• meah2000

Ska det vara så j*vla svårt???

Jag blir så jäkla irriterad!!!
    Ska det vara så jäkla svårt att svara på O.S.A i tid?
    Sista dagen för O.S.A var i fredags och det är fortfarande 16 st som inte svarat.

Jag blir så förbannad, det är väl inte meningen att man ska behöva ringa och jaga folk!
    Dom har ändå haft 4 veckor på sig att svara innan O.S.A datumet gått ut.

• Svar på tråden Ska det vara så j*vla svårt???
  • MartinaRickard

Det där irriterade oss med, vi skickade ut våra inbjudningar säkert 2 månader innan osa datumet gick ut.
    Så 1 vecka innan skickade jag en påminnelse till dem som inte osat, en del sket till och med i det.

När jag frågade min moster som inte svarat om hon tänkt komma, fick jag till svar "HAr jag hört av mig?, näe då kommer ag ju inte" En del verkar inetr iktigt veta vad osa är eller så skiter en del i att svara och tänker att ja hör dem inget så.....

Hatar folk som gör så, och har varit så irriterad och ledsen över att vi ska behöva få sånna svar som ovan bara för att folk inte har koll på saker och ting

• bruden

Vi har varit stenhårda och sagt att de som inte svarat innan datumet gått ut, de räknar vi inte med heller. De har haft 7 veckor på sig. Kommer de utan att ha svarat så blir de utan mat helt enkelt. Vi beställer inte mat då vi inte fått ett besked om de kommer eller inte.

• moom
    bruden skrev 2011-06-15 14:05:57 följande:
    Vi har varit stenhårda och sagt att de som inte svarat innan datumet gått ut, de räknar vi inte med heller. De har haft 7 veckor på sig. Kommer de utan att ha svarat så blir de utan mat helt enkelt. Vi beställer inte mat då vi inte fått ett besked om de kommer eller inte.
    helt rätt tycker jag.
  • bruden

Ska också tillägga att vi inte har buffé utan beställer per person så antalet måste stämma. Man kör ju inte mat för "ca 45 personer" utan är det 43 som sagt ja så är det 43 portioner mat som beställs.

• Diraal

Känner detsamma. Har osa 1 juli, gifter oss 23 juli. Min plan är att skicka ett påminnelsesms till alla som inte har svarat. Det tänkte jag göra 1 vecka innan osadatumet. I kortet står adress till oss så de kan posta sina svar. men många har frågat om muntligt går bra istället. Vi tycker att det är fint med brevledes svar (har fått två sådana, 18 svarat, 50 bjudna) men vi är inte så stela på den punkten. Just nu är jag lite nojig bara, för de som har svarat definitivt så att det har framgått tydligt tillhör de flesta min blivandes släkt. Jag slår vad om att min kommer att vara de som säger "men vadå? jag har väl sagt att jag kommer?" alt. "Ja, jag är ju din ****** så det är väl självklart? Det trodde jag du förstod"

Vadå förstod? Vadå bara för att vi är släkt så är det självklart att ni kommer? Bah!

Jag förstår TS frustration, jag delar den. Lycka till med att få svar iaf!

• A6 vis

Vi gifter oss om ca 2 veckor och jag har några som inte har OSA:at. Men jag tar för givet att dessa inte kommer. Av dessa som  inte har OSA:at är det min bror och min blivandes bror. Jag fick reda på omvägar att min bror hade ordnat sin 40 års fest samma dag som våran bröllopsdag. och nu är det många som tänker att det kunnde han inte veta attt du ska gifta dig den dag.... nä det är sant, men festdatum fixade han efter han fått inbjudan.

• Aniara4
    A6 vis skrev 2011-06-16 09:40:57 följande:
    Vi gifter oss om ca 2 veckor och jag har några som inte har OSA:at. Men jag tar för givet att dessa inte kommer. Av dessa som  inte har OSA:at är det min bror och min blivandes bror. Jag fick reda på omvägar att min bror hade ordnat sin 40 års fest samma dag som våran bröllopsdag. och nu är det många som tänker att det kunnde han inte veta attt du ska gifta dig den dag.... nä det är sant, men festdatum fixade han efter han fått inbjudan.
    Men är hans fest på eller nära födelsedagen, så hade ju du kunnat veta att han fyller 40 då och att du kanske ska välja ett annat bröllopsdatum? Om det inte är så att han lagt festen ganska långt ifrån födelsedagen förstås.
  • A6 vis
    Aniara4 skrev 2011-06-16 10:04:41 följande:
    Men är hans fest på eller nära födelsedagen, så hade ju du kunnat veta att han fyller 40 då och att du kanske ska välja ett annat bröllopsdatum? Om det inte är så att han lagt festen ganska långt ifrån födelsedagen förstås.
    Han fyller år i början av juni så en juni efter hans födelsdag tycker inte jag är för nära. Jag vet att han gör det för att slippa träffa oss. men valet är hans. 

