Inlägg från: Precious Love |Visa alla inlägg
  • Precious Love

Pioner - funkar de i brudbuketten?

Har sakta men säkert börjat falla för pioner, tycker de är riktigt vackra och därför funderar jag nu över att ha en brudbukett bestående av pioner men är osäker på om de funkar i en brudbukett?

Jag har försökt googla lite och hittat att pioner betyder "dina inre egenskaper liknar inte ditt yttre" om man nu ska tänka på sådant.. Men däremot har jag inte aning om pioner ofta för tankarna till något annat, som t ex de vackra vita rosorna som får mig att osökt tänka på begravningar..

Vad tror ni, hiss eller diss?

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • Svar på tråden Pioner - funkar de i brudbuketten?
  • Precious Love
    Margris skrev 2011-05-15 19:35:14 följande:
    Jag älskar Pioner så en hiss såklart. Den enda nackdelen med pion är ju deras korta blomningstid och att den för tidig för min del.
    Ah, då var det ju det då.. När är det säsong för pionerna?
    wiii skrev 2011-05-15 19:36:24 följande:
    Tror bestämt att Viktoria hade pioner i sin bukett, och jag har sett på andra ställen så det går absolut bra :)
    Sedär, det hade jag ingen aning om. Måste googla fram hennes bukett. :)
    thean skrev 2011-05-15 19:38:03 följande:
    Jag ska ha pioner i min brudbukett (och i näbbarnas, mannens och på borden osv!) Älskar bulligheten och romantiken i blomman. Bildgoogla "brudbukett pioner" så får du se... =)
    Ja, jag älskar också "buligheten" i blommorna och de ser ju onekligen romantiska ut. :)
  • Precious Love

Tack så hemskt mycket för alla svar! Pionerna är verkligen jättavackra och jag måste nog ta reda på redan nu om det är möjligt för mig att ha pioner i buketten. Ska gifta mig i Örebro första veckan i juli nästa sommar, så det känns ju inte sådär jättelovande att de kan finnas... :/

mct73 skrev 2011-05-16 08:13:08 följande:
    Jag gifte mig 17 Juli förra året i Göteborg och det var inga som helst problem att få pioner i brudbuketten då. Hör efter med din florist bara.
    Tack för ditt svar, mct73! Måste kolla upp med florister här i stan och höra vad de har att säga.. Håller tummarna! :)
  • Precious Love
    passionsblomman skrev 2011-05-16 17:13:05 följande:
    Pioner är både vackert och numera väldigt vanligt i rudbinderier. Det har varit  "allas" älskilingsblomma i rätt många år nu, jämte Rosor, Ranunkler och Kallor då förstås...

Hur som helst: säsongen för Pioner (som för allt annat) styrs inte alls av när de blommar i rabatterna landet över. Den bestäms av när den finns hos odlarna-som nästan aldrig är i Sverige för övrigt. Odlarnas säsonger har i sin tur mycket med efterfrågan att göra. Man behöver bara ha julstjärnor i växthusen lagom till julhandeln, precis som det är nu man ska ha fått fram Pelargonerna, medan Penséerna redan ska ha sålts. Ljung är det ingen som vill ha mer än på hösten osv.

Detta innebär att den enorma populariteten de senaste åren för just Pioner, har gjort att man börjat jobba på att förlänga säsongen där. Det gör att man kan få tag i den både tidigare och senare än förr. DOCK är priset alltid högre på för-resp efter-säsongen än den är under högsäsongen (gäller det mesta). Detta trots att kvalitén vanligtvis är klart bäst under högsäsongen.

Pioner har sin bästa säsong från sisådär april till juni, men går att få tag i redan i januari ibland och numera har säsongen börjat dra ut ända mot augusti.

Med tiden kan det mycket väl bli med Pioner som med Rosor, nejlikor, Liljor och andra blommor-att de finns året om, för att efterfrågan är stor. Men än är vi inte där.

Jag vill understryka en sista sak: det FINNS inga "begravningsblommor"!!!
    De blommor någon älskat under sin livstid, haft i sin brudbukett, alltid plockat om våren etc, är de blommor vi gärna tar våra avsked med. Troligt är, att den som hade Pioner i sin brudbukett, antas ha haft den som en favoritblomma, oh en dag väljer hennes barn att smycka kistan med just Pioner då. Och kanske planterar man en Pionplanta på graven. Det har för den skull inte blivit en begravningsblomma. Men kanske barnbarnen-som inte såg mormors brudbukett, i framtiden alltid kommer att påminnas om hennes begravning, när de ser Pionerna blomma? Och är inte det fint?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Åh, vad glad jag blev när jag såg ditt svar. Det var faktiskt med klump i halsen jag föreställde mig att mina barnbarn (förhoppningsvis) kommer att förknippa mig med pioner i så fall. Pionen börjar bli en favoritblomma hos mig och nu känns det så självklart att ha den i min brudbukett. Förhoppningsvis blir det inte den enda gången jag har pioner i min närhet. :)
  • Precious Love
    20th century fox skrev 2011-05-19 20:16:47 följande:
    jag tipsar alltid om engelska trädgårdsrosor...de liknar pioner till utseendet och går att få i augusti!

kolla in www.davidaustinroses.com/english/Advanced.asp...
    Vilka vackra blommor! De måste jag titta närmre på. :)
Svar på tråden Pioner - funkar de i brudbuketten?