• Pinkgrape

    Favors till gästerna? Jag velar..

    Jag har hela tiden hävdat att "Nej, vi ska definitivt inte ha favors!" och tyckt att det har varit totalt onödigt. Nu vet jag inte längre. Jag har börjat vela kring det där...

    Vi bytte till en lokal där de gör allt, dukar och dekorerar och sånt. Det finns inte längre kvar något pyssel till mig, så det kanske är därför jag börjat snegla på detta men favors nu och nästan har tänkt om.

    Ni som kommer ha det, vad har ni för något och hur har ni förpackat det?
    I påsar, små lådor? Har ni godis, en tvål, ett ljus eller vad?
    Hur mycket pengar har ni spenderat på det?

    Det känns som att det är ju totalt onödigt om det inte tillför något till bordet och ifall det inte är något som förhoppningsvis kommer uppskattas av de flesta gästerna.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..
  • Pinkgrape
    Sebastiána skrev 2011-05-14 15:46:23 följande:
    Man behöver ju inte krångla till det för mycket. Lägg lite godis i små askar och slå in i extra fins presentpapper, eller i organsapåsar i en färg som passar övriga dukningen. Fast det är ju inte så pyssligt förstås.
    Ja, men precis.. det går ju att göra det enkelt :) Jag tänkte först på såna påsar, men jag tyckte det kändes lite tråkigt :/ Hittade pyttesmå typ zink-hinkar (vita) på ebay som jag tyckte var söta, men det blir ju inte heller något pyssel :P Ja, kan väl iofs knyta en rosett kring handtaget på hinkarna, men ändå...
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    S2011 skrev 2011-05-14 16:05:51 följande:
    jag vill inte verka neggig, men visst hade ni kuvertavgift?
    tänk er för innan ni börjar slänga hundralappar (eller mer) på favors, tycker jag.

    jag kan tycka att det kan vara okej med nånting väldigt litet, men som gäst på ett bröllop där jag får betala kuvertavgift (inget emot kuvertavgift som sådan, jag tycker det är helt okej) skulle jag bli liiite, liite stött om man har valt att ta ut kuvertavgift men samtidigt gått wild and crazy i dekorations- och presentland.. 
    Ah, fast nu är det ju så att vi inte betalar något alls för någon form av dekorationer.. så om jag spenderar en 500-lapp på favors... vad gör det? Det hade täckt två personers kuvertavgift, nästan.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    Kattpoet skrev 2011-05-14 16:07:52 följande:
    De flesta av min Amerikanska vänner, finner favours rar men onödiga,  vad ska man med en sked med brudparets namn  och datum , till när bröllopet är slut?
    Godis är bättre om man prompt ska göra något.
     Men du har glömt ett pyssel du kan göra,  tack korten,  du skulle  kunna redan nu planera vad  som  ska vara på dem.

     
    Nej, vi vill absolut inte ha något mer vårt namn på eller datum eller sådär. Inget dyrt och inget stort. Bara en liten grej sådär, för lite mer färg på borden och något för mig att göra under sommaren :P

    Hehe tackkorten kommer vi beställa likadana som inbjudningarna. Jag kommer alltså inte att göra dom själv.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    S2011 skrev 2011-05-14 16:11:42 följande:
    precis, och den prylen hade täckt en till och om man hade gjort det valet så hade man täckt tio..
    jag menar bara att det kan ploppa upp funderingar om hur man hade råd att köpa det här och det där och göra si och så, när man inte kunde bjuda på middagen.

    vill ni ha favors - ha favors, för allt i världen. men jag skulle själv akta mig för att gå lös på "onödigheter" bara för att få nånting att göra, om jag visste att det var en tight budget där vi dessutom inte kunde bjuda till middag. 
    Ja, som sagt, man gör som man vill och du behöver inte ha favors eller oroa dig över mina och mina gäster.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Jisses.... GLÖM DENNA TRÅDEN! Återigen blev det en diskussion om kuvertavgiftens vara och icke vara!

    ALLA våra gäster VET att jag tycker om att pyssla och att det är vad jag brukar ägna mig åt på fritiden, så om jag gör något till gäster, så skulle ingen få för sig att vi slösat "matpengarna" på små gåvor till gästerna. Jag kommer vara HELT ledig i 2 månader före bröllopet och skulle gärna ha något att pyssla med under den tiden, men ursäkta mig.