Min bror är en speciel kille. Som när våran morfar dog sa han bara att "det skiter jag i jag fylller år och då ska jag vara glad" Vi vet att det han inte kunde komma på begravningen, men man säger inte så till sin mamma.
  • stellastella
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-23 09:30:03 följande:
    Förstår inte dem som orkar ringa runt till folk som inte osat! Har dem inte svarat stryker man dem. Det finns mobil, mail och facebook. Nu för tiden finns inga ursäkter till att inte osa!
    Ja, inte är det roligt med folk som inte har hört av sig men i det läget skulle jag inte våga låta bli att ringa/maila/messa för att kolla. Om de helt plötsligt dyker upp på bröllopsdagen...de kanske tror att de svarat...kan bli lite jobbigt och skulle inte kännas bra att oroligt kika sig omkring när man skrider in i kyrkan och så upptäcker man flera som inte osat.
  • meah2000
    stellastella skrev 2011-06-17 17:08:31 följande:
    Ja, inte är det roligt med folk som inte har hört av sig men i det läget skulle jag inte våga låta bli att ringa/maila/messa för att kolla. Om de helt plötsligt dyker upp på bröllopsdagen...de kanske tror att de svarat...kan bli lite jobbigt och skulle inte kännas bra att oroligt kika sig omkring när man skrider in i kyrkan och så upptäcker man flera som inte osat.
    Det är fortfarande 8 st jag inte har hört av än och osa-datumet gick ut 19 maj.

Jag gifter mig imorgon och dom som inte har osa:t får skylla sig själv.
    Det handlar om respekt, respekterar inte dom mitt osa så respekterar jag inte att dom kommer oanmäld.
  • bruden
    meah2000 skrev 2011-06-17 17:14:28 följande:
    Det handlar om respekt, respekterar inte dom mitt osa så respekterar jag inte att dom kommer oanmäld.
    Instämmer till fullo!
    Kan man inte respektera detta så ska man heller inte gå. Det vore att göra bort sig fullständigt för hade det varit JAG så hade jag inte tvekat att vara TYDLIG när jag säger: Men åhh, kommer NI? Ni skickade ju aldrig ett svar. Vi trodde inte ni skulle komma ju...

Lycka till imorrn på er stora dag!  
  • meah2000
    bruden skrev 2011-06-17 17:17:25 följande:
    Instämmer till fullo!
    Kan man inte respektera detta så ska man heller inte gå. Det vore att göra bort sig fullständigt för hade det varit JAG så hade jag inte tvekat att vara TYDLIG när jag säger: Men åhh, kommer NI? Ni skickade ju aldrig ett svar. Vi trodde inte ni skulle komma ju...

Lycka till imorrn på er stora dag!  
    Tack Solig
  • anne på grönkulla

Det är supertråkigt med folk som inte kan svara. 

Inte för att ursäkta dem, men jag skulle höra av mig till folk som inte svarat. Inte för att de inte gjort bort sig genom att missa OSA, men jag skulle själv till varje pris vilja undvika att behöva ta en konflikt om att folk dyker upp oanmälda och då inte är välkomna på själva bröllopet/festen. Hellre slå knut på sig lite extra då innan - skulle jag personligen tycka.

• c4trin

Vi hade en på vårt bröllop som svarade att han kom. Pratade med mannen ca 1 vecka innan om bröllopet t om.. Sen på bröllopsdagen var han inte där! Mannen messade :var e du?

Då svarar han: Hemma, hur så?

Blir så arg på att man kan vara så nonchalant att man pratar om det en vecka innan sen skiter i att komma.. Man kan iaf höra av sig då, inte bara låtsas som ingenting.. Nej han åker långt bort från alla vännerlister nu...

Utöver det hade vi 4 personer som inte svarade alls, trots att vi försökt få kontakt med dem... Bland andra min morfar som så fint bara struntade i att svara på både inbjudan och när man sen försökte höra av mig. INte ens min moster fick svar därifrån...

Mitt tips e iaf: strunta i de som inte svarar och inte kommer och njut av dagen tillsammans med alla som är där istället =)

Men de e surt som bara den när folk inte kan höra av sig ;P

• Aleta

Det kan även vara så att inbjudningar kommer bort.

Jag skulle absolut ringa runt och fråga och dessutom ta tillfället i akt att se till att de fattar att de gjort fel som inte har hört av sig. Varför?
    Jo, förmodligen är detta människor som man kommer att ha i sitt liv i framtiden, det blir fler fester, dop, födelsedagar osv när man kommer att vilja ha svar. Har man då tydligt markerat vad som gäller så kanske man slipper strul en annan gång.
    Anledning två, precis som Anne på Grönkulla skriver, för att undvika pinsamheter och jobbiga saker på själva bröllopsdagen. Det är inte så kul att behöva ta sådant då.

