Bubbel? Snittar
Vad har ni tänkt att ha för "bubbel"?
Vi funderar på att bjuda på snittar medans gästerna minglar och dricker bubbel, i väntan på oss, någon som har tips på goda snittar?
Vad har ni tänkt att ha för "bubbel"?
Vi funderar på att bjuda på snittar medans gästerna minglar och dricker bubbel, i väntan på oss, någon som har tips på goda snittar?
Vi tänker köra västerbottencheesecake och något typ fruktspett som snittar, bubblet beror lite på vad budgeten räcker till ;)
Vi kommer att ha detsamma! Jag har tänkt mig 3 olika snittar och 1 spett med jordgubb och melon.
Tar oxå gärna emot tips på goa snittar
Ska man göra budget rekomenderar jag Chapel Hill (59 kr för 750 och 129 för 1500). Annars beror det ju så mycket på smak och pris, som sagt :) men Chapel Hill är förvånansvärt prisvärt.
KÖRA budget, menade jag, göra en budget ska man absolut ;)
Jag har gett detta recept i en annan tråd men det tål att upprepas. De är enkla att göra och det brukar vara strykande åtgång på dessa smördegssnurror med trattkantareller i.
ca 40 st:
2 rullar smördeg (brukar ta den billigaste som är fryst och tina innan)
1 shalottenlök
10 g torkade trattkantareller (brukar gå att köpa i affärer)
25 g smör
1 dl grädde
1/2 tsk timjan
1/2 dl riven västerbottensost
salt, peppar
1/2 tsk kummin
1 uppvispat ägg.
Smula sönder svampen i mindre bitar. fräs svamp, lök och smör i en kastrull. Slå på grädden, hälften av osten och timjan. Låt puttra i ca 5 min.
Fördela röran på smördegsarken, rulla ihop som en rulltårta och skär i ca 0,5 cm bitar och lägg på plåten. Pensla med ägg, strö över resten av osten och kummin. Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i ca 10 min.
Om du vill göra dem i förväg så gör allt fram till du skär dem i bitar. Styckfrys dem och när du ska använda dem använder du de frysta bitarna och så penslar du med ägg m.m. men då tar det ngn minut extra i ugnen.
Tycker Freixenet och Jacobs Creek har är goda mousserande viner. Om ni inte vill ha riktigt skumpa förståss, då är Moët gott tycker jag. Fördrinken ingår där vi ska ha festen, så vi blir överaskade med vad det blir för bubbel.
Det jag menade med "bubbel" var mousserat, blir alldeles för dyrt att köpa riktig;)
Frexinent är väldigt gott, har druckit det förut, och hört att jacob´s creek är väldigt populärt, jag kommer ju dock inte dricka, då vi väntar barn.
Men det där mes snittar tyckte jag var lite klurigt, vad man ska använda sig utav för något!
Vi tänker bjuda på bål med både alkohol och utan,
till detta fnns det jordnötter om man är sugen på något.
Orkar inte fixa med snittar också :) Det kommer bli riktigt mycket mat sen så jag är rädd att man inte orkar alla tre rätter och tårta sen :)
Gästerna kommer bara få vänta max 45 minuter på oss. Troligen mindre eftersom det kommer ta dom en stund att komma till plats också.. Har man lång tid kanske man vill ha något matigt..
Vi kommer bara bjuda på sånt som går att förbereda långt innan:
Häromdagen så gjorde jag i ordning dessa snittar:
Tunnbrödssnittar
En påse mjukt tunnbröd
en philadelphiaost
en pepparrotsost
en förpackning skinka
flingsalt
mixa skinkan
mixa skinkan med ostarna
smaka av med flingsalt
(prova på en bit tunnbröd så att du vet att helheten blir god)
Bred sen ut massan på tunnbröden.
Om du saltar mycket så behövs det inte så tjockt lager för att det ändå¨skall smaka gott.
Rulla i hop, och lägg i frysen.
Tag sen fram två timmar innan servering, och skär i lagom stora bitar. Själv kommer jag att göra ca 14 bitar per tunnbrödsskiva.
-Jag tyckte dessa smakade smaskens, och åt glatt upp hur mycket provsmaksbitar som helst under tillverkningen!
Smördegssnurror
Smördeg på rulle, eller plattor som man kavlar ut.
mögelost
Strö på mögelost på degen, och rulla i hop.
Skär i riktigt tunna skivor och lägg på en plåt. Grädda i ugnen på 225 grader, tills de ser bra ut. OBS det är lätt att grädda för länge, och då smakar de bara bränd ost.
Men dessa brukar vara MYCKET populära och lättätna. Blir dessutom massor!
Vi har italienskt tema och bjuder därför prosecco (italensk champagne) som kostar 59 kr flaskan och är jättegott, inte alls sliskigt. Som snittar ska vi ha två olika sorters röror på crostini. Typ tapenade och nån röra på nån ost. Vi köper allt klart så personalen behöver bara klicka upp på crostinin.
Vi kommer bara bjuda på sånt som går att förbereda långt innan:
Häromdagen så gjorde jag i ordning dessa snittar:
Tunnbrödssnittar
En påse mjukt tunnbröd
en philadelphiaost
en pepparrotsost
en förpackning skinka
flingsalt
mixa skinkan
mixa skinkan med ostarna
smaka av med flingsalt
(prova på en bit tunnbröd så att du vet att helheten blir god)
Bred sen ut massan på tunnbröden.
Om du saltar mycket så behövs det inte så tjockt lager för att det ändå¨skall smaka gott.
Rulla i hop, och lägg i frysen.
Tag sen fram två timmar innan servering, och skär i lagom stora bitar. Själv kommer jag att göra ca 14 bitar per tunnbrödsskiva.
-Jag tyckte dessa smakade smaskens, och åt glatt upp hur mycket provsmaksbitar som helst under tillverkningen!
Smördegssnurror
Smördeg på rulle, eller plattor som man kavlar ut.
mögelost
Strö på mögelost på degen, och rulla i hop.
Skär i riktigt tunna skivor och lägg på en plåt. Grädda i ugnen på 225 grader, tills de ser bra ut. OBS det är lätt att grädda för länge, och då smakar de bara bränd ost.
Men dessa brukar vara MYCKET populära och lättätna. Blir dessutom massor!
Får jag fråga om smördegsrullarna. Ska de in i ugnen precis innan servering eller kan man göra det tidigare?
Vi ska nog ha Rotari, kostar 99 kr flaskan :)