    Kan ju även tillägga att vi gärna hade valt att bjuda på maten om vi hade kunnat ordna det billigare genom att ta med oss egen mat till lokalen, men det får vi inte och då blir det svårt.

    Jag är väldigt glad att ingen av er är bjuden på vårt bröllop! Punkt.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Jag menar det... hur dyrt är det att köpa lite lösviktgodis i glada färger och sedan vika en egen liten låda av tex rosa papper, som jag redan har massor av hemma, eftersom jag ofta pysslar. Jag har redan flera hundra meter organzaband som jag skulle kunna knyta runt askarna.

    JAG BEHÖVER ALLTSÅ INTE KÖPA DYRA PRESENTER!

    Det går utmärkt att använda sig av sådant man redan har hemma, men sen var jag också NYFIKEN på vad ANDRA kanske hade valt att ge i favors, UTAN att jag nödvändigtvis hade tänkt ge samma sak!


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    J och J skrev 2011-05-14 16:24:51 följande:
    vi har kuvertavgift och favors och massa pynt o dylikt o dyr lokal osv.

    anledningen till att vi har kuvertavgift är för att vi INTE vill ha saker så då tog vi kuvertavgift som täcker en del av maten, men inte alls allt,  istället för presenter och så slår vi på stort med allt annat iaf.

    så man kan göra som man vill.

    våra favors är små figurer i lera som blivande gör. han för dom jämnt så det var en rolig liten personlig favor tyckte. sen får dom också bagage tags som jag syr. som även är placeringskorten.

    annars tycker jag det är jättebra med  godis elelr nåt sånt
    jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
    Ja, jag har ju sett det i andra trådar dina bilder på dukningen. Jättefint och en väldigt rolig sak att ge gästerna, personligt och kul minne :)

    Vi har inte råd att betala alla gästers mat, så vi tyckte kuvertavgift som täcker maten + att de absolut inte ens behöver tänka tanken på någon present var bra då.

    En favor var mer för min del än för deras, då jag är pysslig av mig och gärna gör något och det behöver ju inte betyda att det kostar mycket pengar.

    Nåja, jag borde ha lärt mig vid detta laget att allt som har med pengar, kuvertavgift och liknande är ett stort NO NO på denna sidan.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    XenaK skrev 2011-05-14 16:27:43 följande:
    Jag ville INTE klanka ner på kuvertavgiften, jag tycker att det är sjukt smidigt när folk har det så man slipper funder på present, däremot tycker jag inte att det ska vara för mycket "extragrejer" när man tar ut kuvertavgift.
    3 September 2011
    Jag förstår dock inte riktigt det resonemanget om jag ska vara ärlig. Extragrejer är ju inte alltid lika med en stor kostnad och då "får" man inte ha det för att... ? Ett kuvertbröllop MÅSTE vara fult och tråkigt?

    Vi kommer ha vigselprogram, festprogram, gästbok och sådant och det har inte kostat mig ett öre nu, för det har jag gjort själv av sånt som vi redan har haft hemma i flera år typ. Då ska jag inte få ha sånt för att vi tar kuvertavgift?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    S2011 skrev 2011-05-14 16:29:36 följande:
    jag oroar mig inte det minsta lilla över vare sig dina favors eller dina gäster - jag visade på en annan sida av frågeställningen. som du uppenbarligen inte ville höra om.
    Nej, det var inte den jag frågade om.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    När jag frågar om vad ni tänkte er för favors och sådant och får svar på helt andra saker, så tycker inte att det är relevant alls i denna tråden. Jag frågade inte vad ni tycker om att jag kanske vill ha favors, som en kul grej att pyssla ihop. Jag var nyfiken på vad andra har valt för favors och vände mig enbart till de som ska ha det och bad alltså inte om åsikter kringa våra favors vara eller icke vara.

    Sedan tycker jag, återigen, inte att det behöver vara en pengafråga ens. Bara för att man har en massa lull-lull som du kallar det, så betyder det inte att man spendera stora summar, eller ens pengar alls på det.

    Om jag väljer att använda mig att sådant jag redan har hemma, kan få tag på gratis eller liknande och pyntar med det, så påverkar det ju inte alls vår budget.

