Jag håller med föregående talare... det känns som att du hakat upp dig på något oväsentligt istället för att fokusera på det som är viktigt!
Jag äger vårt hus ensam, det är ett arv och min enskilda egendom. Det är ett superfint hus, sekelskiftes och ganska nyrenoverat där vi bekostat en del själva. Det ligger bra till, och är nog värt 4-5 miljoner om det skulle varit till salu. Vi hade definitivt inte kunnat köpa ett så dyrt och fint hus själva. Jag har massor med barndomsminnen därifrån, och vackrare plats får man leta efter.
Jag hade blivit uppriktigt förbannad om min sambo hade resonerat som du, att vi säljer huset och flyttar bara för att det är viktigt att han äger huset också. Så billigt och bra som vi bor nu hade vi aldrig kunnat bo annars. Hade vi sålt huset och köpt ett motsvarande hade ändå pengarna vid försäljningen varit min enskilda egendom, så då hade han fått pröjsa hälften på egen hand. Det hade gett oss en gemensamt sämre ekonomi eftersom han inte har de resurserna att ta ett lån på flera miljoner själv, och jag vill ju inte resa, äta god mat etc själv för att han har sämre ekonomi.
Vi har nu gemensam ekonomi, men skulle han ta ett lån som han vill stå för själv, då hade vi ju fått dela på den igen, för det blir ju löjligt om jag först skulle betala halva huset kontant - trots att jag kunnat betala hela kontant - och sedan stå för kostnaden för halva lånet. Jag hade aldrig i livet sålt mitt familjehem enkom för att han inte kände att det var hans. Hade han velat flytta någonstans långt borta av någon anledning, då hade vi fått diskutera saken, men bara för att han vill äga? Nej, då hade han fått göra det själv...
Jag förstår att det känns för dig som att du sitter i en beroendesituation, men om det är så jobbigt för dig, då får du väl flytta och bo någon annanstans på egen hand. Om det enda problemet är att du känner att du inte äger huset, då har ni nog ganska lite problem anser jag. Han verkar ju vara mån om att du ska känna dig hemma där, och att det är ditt hem också.
Självklart är det svårt om man ska vara med och betala för dyra renoveringar om man inte äger huset, men då får ni faktiskt se till att avtala om det även om det känns surt. Pengar är ju uppenbarligen viktigt för dig om det är ekonomin vid t ex renoveringar som är problemet, och även om du köper möbler etc så är det ju bara hälften av det du får behålla om ni separerar och inte har avtalat om annat. Då står han där med hälften av möblerna och en värdeökning på huset pga renoveringar. Men HEMMET sitter inte i husets stomme, hemmet sitter i allt som finns däri... tapeter, möbler och framförallt människorna. Vem som äger det är ju inte viktigt egentligen. Då hade man ju aldrig kunnat hyra ett hus/lgh och känt sig hemma, och det klarar ju de flesta människor av...
Det är nog ingen dum idé att, som någon föreslog, prata med någon proffessionell om detta. Du tänker ju på ett sätt och känner något helt annat... Du vet att du tänker irrationellt, men om du inte kan tänka bort dessa tankar så spelar det ju ingen roll. Så länge du går och ältar om detta så kommer DU må dåligt, och kanske även din sambo som kanske kan komma i en situation där han måste välja mellan dig och sitt barndomshem för en fånig anledning. Om jag var han hade det valet faktiskt inte varit självklart utefter de villkor du ställer - enbart för att du vill äga.