganska långt så kan ju båda de sitta vid honnörsbordet, utan att sitta nära varandra.

Prata med din styvfar innan så borde det kunna gå bra att sätta honom vid annat bord.

Nu har min far tydligen hittat någon ny (vilket kanske inte helt uppskattas från min sida medan m2b's första kommentar var "REEEEEBOUND!"), så vem vet - han kanske löser problemet själv, men annars får vi nog diskutera det hela med min styvfar och sätta honom någon annanstans..
Svar på tråden Bordsplacering, skilda föräldrar.