    Om jag inte ens kan få spendera 500kr på sådant, för att vi har kuvertavgift.. ja, det tycker jag är lite märkligt faktiskt. Bara för att man tar en kuvertavgift, förstår jag inte varför man inte kan få fixa och dona till bröllopet ändå.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    prinsessanogrodan skrev 2011-05-14 16:42:50 följande:
    Vad man tycker om kuvertavgift så är väl frågan mer detta-favors för att du vill pyssla?
    Är inte favors ett sätt att tacka gästerna för att dom kom?
    Gör vad du vill men om jag betalade kuvertavgift och sen fick en liten gåva så skulle jag fundera på om mina pengar har betalat för min present.
    Vet alla dina gäster om att det gör dessa favors av har du haft hemma i flera år? Hur ska dom veta det? Visst kör du på dina favors,för att du vill pyssla (finna det inget annat du kan pyssla med?)
    Men om dina gäster undrar...var beredd på frågor eller kanske att du ska berätta vitt och brett redan nu för alla dina gäster att du hålle rpå med små favors av sånt du redan har hemma?
    Redovisar ni precis ALLT ni spenderar på bröllopet för era gäster? Berättar ni vad blommorna kostade? Vad dukarna kostade? Varför ska vi måste göra det?

    Klart det finns annat att pyssla med, men just nu planerar vi bröllop och då tyckte jag att det kunde vara skoj att göra saker till det.

    Ju mer man sitter här inne på BT, desto mer sugen blir man på att ställa in allt! (Jag vet att jag inte borde bry mig eller så, men det är svårt)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Klart man kan, man kan få reaktioner på alla möjliga val kring bröllopsdagen har jag förstått. Ska man då välja att bry sig om det? Nja, jag tycker inte det. Jag tycker det är upp till var och en hur man lägger upp det hela och jag tycker inte att någon har rätt att ta fram pekpinnen och visa på vad som är rätt eller fel. Enligt mig finns det inga rätt eller fel, då alla helt fritt får göra som man vill.

    Klart jag funderar på hur mycket andra spenderar på en sådan sak, men bara för det betyder det inte att jag är beredd att lägga stora summor själv. Jag tycker det är jättekul att kika på och höra om de som lagt 10 000kr på klänningen eller 50 000kr på sin ring, men bara för det betyder det inte att jag varken vill eller kommer göra det.

    Visst, jag kanske formulerade mig klumpigt i TS och borde skrivit mer tydligt, men nu är det som det är.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    prinsessanogrodan skrev 2011-05-14 17:35:56 följande:
    Vi har inte kuvertavgift så nej, våra gäster har inte med att göra vad tex blommorna kostade eftersom det inte är deras pengar som är med och bekostar kalaset.
    Men om våra gäster frågar så har jag inga problem att berätta att våra blommor(brudbukett,mannens blomma,tärnbukett,blommor till mitt hår  och dekorationer till borden) kostar 3500 kr.
    När man har kuvertavgoft så är gästerna egna pengar med och bekostar kalset så ja, då har gästerna mer att göra med vilka summorna man lägger på vad. Jag skulle personligen undra varför man har råd att lägga x antal kr på favors men gästerna måste betala sin mat och dryck för att få komma.
    Vill du veta mer vad vi spenderar så kan jag redan nu informera dig om att vi kommer lägga ca 60 000 kr på vårt bröllop och det är av våra sparade pengar vi tar och vi tömmer inte våra konton heller.
    Men visst kör du på dina favors och om någon frågar om dina favors....ryt du åt dina gäster på samma sätt som du gör här inne så blir det säkert trevligt för alla.
    Fast kuvertavgiften betalar ju inte för något annat än enbart maten, så hur i hela friden kan då gästerna ha något som helst att göra med hur mycket allt annat kostade?
    Gästernas pengar betalar inte hela bröllopet, utan enbart maten de själva kommer äta, inget annat. Går inte en krona av gästerna kuvertavgift än till deras egna tallrikar.

    Vissa tar kuvertavgift, vissa lånar pengar, vissa har alla pengar, andra får av sina föräldrar osv. Alla finansierar sina bröllop olika och det är deras val och jag tycker de alla har rätt att få göra sitt bröllop som de vill ha det.

