• GeneralElectric

    Snurrigt om svenska seder

    Jag googlade lite för att försöka finna någorlunda vederhäftig information på engelska om svenska bröllopsseder, i tillägg till de länkar vi redan har på vår bröllopssida.

    Hittade då flera amerikanska/brittiska sajter med något komisk läsning, bland annat dessa:
    http://www.funweddingthings.com/pages/WeddingArticles.htm
    http://www.travour.com/weddings/world-traditions/swedish-wedding-traditions.html
    http://www.beau-coup.com/swedish-wedding-traditions.htm

    där det stod saker som inte kändes helt initierade. Till exempel fick jag veta att svenska brudar enligt traditionen:

    • i regel har tre ringar (förlovningsringen, vigselringen samt en tredje ring som symboliserar moderskap).
    Jag har förvisso hört att det finns enstaka exempel på att kvinnor fått en ring i gåva av maken när de fött barn, men här står det att alla får en sådan ring redan vid vigseln:
    ”A Swedish girl receives a ring during her engagement. Again during the wedding the groom puts a wedding ring and a ring for motherhood into her finger. Thus, a Swedish bride receives three golden wedding rings.”
    Aldrig hört talas om någon svensk brud som bär tre guldringar efter bröllopet (däremot om amerikanska kvinnor som får en ring som så kallat ”push prize”...

    • får ett guldmynt av sin mor att lägga i högerskon och ett silvermynt till vänsterskon av sin far, som en symbol för att hon aldrig ska behöva leva i fattigdom.
    Det måste jag nog tala om för mina föräldrar att de förväntas göra – det har nog ingen av oss hört talas om... Måste vara någon gammal tradition som skribenten snappat upp och får att låta som idag mycket brukligt.

    samt att brudparen 
    • i regel serverar smörgåsbord till mat, med snaps till
    Nog för att många verkar köra med buffé – men smörgåsbord med sill, köttbullar etc känns rätt ovanligt.(Jag har varit på ett skånskt bröllop med så kallat ”skånskt smörgåsbord” på festen, men det hade de nog valt för att brudgummen och hans släkt är från USA...)

    Sedan får de i och för sig till det mer korrekt med en del andra typiskt svenska seder på sajterna, som att det är normalt att brudparet går till altaret gemensamt och att det är vanligt med tal och sånger.

    Summa summarum får detta mig ändå att inse att jag ska ta beskrivningar av andra länders bröllopsseder med en nypa salt. 

  • Svar på tråden Snurrigt om svenska seder
  • Syrinx

    Haha, ja det var intressant läsning! Smörgåsbord med sill och nubbe på ett bröllop? Njaa... Det har jag aldrig hört talas om ens! Minnesota-bloggaren måste varit på midsommarfirande och förväxlat det med ett bröllop
    Att man skulle ha tre ringar förstår jag inte alls var det kommer ifrån. Har det varit så för länge, länge sedan här?  

    En nypa salt är nog välbehövligt i många fall, helt klart!

  • Kattpoet

    En sliverpeng brukar vara i mannens socklinning  där jag kommer ifrån,  vi tjejer har dillfrö i skorna så att om vi blir  tagna av trollen  kan vi peta av skon och trollen måste  då räkna alla fröna, de är lite OCD och kan bara räkna till 3 så  det ger en tid att springa bort.

     Jag är glad att du inte hittade  en annan sida som säger att ALLA svenskar gifter sig i folkdräkt och äter spettekaka.

    Smörgåsbordet,  jo det är något som  Amerisarna är facinerade av, jag vet inte hur många gånger jag fått förklara att  det är ett sandwich table och att nej allt ska inte vara vit på bordet.  Jag har tagit hand om ett Amerikansk matforum. 

  • 1995 11 17

    Hahaha, ja vad dem kan lyckas hitta på saker!!

    Det här med 3 ringar funderade jag på innan då jag sett ganska många kvinnor i ålder 70 plus ha just 3 ringar på vänster ringfinger. Köpte svensk bok om gamla traditioner och seder där det togs upp just varför en del har 3 ringar, dock inte alla. Det är så att förr var det ju så att mannen friade utan att tjejen visste något och då fick hon ju en ring. Sen var det trolovning där man ofta hade middag och bjudit alla man ville berätta för att man gått och trolovat sig, då fick både mannen och kvinnan vars en ring. Detta jämställs med vad vi idag kallar för frölovning. Och sen vid själva vigseln fick kvinnan en ring till, då är vi uppe i 3 ringar. Men den första ringen var inte obligatorisk och var av naturliga själ bara dem som hade gott om pengar som gav en sån. Andra fattiga eller så dem friade på knä men utan ring. Detta tycker jag låter mer troligt oxå. Sen har jag visst hört talas om att det finns män som ger sin sambo/fru en ring när dem får sitt första barn så det kan säkert finnas nån liten tradition av det oxå. Vi har ju ett väldigt avlångt land och på vägen mellan skåningar och samer finns det ganska stora variationer av seder och bruk, så det kan säkert vara så att i vissa delar av sverige är det jätte vanligt med en sak medans resten av befolkningen inte ens hört talas om det.

  • Kattpoet

    Jag har min farmors löftesring, eftersom de var fattiga lämnade de pengar hos guldsmeden tills de hade tillräckligt för  ringarna, att det var under andra världskriget gjorde inte saken lättare men  farmor ärvde lite pengar och de gick direkt till ringarna annars hade nog fått vänta ett tag till.  Gifta blev det men det fanns inget vitt tyg att få tag i så det blev en svart vit klänning istället och  sedan fick de inte ha festen längre än till nio eftersom det rådde mörkläggning i staden de bodde i.

