• behedwin

fest - men hur plannera en?

Vi ska inte riktigt ordna ett bröllopp, snarare en fest men där vi vill fira att vi nyligen gift oss.

En fest för våra nära vänner så inte så stor.
    Ca 30 personer.

Vi vill göra det lite speciellt, inte en vanlig fest så att säga.
    Lite påkostat...

Vi vill ha en festlokal som passar för storleken på fest vi plannerar.
    Vi vill gärna ta med oss egen dryck för att det är vänligare för budgeten. Vi plannerar att sälja dryck utöver mat för en rimlig peng...

Vi vill ha någon form av catering paket

Nu till vårat problem.
    Vart börjar vi, hur gör vi, vart vänder vi oss...

Festfixare - låter dyrt.
    Vilka lokaler har ni erfarenhet från?
    Vilken catering firma är bra?
    Är det något mer vi ska tänka på?

Söker råd.
    Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-26 20:42
    Glömde säga att vi bor i Stockholm
    Få av våra vänner har bil. Vi föredrar lokal med bra kommunikationer.

• Svar på tråden fest - men hur plannera en?
  • apoolea

Hej.
    Vad kul med en fest :)

Jag var i samma sits som dej för några månader sen.
    Man kan först utgå från vart någonstans i Stockholm ni vill hålla till, norr söder...

Det finns en bra sida www.bokalokal.se/ som jag änvände mej av för att hitta en lokal som passade oss. Man kan fylla i alla önskemål man har och sen får du på mailen olika förslag från företag.
    Kan vara en bra start.

Om du vet vart i Stockholm så sök här i forum på tex lokal norrort så ka du få upp massa förslag.
    Hoppas någonting hjälpte Lycka till :)

• Mace

Om ni skall ha  både fest + catering kanske det är bättre att helt enkelt vara på en restaurang? Det brukar gå att hyra hela eller delar av restauranger, och man står för maten så får gästerna stå för drycken, t.ex. Det behöver inte bli så mycket dyrare än lokal + catering, framförallt inte om man tar plockmat av någon sort, typ tapas, meze eller liknande.

• behedwin

men hur funkar det om jag t.ex. hyr in mig på en resturang....
    måste gästerna handla i "deras" bar.
    det är dyrt att handla sånt i en bar... tänkte mig att sälja allt för ett fast lågt pris... dvs jag köper dricka och sedan säljer för 20kr för en öl, vin, drink för enkelhetens skull....

tack
    ska kolla på den sidan och fylla i vad jag söker där.

• behedwin

kollat runt lite  på lokaler och jag är hyfsat missnöjd med att många har stängningstider.

har ingen vidare lust att betala massa pengar för att tvinga ut gäster vid 1-3 på natten ifall det visar sig vara värt att stanna :)

känns som alternativet då blir att hyra en mer billig lokal och köra dit mat istället för att hyra något med personal och saker på plats....

• Mace
    behedwin skrev 2011-05-26 22:29:13 följande:
    men hur funkar det om jag t.ex. hyr in mig på en resturang....
    måste gästerna handla i "deras" bar.
    det är dyrt att handla sånt i en bar... tänkte mig att sälja allt för ett fast lågt pris... dvs jag köper dricka och sedan säljer för 20kr för en öl, vin, drink för enkelhetens skull....

tack
    ska kolla på den sidan och fylla i vad jag söker där.
    Jo, det är ju förstås dyrare än om du själv har köpt drickat, men jag tror de flesta är okej med att betala det om ni t.ex. står för maten... men det beror ju helt på hur era vänner är, är ni gott om studenter så är det förstås värre än om alla jobbar t.ex.

Stängningstid är ju däremot ett problem, vill du kunna hålla på hela natten behöver du nog nästan utanför stan någonstans. De flesta lokaler har ju grannar att tänka på och då brukar man inte få hålla på hur länge som helst. Samtidigt är nog de flesta trötta nog vid 2-3-tiden, så det brukar lösa sig ändå.  
  • apoolea

Var i Stockholmsområdet har du tänk dej?

• behedwin

söderort eller södermalm / ciry
    men framförallt lätt tillgängligt med t-bana eller pendeltåg.

• Helena brud 20 aug

Festvillan.se är ju galet fin.... Inte så dyr heller, och man får a med eget... Eller pumpans festlokal på söder...

Svar på tråden fest - men hur plannera en?