• mikita

Provsminkning och hår. Vad tycks?

I kväll  har jag och syster fixat med sminkning och hår. Jag är jättenöjd, men syster känner press på sig att det inte duger...Jag vill gäran ha feedback! Kan säga att jag till vardags knappt är sminkad alls och ofta bara har en hästsvans. Det är ett utomhusbröllop i romantisk men enkel stil.

Fotona är väl inte så himla bra, inte belysningen heller. Hoppas ni kan se lite i alla fall Glad Håret som hänger ner på ryggen ska vara mer lockat än på bilden och ev. en tunn fläta i nederkant hela vägen runt (fattar ni vad jag menar???) Jag ska ha glasögonen på mig.

• Svar på tråden Provsminkning och hår. Vad tycks?
  • AnnaJacob

Jag har jobbat många år inom kosmetik branchen, så jag vet iallafall lite om sånt här..=)
    Du har verkligen fina ögon och fin hud, men jag tycker absolut att du ska "våga" lite mer.

Jag förstår att du inte är den "spacklade typen" till vardags, och då tycker jag heller inte att du ska vara det på ditt bröllop, men om du iallafall provade att köpa en brun (inte svart) mascara, jag tror att svart blir för stor kontrast till din naturliga look.
    En ögonskugga är otroligt fint, men kanske kan bli lite för mycket för dig. Vad du då skulle kunna prova är att köpa en ljusbrun eyeliner, som du lägger en tunn linje med, precis över ögonfransarna, samt halvvägs under de undre ögonfransarna.  Det skulle såklart också vara jättefint med en färgad eyeliner, men om du vill behålla den osminkade looken, så är nog ljusbrun mycket bättre för dig.

Som pricken över i:et som lägger du en hudfärgad ögonskugga över hela ögonlocken, som gärna får ha lite skimmer i sig, men bara LITE.
    Ögonskuggan gör att eyelinern suddas ut lite, så att du inte får en skarp kant. Det gör att det ser mycket mer naturligt ut.

Som sista tips skulle jag VERKLIGEN råda dig att köpa en vit kalajpenna (vattenfast) som du målar ínnanför ögonfransarna. Det skulle göra en jätteskillnad.  

• mikita

OK, jag inser att bilderna inte visar något alls.... Det är ingen före och efter bild, men jag tog med en bild utan glasögonen för jag tyckte det syntes lite tydligare där.

Jag har på mig: puder i 2 olika nyanser och rouge. 3 ögonskuggor som går från nästan vit till chokladbrun, vaniljfärgad eyeliner, svart mascara, aprikost läppsift.
    Jag satsar på mer mascara, men vill inte få längre fransar för då slår de i glasögonen Glad. Absolut mer rouge, jag hade inte rätt med mig så vi tog bara lite av en annan som vi hade. Ögonbrynen är mitt ständiga bekymmer...oformliga och växer hejdlöst åt alla håll...får väl ta fram häcksaxen någon dag innan...

Gällande håret är det svårt. Superdrygt att få volym...i luggen hade vi både dust it, tuperat och sprayat... men tanken är som sagt att rama in ner mot pannan med en löshårsfläta, vad tror ni om det? Då kanske det inte blir lika stramt på sidorna? EllaBellas bild var en bra bild som visar åt vilket håll vi tänkt oss. Både med frisyr och smink.

• mikita

Och här kommer en förebild. Tyvärr är ju inte ljuset detsamma, men men...

• EllaBella
    mikita skrev 2011-05-14 10:27:37 följande:
    Ögonbrynen är mitt ständiga bekymmer...oformliga och växer hejdlöst åt alla håll...får väl ta fram häcksaxen någon dag innan...
    Hehe roligt beskrivet Jag har faktiskt samma problem, mina ögonbryn i naturlig form har långa strån som står hit & dit. Men jag fick ett tips när jag (enda gången i livet) gick och fick brynen plockade, det var att klippa ögonbrynsstråna på längden. Man kanske behöver få det visat första gången, men i princip använder man en ögonbrynskam, kammar hårstråna rakt upp och klipper några millimeter med en liten sax, typ nagelsax. Sedan fixerar dem med gelé el dyl. Blir jättebra!

