• t heart f

Bjuda släkt man inte kommer överens med?

Har ett tag innan vi ska skicka ut inbjudan MEN diskuterar gästlistan nu och vet inte vad vi ska göra med delar av släkten.
    Vi kommer inte alls överens, och har aldrig gjort. Vi pratar aldrig med varandra. (ses 1 gång om året men det slutar alltid med bråk!)
    Måste man bjuda dem? Vet ju att om vi inte bjuder dem så är relationerna helt körda men samtidigt att ha dem där känns sådär..

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Bjuda släkt man inte kommer överens med?
  • Cylt

Vi bjöd alla och hoppades stilla på att de som vi inte hänger med skulle tacka nej. Självklart är det er dag, era pengar och ert val - men jag tyckte det var svårt att göra ett så tydligt statement (hehe, det tyder väl mest att jag är en mespropp av rang

• Ylviz

Jag bjöd inte in min morfar + fru eller mina mina två mostrar eller min morbror. Framförallt för att jag viste att det bara skulle bli bråk, som vanligt på våra släktträffar. Ett bröllop är inte en släktträff! Men visst har jag lite dåligt samvete... Fast det hade varit värre om de kom och ställde till värsta scenen!
    Tycker du ska bjuda de personer du verkligen vill ha där. Så har vi gjort.

• In Wonderland

Svårt det där, men jag skulle inte bjudit dem om det gör att du inte kommer att kunna slappna av helt. Jag bjöd inte min väns pojkvän för då skulle jag varit orolig hela bröllopsdagen.

• lovis80

Jag sitter lite i samma sits med m2b kompis fru, även kallad "ondskan" , ingen trevlig människa alls och inte omtyckt av någon annan än av sin man då uppenbart.....

Människan är rentutav elak mot hans tidigre barn som han har med min bästa vän (moderna familjer Gladmed invecklade familjeförhållanden).
    Hon har dessutom sen ca sex år tillbaka en vana av att stöta på min sambo när tillfälle ges(bör kanske tilläggas att hon är 34år och att dom gifte sig för 2 år sedan). Som om inte det vore nog så sägs det mycket elaka saker bakom min rygg från hennes sida. bla att jag är ful, ser ut som skit mm.

Jag VILL inte bjuda denna människa på vårt bröllop. men vill gärna att hennes man kommer.
    Har velat ta upp detta med hennes man men min blivande är otroligt konflikrädd av sig och vill inte skapa problem.

Vill inte sno tråden utan mer visa att jag förstår ditt problem, Så hur gör man...

• Chicita

Vi bjöd de vi träffar av släkten. Eftersom sambon har en stor släkt på sin mammas sida, och vi träffas minst 2 ggr per år på släktträffarna, så blev det många ändå.
    Hans släkt på pappans sida har jag aldrig träffat. Eller jo hans pappas bror har jag sett en gång. Så vi bjöd bara dom närmaste där, eller såna som har bjudit oss på festligheter även om vi tackat nej pga jobb mm.
    Min släkt är i det närmaste obefintlig. Jag har inte pratat med min moster och mina två kusiner på den sidan på säkert 20 år så dom har vi inte bjudit.
    På pappas sida är det en del komplicerade släktförhållanden med "kvartsfastrar" och "halvfarbröder" *S*
    (pappas halvbror och dennes halvsyster).
    Även kusiner som jag inte egentligen är släkt med mm mm...
    Där valde vi att bjuda dom flesta (inte alla men dom flesta som sagt) och alla som vi egentligen inte ville ha med därifrån har faktiskt tackat nej... Så det är ju bra Glad

När det gäller jobbiga släktingar / vänner mm så tror jag att ärlighet varar längst.
    "jag vill egentligen inte ha dig på mitt bröllop. Så det är ok om du kommer till kyrkan / vigselplatsen men du får inte vara med på middagen" eller nåt sånt...
    Eller ge dom en chans. "Som ni vet så ska vi gifta oss, och eftersom vi inte kommer överens så tvekar jag på om jag ska bjuda dig. Men jag vill ge dig en chans. Kom över och fika så kan vi se om vi kan reda ut det här"

• MrsT2011
    t heart f skrev 2011-05-21 15:02:09 följande:
    Tack för råden!
    Känner ju att det är VÅR dag och då ska man göra som man själv vill!
    Men ändå så dyker det dåliga samvetet upp Tungan ute
    Det handlar om mina mostrar + familjer (6 personer totalt). Ska bjuda min faster, mina mor/far-föräldrar. (har inte direkt någon stor släkt)
    Jag tycker definitivt att ni ska strunta i att bjuda dessa personer. Om någon blir förbannad är det bara att säga "vi bjuder bara dem vi har en nära relation med". Bättre att du ljuger ihop nåt om att ni minsann äter middag ihop med fastern och de äldre tio gånger om året än att ha folk på bröllopet som du inte gillar!

Jag bor 20 mil från min släkt och träffar de endast på juldagen. Deras problem är att jag och min familj är akademiker och det får vi minsann jämt höra. Glöm att vi får gå tipsrunda familjevis (för vi kan ju allt bara för att vi gått på högskola, hmmmm) och glöm att man kan berätta om nån möbel man köpt eller nån resa man gjort, för vi är ju de enda som har det gott ställt. Trötta mig...

