Skatteverket tappat bort hindersprövning-papper
Jag ska gifta mig den 25e Juni denna sommar och jag och min brittiska fästman var och lämnade in alla papper för Hindersprövning på ett lokalt skattekontor i Sverige i början av Maj. Vi fick då reda på att vi behövde kompletera med ett papper och gav oss adressen dit vi skulle skicka kompletteringen.
Idag ringde jag och hörde hur det blir med detta, kommer vi att få den i tid, och då har skatteverket tappat bort alla våra papper som vi lämnade in. Ingen har en aning om var de har hamnat.
Det jobbiga med detta är att eftersom min fästman inte är svensk, så var vi tvugna att lämna in alla papper personligen på ett skattekontor, och nu kommer inte han till Sverige igen förens innan bröllopet.
Så, våra alternativ är att
1. Fixa 'certified copies' av allt, hans pass etc och posta in det. Känns riskabelt eftersom de redan har tappat bort en bunt med papper, dessutom börjar det bli ont om tid!!
2. Ta med alla papper och fylla i en ny ansöka och göra den när jag är i Sverige, en vecka innan bröllopet....hon som jag pratade med på skattekontoret sa att jag kunde göra så och att de då kommer att ta fallet som ett brådksande fall, och inte behöva skicka iväg det någonstans utan göra det på plats. Problemet är då att min fästman inte kommer att vara där eftesom han inte kommer till Sverige förens två dagar innan bröllopet. Men jag får hoppas att de kan godkänna 'certified copes'....
Jäkla myndigheter och byråkratier, finns det något som är så frustrerande som dessa ställen? Hoppas vi får den i tid nu, det måste ju gå....