• bumbibjörn

Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???

Vi försöke få de bröllop vi önskar för pengar vi har råd med! Vi har nog vad man skulle kunna kalla budgetbröllop. De flesta poster har vi hittat billiga alternativ  eller iaf till en rimlig peng. Känner mig helt knäckt dock, skulle så gärna vilja gå till en frisör som fixar min bröllopsfrisyr och gå till någon som sminkar mig samt fixa mina naglar . Detta är saker som jag verkligen skulle vilja kosta på mig på min stora dag och inget som jag normalt gör, har tex aldrig fixat mina naglar... Har försökt ringt runt för att kolla priser, MEN är tokdyrt. Ett ställe som jag prata med sa glatt att för 4500 så får jag allt hår, smink och naglar. Detta har vi inte råd med... Hur gör ni andra??? Snälla finns det någon som har några tips. Saken är den att vi gifter oss i min barndomsby som jag inte har bott i på tio år så jag har liksom inga kontakter. Har även kollat Västerås som är en större stad som ligger typ 15 min bort för i lilla byn finns det bara frisör. Skulle så gärna vilja lyxa till det och känna mig vacker...

• Svar på tråden Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???
  • Melóra

Tyvärr är det så att så fort man nämner ordet bröllop så brukar priserna springa uppåt... Rynkar på näsan kolla med kompisar om de är duktiga på hår/smink/naglar, eller om de i sin tur känner någon som kan tänka sig att göra det för en slant. Annars kan du ju kolla runt på skolor; finns ju massor av studenter på makeup- och frisörutbildningar som är jätteduktiga Glad

• Iseika

Jag bokade in mig på en "festfrisyr" som kommer landa på strax under 1000 kronor. Naglarna ficar jag själv, annars hade jag gått på elevbehandling och fixat dem för långt billigare än en vanlig nagelstudio. 

Sminket fixar en kompis syster. Hade jag inte hittat en billig frisör hade hon en kompis som var frisör. Man får liksom leta i alla vrår för att hitta kompisars, släktingars ingifta bryllingar, men det funkar!

Nu kommer jag att betala ca 1500 för hår och smink och en hundring för nagellack och mallar till manikyren. 

• Mirjami

Annars är ju sådana naglar man köper på typ H&M och sätter på själv bra. Kostar 89 spänn och jag rekommenderar att du övar innan om du aldrig gjort det innan. Finns färdiga med jättefin manikyr, både fransk och med glitter, målade med mera. Ica Maxi har rätt bra utbud med. Blir grymt snyggt att sätta på på morgonen och håller i flera dagar. Ta dock med tuben med lim och extra naglar IFALL någon skulle lossna. Frisyrer går rätt lätt att ordna själv, beroende på vad du vill ha och vilken längd du har. Kolla runt på youtube och öva sedan själv, alt be en vän om hjälp och öva, öva, öva. Men sminket tycker jag du ska gå till typ Kicks och be om perfekta produkter. Ja, de kostar lite men är väl värt pengarna och då får du precis vad som behövs. Satsa på bra saker och öva där med. Finns tusentals tips om hur man makear sig själv. Underlaget är a och o. Och satsa på hudvård! Kolla med apoteket vad som passar din hy bäst och börja använda produkterna i god tid innan. Nya produkter kan ge plitor och så, men det försvinner sen och får hyn att stråla om du valt rätt. Har du riktigt fin hy kanske underlag inte ens behövs. Tänk sparsmakat och naturligt! Några strån lösögonfransar i yttre ögonvrån ger WOW-effekt, men kräver också övning för att få till bra. Lycka till!

• mikaela86

Tänk på att inte nämna bröllop när du gör naglarna så brukar det bli billigare!! Tyckte det lät dyrt med 4500:- jag kommer att fixa min make för 1200:- inkl provmake up mitt hår kommer att kosta ca 700-1000:- för att jag vill ha en rättså enkel frisyr och mina två tärnors make up kommer att gå på 500:-/pers så totalt för oss kommer det gå på 3200:- och så räknar jag 500:- för naglarna så 3700:- och då får vi ju mer än du får för 4500:-
    och detta är en fin salong mitt i Malmö city där vi kommer att byta om också!!

• Willowfield

Kolla Sala, finns några här som gör alla sorters du söker och inte kostar de över 4000..
    Sen finns det en tjej som berättade om sin blogg häromdagen Jonnasnaglar tror jag det hette hon finns i vsäterås.

