• Anonym (längtan)

När ska det få bli min tur!?!

Jag är sambo med världens underbaraste kille. I sommar har vi varit tillsammans i 2 år o bott ihop i 1.5 år ca. Jag längtar så efter att få förlova mig, gifta mig och bilda familj...jag tänker på det varje dag!! Jag vet att vi inte varit tillsammans särskilt länge än så det är ju inte så konstigt att det inte blivit av ännu. Det som väl gör det hela lite "jobbigt" är att jag varit redo för det väldigt länge. Ända sen vi träffades så har jag känt att han är den "rätta". jag pratade med honom om detta efter vi varit tillsammans i ca 9 månader o frågade vad han tyckte om förlovning. Han sa då att han inet tänkt så mkt på det men att han tyckte det var för tidigt för oss. Tog upp frågan igen efter drygt 1 år o fick samma svar då...att han inte tänkt nå på saken o att det fortfarande kändes förtidigt. Är det inte konstigt att inte börja fundera över förlovning m.m när man en gång tagit upp det?

Vi pratade iaf vidare om att han faktikst vill gifta sig och ha barn men att han inet har bråttom... Han vill själv planera och "ladda" inför det och ser gärna att man gifter sig inom ett år efter förlovning. Jag har inte tagit upp detta nå mer med honom sen dess för vill absolut inte vara tjatig o stressa honom...men jag undrar ju hur han tänker o inom vilken tidsram. Jag vet att jag borde vara jätteglad o nöjd över det faktum att han vill gifta sig med mig och ha barn med mig...men ibland vinner mitt dåliga självförtroende o jag börjar fundera över om han verkligen menar det? Kommer det verkligen att bli av?

Hur ska jag sluta att nojja o känna stress över detta? Ska tillägga att alla mina vänner har barn o är gifta, så det är väl kanske en bidragande faktor att man själv vill ha det dom har liksom :)

• Svar på tråden När ska det få bli min tur!?!
  • Blivande fru Swärdh

Njut av att du har en underbar sambo först o främst (inte alla som har det). Eftersom du redan tagit upp det 2 ggr utan att han varit redo tycker jag du ska ge honom tid tills han tar upp det/friar. Vill han gifta sig så kommer han fria utan att du behöver pressa honom. Min M2B friade på vår 1 års dag (maj förra året) och vi gifter oss i juli. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på giftemål nånsin förut men han känns så rätt det var inte svårt att säga ja. Din sambo vet mycket väl att du vill gifta dig så njut istället av det ni har just nu. Känner folk som gift sig efter 16 år och dem hade fått barn innan osv. Alla fungerar olika. Försök att ha fokus på nåt annat så du inte tänker konstant på förlovning. Så länge ni har ett fint förhållande är du lyckligt lottad redan med det!

• Anonym

Jag och min sambo har varit ihop i 5 år snart (juni), och vi är inte heller förlovade, trots att jag ett antal gånger tagit upp det. Vi har bott ihop i 4 år och 9 månader utav det. 

Jag har fått lov att acceptera att han helt enkelt inte är redo än. Dock så vet jag att vi hör ihop. Tänk även på att det inte blir något bra alls av det hela om du tjatar fram det, vem vill ha det på sitt samvete? 

Det är inte lätt att förstå, eller ens tänka sig, men det är nog en bra ide om du låter honom vara ifred angående denhär frågan. Vem vet, det kanske händer imorgon? :)

Under tiden så är det ju ingenting som hindrar dig från att planera och inspireras till ert bröllop, med allt vad det innebär. Jag har en hel mapp på min dator full med inspiration, utifall att...!

Ta det bara lugnt, han kommer när han är redo!  

• shakynose

Hmmm... Jag tycker nog faktiskt att du ska prata lite mer med honom om det ändå. Om han säger att han inte tänkt så mycket på det, så gör han antagligen inte det heller. Om förlovning är något som du ärligt och hjärtinnerligt önskar dig, så tycker nog jag att du ska vara tydlig med det. Det behöver inte innebära att man tjatar!
    Här har ju varit trådar förut, där någon är förtvivlad över att man kastat bort flera år i ett förhållande som man trodde skulle leda dit man ville, men så visade det sig att den andre inte ville samma sak. Sådant får mig att tänka att det är jätteviktigt att man pratar om vad man vill, så att man inte blir besviken.

• Anonym (längtan)

Nej att tjata fram det är något jag absolut inte vill!! därför jag inte pratat om det något sen dess... Men jag tänker på det hela tiden o har en mapp i datorn med en MASSA inspiration ;) för drömma får man ju ändå :)

Jag har försäkrat mig om att han iaf vill gifta sig o ha barn. Han sa när jag tog upp det med honom att han vet hur viktigt det är för mig o skulle han inte vilja det samma så skulle han sagt något tidigare, annars skulle det vara som att lura mig sa han. Så han vet exakt vad jag vill o när vi pratat om det så känns det som om vi är på samma plan så iaf. Därför kan jag abar inte riktigt förstå varför han vill vänta ytterligare...men i hans värld kanske man ska vara tillsammans liiite till...?! Ja jag vet inte, jag abar hoppas att det blir av o gärna i år.

Händer det inget i år så tror jag inte attjag kommer kunna hålla tyst längre utan att då ta upp det ännu en gång...
    Får försöka ha fortsatt tålamod ett tag till :)

Svar på tråden När ska det få bli min tur!?!