• Anonym

Illaluktande mens

Förra gången jag skulle ha mens hade jag illaluktande flytningar dagen innan, och så kom mensen och stank ännu värre. Jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva lukten: gammal tonfisk blandad med surstömming och rostigt avfall. Usch. Jag tänkte att när mensen är över så köper jag Lactal eller nåt. Tänkte att det kanske var någon svampinfektion eller liknande. När mensen var slut (den höll i sig tre dagar längre än vanligt också men det kanske inte har med saken att göra) luktade det inte illa längre. Inga illaluktande flytningar heller. Allt var normalt. Men nu har jag fått mens igen. Samma sak, 1 1/2 dag innan började det komma illaluktande flytningar och sen kom mensen och var lika illa som förra gången. Jag har aldrig haft såna här problem innan. Vad är detta? Kan jag göra något åt det? Tänk om det blir likadant nästa mens!

• Svar på tråden Illaluktande mens
  • Anonym

Du bör knalla till doktorn och kolla om allt är rätt med dig där nere.

• Anonym

Det låter som bakteriell vaginos! Gå till doktorn, gynekologen eller barnmorskemottagningen och kolla upp det!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-14 15:09:25 följande:
    Det låter som bakteriell vaginos! Gå till doktorn, gynekologen eller barnmorskemottagningen och kolla upp det!
    Men varför försvinner det när mensen är över? Borde det inte fortsätta lukta illa då?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-14 16:18:39 följande:
    Men varför försvinner det när mensen är över? Borde det inte fortsätta lukta illa då?
    Jag tror bakteriebalansen kan rubbas av hormonförändringar. Jag kan få lite svampkänningar precis före och i början av mensen. Men fisklukt är karakteristiskt för bakteriell vaginos. Och med illaluktande flytningar ska man alltid gå till doktorn/barnmorskan!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-14 16:46:00 följande:
    Jag tror bakteriebalansen kan rubbas av hormonförändringar. Jag kan få lite svampkänningar precis före och i början av mensen. Men fisklukt är karakteristiskt för bakteriell vaginos. Och med illaluktande flytningar ska man alltid gå till doktorn/barnmorskan!
    Jag har haft illaluktande flytningar en gång och då använda jag Lactal, gick jättebra och allt har varit normalt sedan dess, fram tills nu alltså.

Jag vet inte om det luktar så mycket fisk egentligen, mer åt järnhållet kanske.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-14 16:48:30 följande:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bakteriel...
    Tack! Jag vet faktiskt inte vart jag ska vända mig. Jag har inte hunnist skriva mig där jag bor nu och det är lite krångligt att ta sig till min gamla hemort. Snart ska jag ha semester också och det vore ju bra om det här hade löst sig tills dess.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-14 17:02:24 följande:
    Tack! Jag vet faktiskt inte vart jag ska vända mig. Jag har inte hunnist skriva mig där jag bor nu och det är lite krångligt att ta sig till min gamla hemort. Snart ska jag ha semester också och det vore ju bra om det här hade löst sig tills dess.
    Leta på Vårdguiden kanske?
    Om du inte lyckas få någon tid kan du ju testa att använda Lactal och/eller vaginalkapslar med mjölksyrabakterier när det börjar närma sig nästa mens, så kanske balansen håller sig?
  • Anonym

Lite konstigt ändå. Det står att baktriell vaginos kommer EFTER mensen, men för mig kommer det några dagar före.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-14 17:24:09 följande:
    Lite konstigt ändå. Det står att baktriell vaginos kommer EFTER mensen, men för mig kommer det några dagar före.
    Nja, det står att det ofta är mest märkbart då, men det där med hormoner och menscykler och bakteriebalanser är ju knappast någon exakt vetenskap!
Svar på tråden Illaluktande mens