Kolla här www.veckorevyn.com/smink/artiklar/2010/sa-far-du-perfekta-ogonbryn/index.xml
    och här nyheter24.se/modette/lindahallberg/2010/08/07/hur-jag-fyller-i-brynen-med-penna/
    mikita skrev 2011-05-14 10:27:37 följande:
    Gällande håret är det svårt. Superdrygt att få volym...i luggen hade vi både dust it, tuperat och sprayat...
    Våffeltång är oslagbart. jag har en sån här www.baressoshop.se/products.php%F6rn-Ax%E9n-Volumaster Kanske känns som en onödig investering enbart för brudfrisyren men den är oslagbar på att ge volym.

• jkbr

jag tcker du borde ha lite hår i ansiktet, du har ganska långt ansikte så bygga på bredden blir nog bra pröva med varm rullar om du har det tror jag blir jätte fint!

• nikkihag

Våga lite mer med sminket som några andra också säger med mascara och rouge.
    Något jag tänker på är att du kanske inte skulle ta bort allt hår från pannan, kanske skulle det vara fint med en snedbenad lugg och att du/ni tuperar mer bak på huvudet istället, svårt att förklara men lite mer 50 -tals tupering. Det finns jättebra filmer på Youtube att få inspiration av. 

• VitaminA

Jag håller med de andra om frisyren, jag tycker du ska ta fram håret mer i ansiktet snarare än att dra bort det från ansiktet.

Sminket däremot tycker jag var jättefint! Väldigt naturligt och fräscht. Nyansen på läppstiftet/glosset var superfin, precis den nyansen skulle jag vilja ha. Vet du vad märket och nyansen heter?

• mikita
    VitaminA skrev 2011-05-14 15:16:03 följande:
    Jag håller med de andra om frisyren, jag tycker du ska ta fram håret mer i ansiktet snarare än att dra bort det från ansiktet.

Sminket däremot tycker jag var jättefint! Väldigt naturligt och fräscht. Nyansen på läppstiftet/glosset var superfin, precis den nyansen skulle jag vilja ha. Vet du vad märket och nyansen heter?
    Tack. Jag tror jag gör som många skriver: tar i lite mer. Alltså samma färger och samma sminkning, bara lite mer/starkare. Läppstiftet är från MakeUp Store och heter Wobble. Jätteskönt på tycker jag.

Ska fundera vidare på håret. Jag har inte tillgång till frisör på den stora dagen, så det får inte vara allt för krånglig frisyr.
  • Chicita
    mikita skrev 2011-05-14 15:58:41 följande:
    Tack. Jag tror jag gör som många skriver: tar i lite mer. Alltså samma färger och samma sminkning, bara lite mer/starkare. Läppstiftet är från MakeUp Store och heter Wobble. Jätteskönt på tycker jag.

Ska fundera vidare på håret. Jag har inte tillgång till frisör på den stora dagen, så det får inte vara allt för krånglig frisyr.
    Några lockade slingor som hänger runt ansiktet kan räcka...
    Men ha något du är bekväm i så du inte behöver oroa dig för hur frisyren ser ut och håller hela dagen.

Det kan vara snyggt att bara locka håret eller sova med fuktigt hår och flätor (alternativt mjuka hårrullar) och sen sätta upp överhåret lite löst med ett spänne och låta några slingor hår hänga runt ansiktet bara...
  • jessica p

på tal om bryn...vaxa dom på en salong är verkligen att rek. håller längre än att "noppa". sen att färga dem el. att fylla i med en skugga.

Svar på tråden Provsminkning och hår. Vad tycks?