t heart f skrev 2011-05-21 15:02:09 följande:
Tack för råden!
Känner ju att det är VÅR dag och då ska man göra som man själv vill!
Men ändå så dyker det dåliga samvetet upp

Det handlar om mina mostrar + familjer (6 personer totalt). Ska bjuda min faster, mina mor/far-föräldrar. (har inte direkt någon stor släkt)
Jag tycker definitivt att ni ska strunta i att bjuda dessa personer. Om någon blir förbannad är det bara att säga "vi bjuder bara dem vi har en nära relation med". Bättre att du ljuger ihop nåt om att ni minsann äter middag ihop med fastern och de äldre tio gånger om året än att ha folk på bröllopet som du inte gillar!
Jag bor 20 mil från min släkt och träffar de endast på juldagen. Deras problem är att jag och min familj är akademiker och det får vi minsann jämt höra. Glöm att vi får gå tipsrunda familjevis (för vi kan ju allt bara för att vi gått på högskola, hmmmm) och glöm att man kan berätta om nån möbel man köpt eller nån resa man gjort, för vi är ju de enda som har det gott ställt. Trötta mig...
Som tur är har min fästman ingen kontakt alls med sin släkt i Finland, så valet var enkelt. Endast mormor är bjuden (hon är den enda i livet från den äldre generationen), resterande gäster är våra familjer och närmaste vänner med respektive. Helt perfekt, vi blir 33 personer och har därmed råd att bjuda alla på en restaurang, slipper rodda med att ta med eget till festlokalen. Totalkostnad för middagen/festen: 28000 kr.
Ingen som har knorrat faktiskt, åtminstone inte så att vi har hört det. Det är nog ganska lätt att acceptera att man inte får en inbjudan till ett litet bröllop med bara de närmaste. Värre att hamna utanför gästlistan när 100 personer är bjudna!