• nosa78

    Hur tänker man egentligen?

    GeneralElectric skrev 2011-05-19 11:43:14 följande:
    Jag förstår också vad du menar, Bruden i skogen, och visst är det rimligt att lägga ner en hel del på att få bra bilder.

    Men eftersom jag känner _massvis_ av fotografer som jobbar med reportage, mode, dokumentärt m m har jag reagerat på hur mycket _bröllopsfotograferna_ kan ta betalt.
    De fotografer jag känner får också lägga ner massor av tid på efterarbete m m för sina ordinarie arbeten, men deras arvoden är inte i närheten av vad vissa bröllopsfotografer lyckas få ut. (Jo, mode och reklam kan vara mycket lukrativt för vissa.)
    De jobbar dessutom ofta i tuffa miljöer ute i verkligheten där det kan vara pyskiskt pressande, extremt tidsödande eller kontroversiellt att fotografera. Även om det säkert är pressande att plåta bröllop (där bilderna bara inte får bli fel, och fotograferna får deala med galna bridezillor) så är det ju ändå evenemang där allt är glatt och trevligt...och bilderna tas under någorlunda kontrollerade och förutsägbara former.

    Nu har jag anlitat en av Sveriges absolut bästa press- och dokumentärfotografer (med 30 års erfarenhet och flerfaldigt prisbelönad både i Sverige och internationellt). Han jobbar en hel dag (från förmiddag till festens slut) och ger oss _alla_ bilder på en DVD så får vi göra vad vi vill med dem -- efter retuschering/bearbetning av hans assistent. Förvisso har jag fått ett vänskapspris, men han hade nog inte varit så mycket dyrare annars. Han bara gapade när jag berättade om prisuppgifter jag fått från bröllopsfotografer.
    Dessutom anlitar vi en ung, fotografutbildad, seriös tjej som en av mina tärnor rekommenderat, som inte jobbat så länge men har erfarenhet av både bröllop och porträtt. Hon ska också vara med större delen av dagen.

    Dessa två skickliga, professionella heldagsfotografer, som kommer att fotografera av och till under cirka 9 respektive 12 timmar, kostar oss sammantaget lika mycket som ”2 timmars porträtt och vigsel” med _en_ av de många fotografer jag varit i kontakt med från min inventering av www.brollopsfotografer.com (de andra där verkar hålla liknande prisnivå).
    Förvisso får man av bröllopsfotograferna fler bilder/utskrifter (till tackkort och album) för det får vi ordna själva med, med vår lösning. Så det är inte helt jämförbart.

    Men på det hela taget känns det som att vissa lyckas ta väldigt väl betalt! Det är naturligtvis ett marknadspris, och såklart ska duktiga fotografer ta ut det de kan. Vissa bröllopsfotografer tycks vara riktigt duktiga på just bröllop och romantiska porträtt.
    Själv fick jag i alla fall en tankeställare när en dokumentärfotograf jag känner tog rejält mer betalt när hon plåtar bröllop än för andra jobb – med motiveringen att hon har många kompisar som är bröllopsfotografer, och inte vill/får/vågar dumpa priserna på deras marknad.
    Som wahlstrm skriver... Max 4-5 bröllop per månad, dessutom VÄLDIGT säsongsbetonat, typ flest bröllop mellan maj-augusti. Dessutom jobbar dessa fotografer under helger och kvällar, medan fotografer i andra branscher har mer vanliga tider.
    Och det är mycket tid som läggs på en bröllopsfotografering. Både planering, själva fotograferingen och efterbearbetning, minst 40tim!
Svar på tråden Hur tänker man egentligen?