• Anonym (?)

Diskussioner kring Facebook

Kanske inte hör hit egentligen, men vad tycker ni om Facebook? Är ni inne ofta. Uppdaterar ni er status ofta?
    MIn sambo kommenterar alltid folks statusuppdateringar och om jag skriver en statusuppdatering så kommenterar han den alltid. Sen säger han: "99% av alla på Facebook läser inte statusuppdateringar".
    Men han verkar bry sig jävligt mycket.
    När jag säger det så säger han bara.
    Ja jag bryr mig men åt fel håll.

Suck.  

• Svar på tråden Diskussioner kring Facebook
  • BlackWIngedAngel

Förstår verkligen inte varför den här tråden är anonym!? Den hör väl ändå inte hemma i "känsliga rummet"?

• Blivande fru Swärdh

Jag har inte uppdaterat min status på FB på 20 dagar nu (var helt inne i Facebook för ett par år sen). Bryr mig mindre och mindre om den. Min M2B tål inte FB och förstår inte vitsen med det. Jag själv är rätt less på folks gnäll  eller uppdateringar var femte minut med fikar/äter middag/går ut på powerwalk/ont i huvet etc.etc..... vem bryr sig egentligen om vad folk gör varannan timme? Inte jag iaf. Varför bryr folk sig?
    Skönt att inte vara lika beroende av det som jag var förut. Hade jag inte haft släkten från utlandet på Facebook så hade jag nog inte ens haft kvar mitt konto där.

• Dejli

Och jag fattar inte riktigt frågan? Jag läser folks statusuppdateringar, och jag kommenterar de som är intressanta... de allra flesta av mina vänner kommenterar friskt också. Men jag har ju också bara "riktiga" vänner på min lista. De som enbart skriver inlägg i stil med "Fan vilken dålig dag, jag vill aldrig vakna igen" och pepprar sidan med negativa inlägg femton gånger om dagen har jag blockerat från startsidan...

• kikki kikki

jag är inne på fb varje dag men jag spelar spel där och ibland komenterar jag vänner...men själv är det inte ofta jag skriver något

• Anonym (?)

Den är anonym för att min sambo eventuellt kan vara inne här och läsa. Jag var kanske inte tydlig i min fundering.
    Han kommenterar alltså inte i Facebook utan så fort jag uppdaterat min status så ringer han och kommenterar det på telefon till mig.
    Jag tycker det känns jobbigt. Jag kanske inte alltid gör jättegenomtänkta uppdateringar, men so what.
    Ah som jag skrev. det kanske inte hör hemma här... men jag tolkar det som små tendenser till kontrollbehov o svartsjuka. Överdriver jag mina tankar?

• BlackWIngedAngel
    Anonym (?) skrev 2011-05-27 11:15:09 följande:

Den är anonym för att min sambo eventuellt kan vara inne här och läsa. Jag var kanske inte tydlig i min fundering.
    Han kommenterar alltså inte i Facebook utan så fort jag uppdaterat min status så ringer han och kommenterar det på telefon till mig.
    Jag tycker det känns jobbigt. Jag kanske inte alltid gör jättegenomtänkta uppdateringar, men so what.
    Ah som jag skrev. det kanske inte hör hemma här... men jag tolkar det som små tendenser till kontrollbehov o svartsjuka. Överdriver jag mina tankar?

Det låter onekligen påfrestande, men vad kommer det sig att du inte pratar med sambon om detta?
  • Pinkgrape

Jag gör statusuppdateringar, ibland flera gåner om dagen och ibland någon enstaka gång i veckan. Jag både kommenterar och "gillar" mina vänners uppdateringar, men inte bara för att, utan om det verkligen är något. Jag är dessutom med i några grupper som bytes/bortskänkes, köp/sälj och där skriver man ju ibland. Även några hemliga grupper där det pratas om mer känsliga och personliga ämnen, så som vår hjärtsjuka dotter, då det är enkelt att hålla kontakten med andra från hela landet där. Spelar några spel ibland och sådär, fördriver tiden.

Mitt FB-användande kan pendla från att inte ens logga in på flera dagar, till att sitta flera timmar ibland parallelt med BT och pluggandet hehe

Själv är jag inte anti facebook, då jag starkt tror på att det kan vara precis vad man själv gör det till. Man sätter ju själv nivån på hur mycket och hur ofta man använder det, vad man använder det till och hur. Ja, även vilka man vill ha på vänlistan osv. Man kan alltid ta bort och blocker folk om man tröttnar på dem.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anonym (?)

Tro mig jag har försökt, men vi förstår varann inte där.
    Jag vet inte hur jag ska förklara det. Men han tycker bara jag är knäpp som känner att han kontrollerar mig. Jag vet inte. Blir bara less på det. Jag accepterar det inte, men är jäkligt trött på att bråka om det. Och orkar inte ta fajterna längre utan säger bara om han frågar varför jag uppdaterat om det och det:
    För att jag kände för det.

• Pinkgrape
    Anonym (?) skrev 2011-05-27 11:15:09 följande:

Så gör jag och min sambo ibland också, men det tycker vi ju båda är på en skämtsam nivå. Vi har överhuvudtaget mycket kontakt med varandra och har oftast full koll vad den andra gör och vart den är. Inte för att någon av oss har ett kontrollbehov, utan för att vi tycker det är roligt att prata med varandra om sådant och kul att höra om vad den andra gör/ska göra osv.

Men känner du det som att han försöker kontrollera dig, tycker jag du ska ta upp det med honom och fråga varför han gör så? Han kanske inte ser det på samma sätt som du, alls. Han kanske inte heller vet att du tycker det är jobbigt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Dejli

Men om det är ett stort problem och han inte kan förstå dig, spärra honom från att läsa dina uppdateringar då... bara att klicka på hänglåset under textrutan så kan man exkludera de som inte ska få läsa.

Svar på tråden Diskussioner kring Facebook