• Gustava

Delägare på vingård

Jag funderar på att köpa en "del" på en vingård i present till min man. Jag vet att man kan köpa in sig på en vinrad...
    Är det någon som vet hur man går tillväga. Helst i Italien eller Frankrike. Vem kontaktar man och hur mycket kostar det?

• Svar på tråden Delägare på vingård
  • Katarina II

De som är störst i Sverige är Dina vingårdar (www.vingardar.com) De har vingårdar i hela Frankrike att välja mellan och deras viner håller mycket hög kvalitet. De väljer vingårdarna utifrån att de ska ha placerat sig bland de främst på de stora blindtesttävlingar som arrangeras varje år. De ska dessutom kunna engelska och vara familjeägda. På så sätt får man ett gott vin och samtidigt en underbar vingård att besöka där man blir väl omhändertagen av familjen.

En vinrad kostar mellan 750-950 kr per år beroende på vilket distrikt man väljer. Då får du 48 flaskor till ett bra pris (ca 60 kr per flaska - skulle kosta det tredubbla i Sverige...) och möjlighet att besöka vingården. Du får även deras tidning med recept, testresultat, reseberättelser m.m. Dina Vingårdar arrangerar prisvärda resor till vingårdarna varje år så man kan välja om man vill åka ner själv eller via dem. De transporterar även hem vinet till Sverige till självkostnadspris.

Vi har haft vinrader i Alsace, Champagne, Loire, Sancerre och Bourgougne. Helt underbara viner och fantastiska människor! Vi har numera tre vinrader varje år och en välfylld vinkällare. Fast det tog ganska hårt på det när vi gifte oss till gästernas förtjusning.

Svar på tråden Delägare på vingård