    Vi spenderar mycket mer på bröllopet än vi hade tänkt, eftersom vi vill bjuda på så mycket vi bara kan, men alla har inte samma förutsättningar att kunna bjuda på precis allt. Vi har sparat till vårt bröllop i flera år, men hela tiden fått ta ut den kassan när vi spenderat långa perioder på sjukhus med vårt dotter för hennes hjärtoperationer. Jag har inte kunnat jobba eller plugga på ett par år, då jag fått vara hemma med henne och sambon har fått ta ut tillfällig föräldrapenning för att kunna vara med på sjukhuset. Alla i vår närhet, som vi bjudit in till bröllopet är mycket väl medvetna om det och väldigt glada för att kunna bidra med i detta fallet sina egna matpengar. Om vi sedan valt att lägga ner lite mer tid på att försöka få vårt bröllop lite mer personligt, och tid alltså, inte pengar för det har vi inte mycket alls av, så tycker jag inte att jag ska få en hel massa skit för det!

    Att jag sedan var nyfiken på vad andra ger för något och hur mycket de väljer att spendera på den saken, vad har det med oss och vårt bröllop att göra? Folk frågar ju hela tiden om sånt här inne. Hur mycket folk spenderar på maten, klänningar, ringar osv och vad de ska ha för musik och vad som ska stå i festhäftena osv, utan att för den sakens skull göra precis likadant. Man är nyfiken och intresserad bara.

    Men grattis till er, vad ni är duktiga som kan bekosta allt själva. Superbra för er, det tycker jag verkligen, att det är bra jobbat :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    sandis1977 skrev 2011-05-15 09:13:35 följande:
    Tycker inte alls att du behöver föklara dig!
    De bjudna har ju själv valet att komma eller inte komma. Och ligger där sen en liten favour så tänker man väl för fan inte... Undra om den ingår i kuvertavgiften eller inte?!
    Jag ser det som en liten extra tanke till gästerna och det tror jag du gör med, fattar inte hur man är funtad annars!?
    Önskar er en härlig dag, fylld med kärlek, det är det enda det handlar om.

    Såg i en annan tråd ett tips om chokladtryffel med päronsmak, ska jag klistra in? 
    Tydligen så måste man förklara sin varje tanke och varenda litet val man gör här på BT, tyvärr.

    Men ja, du får jättegärna klistra in det :D
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    MammaKarin skrev 2011-05-16 00:28:33 följande:
    Varför ska man behöva ge favours som tack för att gästerna har kommit? De får en tre-rätters middag, mycket alkoholhaltiga drycker, tårta, underhållning. Är det inte tillräckligt?
    Jag kan ju enbart svara för mig själv, men för min del handlar det främst om att jag vill ordna något som sätter en personlig prägel på det hela, för min egen skull antar jag. Om det då blir något som gästerna uppskattar, så är väl det bara bra? Jag kommer inte ha en hand med i något angående dukningen i övrigt, förutom att välja färg på blommorna och då tänkte jag att det kunde vara ett sätt att göra dukningen mer personlig för min del. Ja, jag ska väl inte sticka under stolen med att jag, om jag väljer att pyssla ihop något, helst gör något som jag tror många gäster skulle uppskatta.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    MrsT2011 skrev 2011-05-16 12:04:06 följande:
    Håller med, precis så jag själv resonerar!

    Pinkgrape, det låter ljuvligt att slippa pyssla med dukningen! =) Jag resonerade som du, att det är roligt att piffa upp restaurangens dukning med lite eget, men jag kan ärligt säga att jag ångrar mitt mekande med ljuslyktor och servettringar... Nu är det mindre än tre veckor kvar till vårt bröllop och jag är skitstressad över allt pyssel.

    I all välmening råder jag dig att fixa så lite som möjligt själv! =)
    Hehe tack, men det är så att jag är helt ledig hela 2 månader före bröllopet nu under sommaren och jag brukar vanligtvis sysselsätta mig med att pyssla, så jag tror inte att det är någon fara med stressnivån faktiskt :)

    Jag kommer dock inte att göra ljuslyktor, servettringar och sådant. Jag kommer hålla mig till placeringskorten och möjligtvis någon liten grej till gästerna då.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..