EN frisör jag kan rekomendera i Sala är Valla på  Salong Lillstrumpa hon är helt suveränt bra och mysig..
    Sen finns det en kvinna som har en butik som är utbildad och gör makeup. tror hon tog 900 och då ingick en provsminkning. om du är intresserad så skicka ett om så letar jag upp exakta namn och nr

• Blivande fru Swärdh

Fy va trist. Hur långt har du till Sthlm? Jag har gjort mina naglar (gelé) hos en vän som håller på att göra nagelteknolog kurs och hon tar bara 200:- just nu eftersom hon är i träningsfasen. Hon är grymt duktig och ska även göra mina bröllopsnaglar. Hade gärna skickat dig till henne!
    Frisyr och smink går att hitta för inte så fasligt dyrt här i Sthlm. jag ska sminka mig själv för det är jag bra på. Min kompis som är frisör klipper mig dagen innan och på bröllopsdan ska min syrra (som flyger ner från N.Y fixa min frisyr).
    Har du ingen Make up store i närheten? Där sminkar dem för 495:- och så får man produkter för det värdet också. Litet tips. Har du ingen kompis som är bra på hår eller smink? 

• victoriaojohan2011

Jag förstår hur du känner.

Du känner ingen som kanske är frisör, eller är duktig på att hålla på med hår? Desamma med smink? Man behöver inte vara makeup artist för att vara grym på att sminka ;) Det känns också som att bara för att man säger "bröllop" så klingar det i kassa maskinen... aja så är det väl bara.

Naglarna är väl det som kan kosta, om man har tur med det andra ;) - Lycka till! 

• Blivande fru Swärdh
    Mirjami skrev 2011-05-13 09:46:01 följande:
    Annars är ju sådana naglar man köper på typ H&M och sätter på själv bra. Kostar 89 spänn och jag rekommenderar att du övar innan om du aldrig gjort det innan. Finns färdiga med jättefin manikyr, både fransk och med glitter, målade med mera. Ica Maxi har rätt bra utbud med. Blir grymt snyggt att sätta på på morgonen och håller i flera dagar. Ta dock med tuben med lim och extra naglar IFALL någon skulle lossna. Frisyrer går rätt lätt att ordna själv, beroende på vad du vill ha och vilken längd du har. Kolla runt på youtube och öva sedan själv, alt be en vän om hjälp och öva, öva, öva. Men sminket tycker jag du ska gå till typ Kicks och be om perfekta produkter. Ja, de kostar lite men är väl värt pengarna och då får du precis vad som behövs. Satsa på bra saker och öva där med. Finns tusentals tips om hur man makear sig själv. Underlaget är a och o. Och satsa på hudvård! Kolla med apoteket vad som passar din hy bäst och börja använda produkterna i god tid innan. Nya produkter kan ge plitor och så, men det försvinner sen och får hyn att stråla om du valt rätt. Har du riktigt fin hy kanske underlag inte ens behövs. Tänk sparsmakat och naturligt! Några strån lösögonfransar i yttre ögonvrån ger WOW-effekt, men kräver också övning för att få till bra. Lycka till!
    Jaaa, grymt tips! Youtube har hur mycket klipp som helst med tips om hur man sminkar sig och fixar håret. Så är det bara att träna, träna, träna.
  • Darling Daisy

Har inga direkta tips förutom det som redan nämnts.
    Tänkte bara på en sak ang naglarna. Jag kommer absolut inte att fixa naglarna inför vårt bröllop. Varför?
    Jo. Jag var precis som du, hade aldrig fixat naglarna innan, så när vi skulle på svägerskans bröllop för några år sedan "lyxade" jag till det och gick till en nagelstudio.

Blä! Det gjorde ont när hon filade och brände på gelen, det tog en j----vla lång tid och var inte särskilt hållbart eller snyggt. Kommer aldrig göra om det, mina egna naglar var ju helt förstörda många många veckor efter. 

Vet inte om detta berodde på att tjejen inte var så duktig eller om jag bara blev besviken för att jag inte visste riktigt hur det skulle gå till. 

Nu när vi gifter oss ska jag se till att få naglarna målade i nån fin nyans istället. Tänker inte sätta dit fusktippar!

Lycka till!!

(men visst finns det väl frisörgymnasier i Västerås? Kanske även make up utbildningar? Kontakta skolorna o kolla om du kan få tag på nån elev. Om du ser till att få en ordentlig konsultation i god tid innan bröllopet så ser du ju om personen är tillräckligt duktig för att du ska vilja anlita denne på bröllopet!)

• shakynose

Manikyr kan du ju göra dagen innan! Fixa dem lite fina på en salong behöver inte kosta mer än några hundralappar, såvida du inte ska ha gelé eller nåt sånt? Jagh är ingen fan av gelé heller av samma anledning som ovan, tycker det är snyggare med lite lack och ganska korta naglar.

Jag tror dock att det blir svårt att hitta någon som gör frisyr och smink billigt och dessutom åka en bit... Kan du inte kolla in frisyrer och How-To s på youtube tillsammans med någon som kan hjälpa dig på stora dagen? Det behöver inte vara så svårt, samtidigt kan du kanske lägga en slant på ett riktigt lyxigt läppstift och en fin puderdosa istället? Det är min plan iaf, lyxiga sminkdosor gör att man känner sig toppenglammig!

Svar på tråden Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???