• Anonym ("vill fråga")

Vill våga fråga om förlovning

Hej där ute

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år nästa år, och jag vill ju så gärna förlova mig med honom. En av mina största drömmar.
    Jag tycker de är så fint att göra en sån sak och visa att man verkligen älskar varandra.
    Min sambo och jag har aldrig riktigt prata om detta med förlovning, men han vet ju att jag tycker de är fint och vill göra det en vacker dag. 
    Jag tror inte han skulle någonsin tro att jag skulle fråga Han, men jag har tänkt på detta ett tag nu att jag kanske skulle göra det jag, även om jag egentligen vill att killen ska fråga och ta tag i detta, ni vet överraska ordentligt osv. Men jag tror inte de kommer bli så, inte på läääänge iaf.
    Nu är det ju så att jag vet inte riktigt om jag vågar fråga, och är väldigt rädd för svaret om det blir ett Nej.
    Skulle kännas jätte jobbigt och hemskt, men samtidigt skulle jag aldrig vilja att han sa Ja bara för att heller. Han är ingen "ringkille" och påpekar ibland att många förlovar sig bara för att osv, så han känns väldigt "anti" förlovning egentligen, men jag skulle ändå vilja fråga.............

Har tänkt på hur detta skulle kunna gå till,men är inte alls säker så jag vill gärna ha tips och era berättelser om hur det gick till när ni förlova er?
    Någon tjej som frågade får gärna berätta=) 
    Mycket tacksam för svar... 

• Svar på tråden Vill våga fråga om förlovning
  • sinikka

Vi hade pratat lite om förlovning och bröllop, att det va nåt som vi båda ville göra. men inte mkt hände efter det.

Så när vi var på utlandsresa och gick på en strand i solnedgången så bestämde jag mig för att fråga och jag fick ett förvånat-skrattande Ja tillbaka :) 

Kanske överraska med en middag eller en mysig picknick nu när det börjar bli varmt.

• Anonym ("vill fråga")

Ja, vi har som sagt inte prata så mycket om det,men jag vill fråga nästa år, på 5 års dagen, de är ju även skottår( tror jag 2012) så man "får" ju fria då som tjej också:)

Jag sitter och läser om alla förlovningsberättelser här på BT nu, man blir ju alles tårögd=) 

• Anonym ("vill fråga")

Ja, vi har som sagt inte prata så mycket om det,men jag vill fråga nästa år, på 5 års dagen, de är ju även skottår( tror jag 2012) så man "får" ju fria då som tjej också:)

Jag sitter och läser om alla förlovningsberättelser här på BT nu, man blir ju alles tårögd=) 

• muse

Hej, ja.. det är faktiskt också samma problem med mig. Jag är ihop med min sambo också i nästan 5 år. Jag drömmer ofta på romantiska frieri, man som går på knä och frågar om man vill gifta sig, etc... Men ja... min sambo är inte riktig den romantiska typen. Jag vet att han har inget emot giftermål, men jag vet ju inte om han kan tänka sig gifta i snarare framtid...  och det kan ju ta evighet tills han förstår att jag vill ha förlovning nu...

Det som är lite jobbigt är att vi är från olika kulturer. I mitt land är det alltid man som friar och då ger man sin tjej silver ring (det brukar vara något enkelt symboliskt). Det är ytterst ovanligt att tjej skulle fria (jag känner ingen i alla fall). Och vid frieri/förlovning är det bara kvinna som får ring. Man bär ingen ring förutom den man får vid riktig giftermål.

Nu vill jag ju gita mig med honom och även om jag vill romantisk frieri, så har jag nog inget emot att vara den som friar. Det blir dock förvirrande. Jag är van att tjej får ring och kille har ingen ring fram till giftermål. Så... om jag vill fria.. jag kan ju  inte ge ring till mig själv :D Men för mig frieri utan ring är ingenting...Och min kille är inte heller någon som skulle bära ring antar jag... Har ni ideer om hur man kan lösa det? Ska jag köpa silver ring till mig själv och ge till honom för att fria?? :D :D

Jag vet inte riktigt hur det fungerar här i Sverige. Brukar man prata och bestämma tillsammans om man vill gifta sig i närmast framtid och sedan förlovar, eller kommer den fråga först vid frieri/förlovning? (jag vill inte vara förlovad utan att sedan gifta mig).

Vi ska annars resa till Japan i sommar och det skulle ju vara trevligt att fria där på något romantiskt plats... Men ska jag nämna det för honom innan? Ska jag fråga om han vill gifta sig med mig i närmaste år? Ska jag fråga redan innan om han vill förlova sig? Jag vet ju ingenting om vad han tycker om förlovning... Fast jag tror att han bryr sig inte så mycket om de här traditionerna...

Snälla, hjälp mig...

• Anonym ("vill fråga")

Muse: Jag förstår dig, men vill och kan du fråga om förlovning så tycker jag du ska göra detta. I Japan vore ju väldigt mysigt, då blir det ju en speciell plats och ett minne för livet för er. Jag hade kanske vågat om jag var du ;) Jag tänker ju själv fråga nästa år, hoppas jag om jag verkligen vågar nu.. men har ju typ ett år på mig att öva och planera...
    Jag vill även att vi ska åka bort någonstans på vår 5 års dag så då tänkte jag försöka fråga.  
    I Sverige är det många som  planerar tillsammans  en förlovning, eller så är det väl killen eller tjejen frågar sin respektive,det är nog väldigt olika och upp till varje par.
    Man ska göra det man tycker är bäst.

Svar på tråden Vill våga fråga om förlovning