• Aniara4

    Vad ska man önska dig till bröllopspresent...??

    Det beror ju också lite på om det är något ni behöver/vill ha eller inte. Min kompis tyckte det var jättesvårt att önska sig något eftersom de bodde trångt och verkligen inte hade plats för mer saker. Däremot behövde de nya möbler och en bröllopsresa. Så en person startade en insamling som nästan alla gäster var med på, som slutade med att de fick en fet check och ett kort med alla namnen på dem som bidragit. Det blev en rejäl summa totalt, men ingen utom den som skötte insamlingen visste hur mycket var och en har gett. En del skulle säkert tycka det var en tråkig och fantasilös present, men för dem passade det verkligen perfekt.

    Vi har överlåtit alla frågor till våra mammor och försett dem med ett slags önskelista. Men vi har börjat med att betona att presenter inte är viktigt för oss, och vi vill absolut inte komma med en "beställningslista" som ska prickas av (för oss passar det alltså inte så bra med önskelista på Cervera). Det allra roligaste är ju om gästerna själva hittar på roliga men fullständigt onödiga saker som vi själva inte alls har tänkt på.

    Men eftersom många tycker det är svårt att komma på saker har vi ändå några exempel på saker på listan, och då har vi sett till att det finns alternativ i många olika prisklasser - från espressomaskinen om t.ex. några vill gå ihop, till lattemuggar.

    Sen har vi också med lite mer generella riktlinjer om vilken sorts saker vi gillar, vilka färger och stilar, märken och tillverkare osv.

    Vi lyfter även fram saker som vi tycker olika om. Fästmannen avskyr t.ex. presentkort på upplevelser (för att han aldrig kommer sig för med att lösa in dem), medan jag tycker det vore jättebra eftersom vi redan har allt vi behöver. Den listige gästen räknar då ut att jag kommer att driva på för att lösa in eventuella presentkort, men gäster från hans sida kanske hellre väljer något som de vet att han också blir glad för direkt.

    Vi har också skrivit ett par saker som vi INTE vill ha, sånt som vi redan har alldeles för mycket av eller verkligen inte tycker om eller har plats för.

    Men som sagt, dessa listor finns bara hos våra mammor och kan tolkas fritt av dem. Vi tyckte inte det kändes snyggt att själva skicka ut listor till gästerna.

    Jag vet också att våra föräldrar har pratat om pengar som present. Jag tyckte det skulle vara bra med bidrag till bröllopsresan, men fästmannen vill absolut inte ha pengar, och framför allt inte att vi ska önska oss det. Jag kan gå med på att det inte känns så bra att önska sig pengar, men har sagt till min mamma att folk naturligtvis får ge oss vad de vill oavsett vad vi önskar oss. Så får vi väl se...

Svar på tråden Vad ska man önska dig till bröllopspresent...??