Som tur är har min fästman ingen kontakt alls med sin släkt i Finland, så valet var enkelt. Endast mormor är bjuden (hon är den enda i livet från den äldre generationen), resterande gäster är våra familjer och närmaste vänner med respektive. Helt perfekt, vi blir 33 personer och har därmed råd att bjuda alla på en restaurang, slipper rodda med att ta med eget till festlokalen. Totalkostnad för middagen/festen: 28000 kr. 

Ingen som har knorrat faktiskt, åtminstone inte så att vi har hört det. Det är nog ganska lätt att acceptera att man inte får en inbjudan till ett litet bröllop med bara de närmaste. Värre att hamna utanför gästlistan när 100 personer är bjudna!
  • Sebastiána
    t heart f skrev 2011-05-21 14:35:05 följande:
    Har ett tag innan vi ska skicka ut inbjudan MEN diskuterar gästlistan nu och vet inte vad vi ska göra med delar av släkten.
    Vi kommer inte alls överens, och har aldrig gjort. Vi pratar aldrig med varandra. (ses 1 gång om året men det slutar alltid med bråk!)
    Måste man bjuda dem? Vet ju att om vi inte bjuder dem så är relationerna helt körda men samtidigt att ha dem där känns sådär..

Hur har ni gjort?
    Om ni bara ses en gång om året och det alltid slutar i bråk låter det som det är dags att avsluta den relationen och i så fall ska ni inte bjuda dem. Om ni däremot vill ses oftare i framtiden och försöka lösa konflikten ska ni bjuda dem.
  • t heart f
    Cylt skrev 2011-05-21 20:49:51 följande:
    Vi bjöd alla och hoppades stilla på att de som vi inte hänger med skulle tacka nej. Självklart är det er dag, era pengar och ert val - men jag tyckte det var svårt att göra ett så tydligt statement (hehe, det tyder väl mest att jag är en mespropp av rang
    Cylt: Känner lite samma sak. Är en liten mespropp och vill inte riktigt göra det värre än vad det redan är! :P
  • t heart f
    lovis80 skrev 2011-05-22 11:41:26 följande:
    Jag sitter lite i samma sits med m2b kompis fru, även kallad "ondskan" , ingen trevlig människa alls och inte omtyckt av någon annan än av sin man då uppenbart.....

Människan är rentutav elak mot hans tidigre barn som han har med min bästa vän (moderna familjer Gladmed invecklade familjeförhållanden).
    Hon har dessutom sen ca sex år tillbaka en vana av att stöta på min sambo när tillfälle ges(bör kanske tilläggas att hon är 34år och att dom gifte sig för 2 år sedan). Som om inte det vore nog så sägs det mycket elaka saker bakom min rygg från hennes sida. bla att jag är ful, ser ut som skit mm.

Jag VILL inte bjuda denna människa på vårt bröllop. men vill gärna att hennes man kommer.
    Har velat ta upp detta med hennes man men min blivande är otroligt konflikrädd av sig och vill inte skapa problem.

Vill inte sno tråden utan mer visa att jag förstår ditt problem, Så hur gör man...
    Du snor inte alls tråden! Hoppas att du finner lösning här :)
    Jag tycker verkligen inte att du ska bjuda henne! och stå på dig inför din blivande och be honom prata med sin vän!!! Henne ska du inte behöva ha där på din dag!
  • t heart f
    Chicita skrev 2011-05-22 11:50:12 följande:
    Vi bjöd de vi träffar av släkten. Eftersom sambon har en stor släkt på sin mammas sida, och vi träffas minst 2 ggr per år på släktträffarna, så blev det många ändå.
    Hans släkt på pappans sida har jag aldrig träffat. Eller jo hans pappas bror har jag sett en gång. Så vi bjöd bara dom närmaste där, eller såna som har bjudit oss på festligheter även om vi tackat nej pga jobb mm.
    Min släkt är i det närmaste obefintlig. Jag har inte pratat med min moster och mina två kusiner på den sidan på säkert 20 år så dom har vi inte bjudit.
    På pappas sida är det en del komplicerade släktförhållanden med "kvartsfastrar" och "halvfarbröder" *S*
    (pappas halvbror och dennes halvsyster).
    Även kusiner som jag inte egentligen är släkt med mm mm...
    Där valde vi att bjuda dom flesta (inte alla men dom flesta som sagt) och alla som vi egentligen inte ville ha med därifrån har faktiskt tackat nej... Så det är ju bra Glad

När det gäller jobbiga släktingar / vänner mm så tror jag att ärlighet varar längst.
    "jag vill egentligen inte ha dig på mitt bröllop. Så det är ok om du kommer till kyrkan / vigselplatsen men du får inte vara med på middagen" eller nåt sånt...
    Eller ge dom en chans. "Som ni vet så ska vi gifta oss, och eftersom vi inte kommer överens så tvekar jag på om jag ska bjuda dig. Men jag vill ge dig en chans. Kom över och fika så kan vi se om vi kan reda ut det här"
    Har faktiskt fundera på det alternativet! (att bjuda in till middag i sommar, alla samlade, som ett test inför bröllopet!) Om det går vägen - välkomna. Om inte så var det verkligen sista gången!!
Svar på tråden Bjuda släkt man inte kommer överens med?