Sedan kan man tänka på att det kan hända saker i folks liv som gör att de glömmer. En av våra gäster som glämt bort att svara var mitt uppe i att flytta isär från sin sambo (fast de hade inte gått ut med det ännu). Hon blev jätteglad att jag ringde, för hon ville så klart komma. 
    Vi hade även några släktingar som trodde att de hade svarat ja. Vi tyckte bara att de hade sagt: "Ska ni gifta er, vad kul!" Kommunikation funkar inte alltid som man hoppas.

Till alla som någonsin får en bröllopsinbjudan: Man ska svara så fort man vet om man kommer eller ej! INTE vänta till sista dagen. Enligt god etikett ska man svara inom en vecka från att man fått inbjudan så att brudparet kan bjuda in andra gäster som de gärna vill ha med men som de inte hade plats för i första omgången.

• käresta
    Aleta skrev 2011-06-18 00:06:31 följande:
    Till alla som någonsin får en bröllopsinbjudan: Man ska svara så fort man vet om man kommer eller ej! INTE vänta till sista dagen. Enligt god etikett ska man svara inom en vecka från att man fått inbjudan så att brudparet kan bjuda in andra gäster som de gärna vill ha med men som de inte hade plats för i första omgången.
    Håller med citatet ovan. Jag vänter svar från nästan alla gäster fortfarande. 2 har svarat än så länge.
    Knappt 6 veckor kvar. Många av gästerna är dessutom från utomhands.
    Vi vill gärna isåfall bjuda andra gäster ifall några av dom inte kommer.
  • meah2000
    anne på grönkulla skrev 2011-06-17 22:43:25 följande:
    Det är supertråkigt med folk som inte kan svara. 

Inte för att ursäkta dem, men jag skulle höra av mig till folk som inte svarat. Inte för att de inte gjort bort sig genom att missa OSA, men jag skulle själv till varje pris vilja undvika att behöva ta en konflikt om att folk dyker upp oanmälda och då inte är välkomna på själva bröllopet/festen. Hellre slå knut på sig lite extra då innan - skulle jag personligen tycka.

Jag skulle absolut ringa runt och fråga och dessutom ta tillfället i akt att se till att de fattar att de gjort fel som inte har hört av sig. Varför?
    Jo, förmodligen är detta människor som man kommer att ha i sitt liv i framtiden, det blir fler fester, dop, födelsedagar osv när man kommer att vilja ha svar. Har man då tydligt markerat vad som gäller så kanske man slipper strul en annan gång.
    Anledning två, precis som Anne på Grönkulla skriver, för att undvika pinsamheter och jobbiga saker på själva bröllopsdagen. Det är inte så kul att behöva ta sådant då.

Sedan kan man tänka på att det kan hända saker i folks liv som gör att de glömmer. En av våra gäster som glämt bort att svara var mitt uppe i att flytta isär från sin sambo (fast de hade inte gått ut med det ännu). Hon blev jätteglad att jag ringde, för hon ville så klart komma. 
    Vi hade även några släktingar som trodde att de hade svarat ja. Vi tyckte bara att de hade sagt: "Ska ni gifta er, vad kul!" Kommunikation funkar inte alltid som man hoppas.

Jag vet att inbjudningarna har kommit fram då de har pratat om bröllopet med andra.
    Jag har även ringt, mailat, sms:at men inte fått något svar. Senasst för en vecka sedan.
    Mer än så kan jag inte göra, och jag har all anledning till att inte räkna med dom då tycker jag och less och förbannad blir jag.
    Jag försöker inte skapa konflikt, men jag kan inte räkna med att dom kommer när dom inte svarar.
    Jag har catering på maten så jag måste beställa efter hur många jag vet kommer, inte hur många jag tror kommer.
  • bruden
    meah2000 skrev 2011-06-18 08:09:56 följande:

Jag har catering på maten så jag måste beställa efter hur många jag vet kommer, inte hur många jag tror kommer.
    Detsamma för oss. Vi kan ju inte sitta med en massa mat till över som vi får betala för, bara för att folk inte kan höra av sig.
  • anne på grönkulla

Nej har man påmint och gett dem upprepade chanser och varit tydlig med det så är det ju en annan sak. Jag tänkte mer på de situationer där man faktiskt inte vet och inget hört - att det är värt att ge folk en chans till och påminna. Precis som Aleta säger så är det ju förmodligen personer man bryr sig om och vill ha i sitt liv - eftersom man bjudit dem.

• majflicka
    meah2000 skrev 2011-06-18 08:09:56 följande:

Jag vet att inbjudningarna har kommit fram då de har pratat om bröllopet med andra.
    Jag har även ringt, mailat, sms:at men inte fått något svar. Senasst för en vecka sedan.
    Mer än så kan jag inte göra, och jag har all anledning till att inte räkna med dom då tycker jag och less och förbannad blir jag.
    Jag försöker inte skapa konflikt, men jag kan inte räkna med att dom kommer när dom inte svarar.
    Då kan du lugnt stryka dem från listan. Då har de tydligt visat att de inte kommer. De är ouppfostrade men tydliga :)

Ni kommer ha en fantastiskt dag utan dem!
Svar på tråden Ska det vara så j*vla svårt???