• Anonym

Min kusin struntar i vårt bröllop för att åka och hälsa på sin kompis..

Vi har en mycket liten släkt och inom släkten träffas vi ganska ofta. Alltid vid högtider, födelsedagar osv. Vi umgås även utanför de ramarna lite då och då.

Jag har bjudit min lilla släkt på vårt bröllop. Min kusin har en dotter på 7 månader som inte tar flaskan. Vi har valt en barfri middag och fest, men mellan vigsel och under mingel och snittar kan barnen vara med. Min kusin ville trots allt ta med sitt barn men jag sa nej, men sa också att hela familjen kan ju vara med under vigsel och fram till middagen kl 17.30 om de inte vill lämna bort barnet. Det tyckte hon lät bra och hon accepterade vårt önskemål och tyckte resonemnaget kring det var okej.

I dag, tre dagar före vigseln, får jag ett sms där det står att de över huvud taget inte kommer. Ingen förklaring ingenting, inte ens ett telefonsamtal utan ett sms.. Min kusin är en extremt hängiven facebookuppdaterare. Någon frågade om jag sett någon förklaring där och gick in och kollade. I hennes logg har en kompis till henne som bor 17 mil bort frågar om hon kommer i helgen, var på hon svarar självklart, vad roligt det ska bli. Jag känner mig så jäkla besviken och sviken. Jag som ställt upp och fixar 40-års kalas åt hennes sambo, jag som lovat att fota och fixa inför deras bröllop i vinter. Dessutom tackade de ja för flera månader sedan och kommer med det här nu. Och jag blir så otroligt ledsen att de väljer bort mitt bröllop, de av alla människor. Dessutom bara för att åka till en kompis hon kan träffa när som helst. 

Till min fråga. Tycker ni att jag överdriver? Hur skulle ni ha reagerat? 
    De gifter sig som sagt i vinter och nu har jag verkligen ingen lust att gå på deras bröllop.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 22:53
    barnfri middag och fest ska det så klart stå

• Svar på tråden Min kusin struntar i vårt bröllop för att åka och hälsa på sin kompis..
  • Anonym

De har alltså osa´t ja tidigare och sedan avbokat för ngt annat. Dålig stil, verkligen. Tråkigt.

Ta ett snack med henne och berätta hur du känner och släpp det sedan. Inte vill du ha ngn där som tydligen inte vill vara där. Folk är verkligen märkliga! Men gör det tydligt att du inte längre kommer ställa upp för henne. Vänskap ska ju gå båda vägarna.

Lycka till!

• dreams come true

Fast å andra sidan...om ni så väldigt gärna hade velat ha henne där så hade ni ju antagligen sagt att det var okej att de tog med sig sin sju månaders baby som antagligen inte får i sig tillräckligt med mat om hon lämnas till barnvakt?

Jag tycker inte det låter sjyst att så nära inpå tacka nej om man redan tackat ja. Man kanske får ge och ta från båda hållen. Jag kan förstå om man väljer något annat väldigt trevligt där man kan delta genom hela festligheten framför att vara med på bara delar..

• Aniara4

Jag kan också förstå att det blir knepigt att inte kunna ta med sin helammande bäbis, i regel gör man ju undantag för just sådana även om man i övrigt har barnfritt. Men även om det kanske var lite hårt från er sida så borde hon ju ha insett tidigare än 3 dagar innan att det i så fall inte funkade för henne att vara med.

Jag tolkar det som att hon tackat nej till middagen, men sagt att hon skulle vara med under vigseln och minglet? I så fall ställer det ju inte till några stora problem för er med mat, bordsplacering osv, så om jag har förstått saken rätt är det inte så att ni fått en massa praktiska problem, utan det är bara att du är besviken att hon inte kommer på själva vigseln? Alltså, inte för att det är så "bara", det är klart att det känns trist när någon väljer bort ens bröllop för att åka och träffa en kompis, särskilt om det inte är något väldigt speciellt, en 30-årsfest eller att kompisen har en kris av något slag.

Kan det vara en markering från hennes sida, att hon inte tycker det var schysst att ni inte lät henne ta med bäbisen? Kanske hon blev sur och tänkte att om ni inte är mer angelägna än så om att hon ska kunna vara med så behöver hon inte komma alls?

• Sebastiána

Om hon inte tidigare tackat ja till middagen blir det ju inga stora problem för er. Våra kusinbarn, som är i övre tonåren, har tackat jag till middagen, men har nu bestämt sig för att gå på festival istället - tre dagar före bröllopet. Det är bara att spola ner bordsplacering, gästpresentationer och annat.

• Anonym

Jag tycker helt klart att det är väldigt dålig stil av henne men på ett sätt kan jag ändå förstå henne lite. Själva vigseln är i regel rätt tråkig (tycker iaf jag men jag förstår om många här inte håller med mig, självklart är det fint men det är för mig festen som är det roliga med ett bröllop) och iom att hon inte fick ta med sin ammande bebis på själva festen som hon inte kan lämna ifrån sig, så kände hon säkert att det inte var viktigt för er att hon var med. 

• Anonym

Hej och tack för era svar!

Hon har tackat ja för flera månader sedan och ändrade sig nu, några dagar innan vigseln. Det praktiska medför inga större problem, det är bara att ta bort dem, det är just det att hon väljer bort vår stora dag och på det sättet hon gör det. Att få veta på facebook att hon valt bort det i förmån för att hälsa på en kompis känns också så fel.

Hon har börjat jobba så barnet helammas inte och kan äta mat och skötas av andra. Jag behöver inte gå in på skälen, men det finns goda sådana till att inte ta med ett litet barn till denna festlokal. Skulle de ta med barnet skulle de i vilket fall vara tvunga att gå hem efter en timme så det resonemanget håller inte heller.

Det kan vara så att det är en markering från hennes sida. Men jag kan tycka att hon kunde ha lyft luren och sagt vad hon tycker, men det har hon inte gjort. Däremot har hon sagt att hon respekterar och förstår vårt beslut. De ska själva gifta sig inom kort och har valt en barnfri fest..

Svar på tråden Min kusin struntar i vårt bröllop för att åka och hälsa på sin kompis..