• GeneralElectric

    Erfarenheter av att ha två stycken fotografer?

    Vi ordnar ett stort kyrkbröllop, med massor av saker som händer, ett stort brudfölje och gäster från hela världen i olika, vackra miljöer.
    Det finns alltså massor med saker att fotografera, och eftersom jag själv ofta tar bilder på evenemang inser jag att det är ett svårt uppdrag även för erfarna fotografer.

    Därför har jag tänkt att vi ska ha två stycken fotografer. M2B tycker att detta är totalt onödigt och pretentiöst, men här har jag faktiskt kört över honom. Så planen är att ha en (manlig) fotograf som följer honom + marskalkarna under förmiddagen och en annan (kvinnlig) som följer mig och tärnorna. Sedan ska en av dem ta porträtten (hon) och en annan (han) fotografera mer dokumentärt. Troligen får hon jobba cirka 9-18; han cirka 12-24 (d v s inklusive festen).

    Jag har redan mer eller mindre gjort upp med de två aktuella fotograferna, som båda ger bra priser för att vi ska ha råd med detta. Har tänkt igenom vilka instruktioner vi ska ge dem under en ganska lång tid, så jag tror att detta blir bra. Men jag skulle ändå vilja kolla om det finns några av er som planerar för att ha två fotografer på bröllopet, eller som redan haft det. Är ni nöjda med det valet, eller blev det bara galet många bilder som resultat? Har ni några tips för hur de ska koordineras och utnyttjas på bästa vis? Det handlar i vårt fall om två helt olika fotografer som inte tidigare samarbetat, alltså inte ett team (som 2Brides, Studio M104 och andra fotografer som jobbar i tandem och som BT-brudar tipsat om).

    De två klarar naturligtvis av att samarbeta, och de verkar väldigt flexibla -- så det är inte det. Det är mer att jag skulle vilja ha tips från andra om sådant som jag kanske inte tänkt på, innan jag skriver utförliga arbetsbeskrivningar och önskemål åt dem. Undrar till exempel ifall det är roligt att ha fotografier i två olika stilar, eller om stilen bör vara så samordnad som möjligt så att album med mera inte spretar.

  • Svar på tråden Erfarenheter av att ha två stycken fotografer?
  • Blivande fru Swärdh

    Vi kommer ha 2 kvinnliga fotografer som inte kommer kosta oss nåt. :) Ena ska fota mig och mina tärnor när vi förbereder oss och resten av dan. Den andra dyker upp till vigseln och är också kvar resten av festen. Som dem själva sagt så är det bra att dem är 2 för då fotar dem ur 2 olika perspektiv! Blir perfekt.

  • Emblas Mamma

    Vi kommer ha 3 fotografer,
    fast det är bara sk. "amatörer" :)

    Jag kommer ha en med mig hos frissan, den andra kommer ta dom riktiga bröllopskorten, den tredje och första kommer ta kort på kyrkan och på festen.

    på min blivande får väl min mamma ta massa allmäna kort när han är där och byter om med sina två marskalkar :)
    tar ju inte någon direkt tid för honom heller.


  • GeneralElectric
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-18 19:13:27 följande:
    Vi kommer ha 2 kvinnliga fotografer som inte kommer kosta oss nåt. :).



    Låter trevligt! Våra kostar pengar, men jag har fått bra priser – särskilt jämfört med de hutlösa priser många bröllopsfotografer tar.
  • Blivande fru Swärdh

    Ja men kör på 2 st! Kan inte bli fel. :) Förresten, hur gick det med bidraget från den amerikanska kvinnan? Fick ni det? :)

  • GeneralElectric
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-19 07:27:34 följande:
    Ja men kör på 2 st! Kan inte bli fel. :) Förresten, hur gick det med bidraget från den amerikanska kvinnan? Fick ni det? :)
    Nä, fel blir det väl inte, men det blir ju dyrare och möjligen *overkill*. ”Vad ska ni ha alla fotografier till?” undrade någon, och det kan man ju undra... Men vi är väl medieskadade!

    OT: Den amerikanska kvinnan mailade även mig (utöver till min ”svärmor”) och sade att hon ville skicka ”en liten gåva” så hon har fått både mina adresser och min svärmors bankkontouppgifter. Än har jag inte sett till något, men jag antar att något dyker upp... Hon är förvisso en impulsiv person och kan ha kommit på något i stundens hetta som hon sedan ångrade. Jag får se! Men jag lovar att rapportera i tråden.
  • Blivande fru Swärdh
    GeneralElectric skrev 2011-05-19 08:40:33 följande:
    Nä, fel blir det väl inte, men det blir ju dyrare och möjligen *overkill*. ”Vad ska ni ha alla fotografier till?” undrade någon, och det kan man ju undra... Men vi är väl medieskadade!

    OT: Den amerikanska kvinnan mailade även mig (utöver till min ”svärmor”) och sade att hon ville skicka ”en liten gåva” så hon har fått både mina adresser och min svärmors bankkontouppgifter. Än har jag inte sett till något, men jag antar att något dyker upp... Hon är förvisso en impulsiv person och kan ha kommit på något i stundens hetta som hon sedan ångrade. Jag får se! Men jag lovar att rapportera i tråden.
    Haha ja kanske overkill men det är en speciell dag i ens liv och jag tycker det ska bli kul att välja och vraka bland alla bilder sen! Anledningen till att våra fotografer blev gratis är att dem är bekanta som ger oss detta i gåva. :) Kolla över er budget och har ni råd med två så kör på det men det är inget fel att ha en heller. (Det är det normala ju haha)

    Ja håll oss uppdaterade om det sker något. :) När ska ni gifta er?
  • sept2010

    Det var suveränt med 2 fotografer. Vi, tex, anlitade en som vi tyckte hade super fina bilder, till att ta vårat porträtt. Egentligen ville vi att hon också skulle ta vigselbilder, men hon hade tyvärr ett annat bröllop bokat innan vårat, samma dag, så det skulle hon inte hinna :) Så vi bokade en till, en tjej från malmö, för att fota förberedelserna samt vigsel! Fotograf 1 är duktig på porträtt utomhus och tog mycket vackra romantiska bilder med kort skärpedjup osv, fotograf 2 var tidigare tidningsfotograf och tog bilder med dokumentär känsla. Så de båda hade helt olika stilar =oslagbar kombination!! Vi blev supernöjda :)

  • wahlstrm

    Om fotograferna är anlitade fristående med varsin faktura så är det bara att köra.
    Ni vill inte hamna i mellan om dom två ska göra upp i efterhand och det inte fungerar.  

  • Dejli

    Om man har budgeten för det så finns det väl inget att tveka på. Jag hade gärna haft det! Man ser ju olika saker, och särskilt om de två har lite olika stil. Blir nog jättebra! Men som wahlstrm säger, anlita dem individuellt så ni slipper strul sen.

Svar på tråden Erfarenheter av att ha två stycken fotografer?