• Sofia786

Skatteverket tappat bort hindersprövning-papper

Jag ska gifta mig den 25e Juni denna sommar och jag och min brittiska fästman var och lämnade in alla papper för Hindersprövning på ett lokalt skattekontor i Sverige i början av Maj.  Vi fick då reda på att vi behövde kompletera med ett papper och gav oss adressen dit vi skulle skicka kompletteringen.

Idag ringde jag och hörde hur det blir med detta, kommer vi att få den i tid, och då har skatteverket tappat bort alla våra papper som vi lämnade in. Ingen har en aning om var de har hamnat.
    Det jobbiga med detta är att eftersom min fästman inte är svensk, så var vi tvugna att lämna in alla papper personligen på ett skattekontor, och nu kommer inte han till Sverige igen förens innan bröllopet.

Så, våra alternativ är att
    1. Fixa 'certified copies' av allt, hans pass etc och posta in det. Känns riskabelt eftersom de redan har tappat bort en bunt med papper, dessutom börjar det bli ont om tid!!

2. Ta med alla papper och fylla i en ny ansöka och göra den när jag är i Sverige, en vecka innan bröllopet....hon som jag pratade med på skattekontoret sa att jag kunde göra så och att de då kommer att ta fallet som ett brådksande fall, och inte behöva skicka iväg det någonstans utan göra det på plats. Problemet är då att min fästman inte kommer att vara där eftesom han inte kommer till Sverige förens två dagar innan bröllopet. Men jag får hoppas att de kan godkänna 'certified copes'....

Jäkla myndigheter och byråkratier, finns det något som är så frustrerande som dessa ställen? Hoppas vi får den i tid nu, det måste ju gå.... 

• Svar på tråden Skatteverket tappat bort hindersprövning-papper
  • Smuppra

Trist! Hoppas det löser sig för er! :-/

• Sofia786
    Smuppra skrev 2011-05-18 15:28:02 följande:
    Trist! Hoppas det löser sig för er! :-/
    ja, det måste det ju göra....!
  • saxomanix

usch...det kan ju inte vara sant..hur kan man tappa en bunt "så där"? Vi måste också fixa bröllopet utifrån och jag blir riktig rädd när jag läser om alla problem med skatteverket och byrokratien osv...

• niamh

Usch, vad irriterande & stressande! Just det här med att hindersprövningen bara gäller i 4 månader är något som stör mig en massa, för både jag och min fästman har tyvärr råkat ut för en del slarv både hos Skatteverket & Migrationsverket (han är skotte & har således suttit & väntat där några gånger). Helst av allt skulle jag bara vilja få hindersprövningen ur vägen så fort som möjligt, så att jag VET att allt är fixat och man slipper sånt här. Men som sagt... Hoppas verkligen det löser sig för er, verkar ju vara en knivig situation... Egentligen en dum fråga, för jag antar att ni såklart redan tänkt på det, men finns det verkligen ingen som helst möjlighet för din fästman att flyga över "en snabbis" innan bröllopet?

Lycka till hur som helst! Håller tummarna. 

• Sofia786
    niamh skrev 2011-05-18 17:03:17 följande:
    Usch, vad irriterande & stressande! Just det här med att hindersprövningen bara gäller i 4 månader är något som stör mig en massa, för både jag och min fästman har tyvärr råkat ut för en del slarv både hos Skatteverket & Migrationsverket (han är skotte & har således suttit & väntat där några gånger). Helst av allt skulle jag bara vilja få hindersprövningen ur vägen så fort som möjligt, så att jag VET att allt är fixat och man slipper sånt här. Men som sagt... Hoppas verkligen det löser sig för er, verkar ju vara en knivig situation... Egentligen en dum fråga, för jag antar att ni såklart redan tänkt på det, men finns det verkligen ingen som helst möjlighet för din fästman att flyga över "en snabbis" innan bröllopet?

Lycka till hur som helst! Håller tummarna. 
    Vi skulle helst slippa det, men jag ska ringa och höra med dem igen och se så det garanterat kommer att gå även om han inte är där på plats. Hon sa ju att jag kunde posta in kopior av hans pass så då borde det ju gå att lämna in samma kopior med en stämpel på utan att han är där, på skattekontoret...

Har hört skräckhistorier om hindersprövningar förut, folk som har glömt att göra den och ändå fått den gjort i sista minuten! 
  • Styrka

Nej, allvarligt, den som orsakat felet har ansvar att åtgärda det. Det borde inte vara ditt problem, utan deras.
    Fråga myndigheten vad de tänker göra för att rätta till sitt misstag. Undantag kan alltid göras, under rätt omständigheter. Det MÅSTE gå att fixa utan att brudgummen är fysiskt på plats. *tycker*
    Kräv din rätt till service, var bestämd!

...But you catch more flies with honey... Smicker, var överdrivet astrevlig och sympatisk och förklara hur du får lida för deras misstag. Förklara dig villig att hjälpa till med allt du kan, men att det är mycket som ska fixas innan ett bröllop, och be dem anstränga sig för att hitta en smidig lösning.

Lycka till!

• Jen11

Ah stackare! Jag ska gifta mig i borjan av juli med en engelsman och har haft jatte mycket problem med intygen fran england osv. jag hopppas att det ska losa sig nu men det ar sa jobbigt nar man ar sa langt borta o verkligen inte vet vad man ska ta sig till...Haller tummarna for dig! vilka papper bad de er om forresten??

• Sofia786

Vi hade missat att han behövde ett 'certificate of no inpedement',  då jag ringt till skatteverket i god tid innan och frågat om vad man behövde, och kvinnan som svarade inte nämde detta! Dum miss, men det är detta vi skulle komplettera med. 

Jaja, jag tror nog att det kommer att lösa sig. Ingen ide att hispa upp sig över något,  om skatteverket säger att det går att göra på en vecka så får man väl lov att tro på det också! Jag ska ringa igen och be om att de skickar ett mail där det står så så jag har något att visa om det skulle bli något tjaffs.

• Kattpoet

Sofia78, kommer ni att flytta till Sverige efter vigseln?

• Sofia786

Nej, vi kommer att bo i England. 

• Kattpoet

Bra!  Annars hade du fått   ett nytt papershelvete!
    Kom ihåg att ta kopior på allt och jag skulle  ta och skicka in papperna från Uk men med rekomenderat brev.

Svar på tråden Skatteverket tappat bort hindersprövning-papper