  • 1995 11 17

    Vilken mysig historia du har Kattpoet!! Ja, tråkigt med fattigdom och kriget men jag kan ju känna hur kärleken lös igenom.

  • GeneralElectric
    1995 11 17 skrev 2011-05-17 12:15:03 följande:
    Sen har jag visst hört talas om att det finns män som ger sin sambo/fru en ring när dem får sitt första barn så det kan säkert finnas nån liten tradition av det oxå. 
    Jag berättade om dessa sajter för en amerikansk väninna (som är den jag mest riktar mig till med länkarna, vill att hon ska kunna läsa på lite om svenska bröllopstraditioner men inte hitta felaktig eller daterad information). Apropå detta med att få en ring när man fött barn (fast inte när man gifter sig som det står på sajterna!) så berättade hon om följande tjuvlyssning från hennes gym i San Francisco:
     
    ”need to tell you a funny story when I see you (perhaps not at the wedding because you'll be too busy) about the ring some men give a woman when she has a baby, a "push prize." there was this whole hilarious conversation between two women in my pilates class a few months ago (as we were doing pilates on the pilates machines) about what they were demanding for their "push prize" and one of the women had "compromised" on her engagement ring (which looked massive so I can't see how that was a compromise) because she said "I'll get him on the push prize - I already have it picked out." 
    My pilates class is extremely entertaining. I do wonder if I am the only "normal" woman (e.g. no multiple karat engagement rings, push prizes, or afternoons spent at Saks Fifth Avenue buying Prada pumps) who takes pilates in SF”

    Googla på ”push prize” så ser ni att det är rätt vanligt, antagligen något som smyckesindustrin hittat på... 
     
  • BlackWIngedAngel
    1995 11 17 skrev 2011-05-17 12:15:03 följande:
    Hahaha, ja vad dem kan lyckas hitta på saker!!

    Det här med 3 ringar funderade jag på innan då jag sett ganska många kvinnor i ålder 70 plus ha just 3 ringar på vänster ringfinger. Köpte svensk bok om gamla traditioner och seder där det togs upp just varför en del har 3 ringar, dock inte alla. Det är så att förr var det ju så att mannen friade utan att tjejen visste något och då fick hon ju en ring. Sen var det trolovning där man ofta hade middag och bjudit alla man ville berätta för att man gått och trolovat sig, då fick både mannen och kvinnan vars en ring. Detta jämställs med vad vi idag kallar för frölovning. Och sen vid själva vigseln fick kvinnan en ring till, då är vi uppe i 3 ringar. Men den första ringen var inte obligatorisk och var av naturliga själ bara dem som hade gott om pengar som gav en sån. Andra fattiga eller så dem friade på knä men utan ring. Detta tycker jag låter mer troligt oxå. Sen har jag visst hört talas om att det finns män som ger sin sambo/fru en ring när dem får sitt första barn så det kan säkert finnas nån liten tradition av det oxå. Vi har ju ett väldigt avlångt land och på vägen mellan skåningar och samer finns det ganska stora variationer av seder och bruk, så det kan säkert vara så att i vissa delar av sverige är det jätte vanligt med en sak medans resten av befolkningen inte ens hört talas om det.
    Är du säker på att det är därför de har tre ringar? Jag menar; har du frågat dem eller så?
    Anledningen till att jag ställer frågan är för att min mormor hade tre ringar, men hon fick dem inte på det sätt som du beskriver. På 40-talet, när hon och morfar gifte sig så var det modernt att ha två smala, ganska höga, guldringar till förlovning- och vigselring. Det fick även mormor, men det var även väldigt modernt att ha en ring med stenar mellan de släta ringarna, vilket hon fick i present på deras bröllopsdag sedan. Så hon hade tre ringar för att det var sådant modet var på 40-talet. 
  • 1995 11 17
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-18 00:49:38 följande:
    Är du säker på att det är därför de har tre ringar? Jag menar; har du frågat dem eller så?
    Anledningen till att jag ställer frågan är för att min mormor hade tre ringar, men hon fick dem inte på det sätt som du beskriver. På 40-talet, när hon och morfar gifte sig så var det modernt att ha två smala, ganska höga, guldringar till förlovning- och vigselring. Det fick även mormor, men det var även väldigt modernt att ha en ring med stenar mellan de släta ringarna, vilket hon fick i present på deras bröllopsdag sedan. Så hon hade tre ringar för att det var sådant modet var på 40-talet. 
    Nej det vet jag så klart inte att just dem jag sett med 3 ringar har fått dem på det sätt som beskrivs i boken. Men det lät ju väldigt troligt att det skulle ha kunnat gå till så.
    Och som jag skrev, i vårt avlånga land tror jag det kan förekomma väldigt många olika traditioner. Det som är vanligt i skåne har kanske ingen i norrland hört talas om.

    Min egen moster har 3 ringar, hon är dock bara 44 år gammal och har inte heller fått dem ringarna efter denna tradition som beskrivs i boken. Utan hon har sin förlovningsring och vigselring och den tredje ringen är en vigselring hennes mormor hade. Hon har den tillsammans med sina egna för att hon tycker dem passar så bra ihop bara.

    Jag vill inte låta som nån som vet eller kan något, utan ville bara dela med mig av vad jag läst och själv iaktagit.
Svar på tråden Snurrigt om svenska seder