• Pinkgrape

Ni som ska ha in- och utgångsmarsch på orgel...

Ja, ni som kommer ha in- och utgångsmarschen på orgel, och endast ni..

Vad kommer ni ha för låtar?

Kommer ni ha samma låt in som ut, eller olika?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Ni som ska ha in- och utgångsmarsch på orgel...
  • Syrinx
    Pinkgrape skrev 2011-05-10 15:15:35 följande:
    Det enda är att jag är rädd att det ska bli spretigt med all musik som är så olika i stil. Våra solosånger låter ju inget alls som tex Underbart och hur blir det när man då kastar in två pslamer i mixen där också. Men det kanske bara är jag som tänker på det. Ingen annan kanske ens uppmärksammar den saken.
    Jag tror inte alls att det blir spretigt! Psalmer är ju alltid psalmer, även om det finns olika stilar på dem förstås. Om det blir Änglagård och Underbart för er, om nu din blivande tycker det blir okej, så är ju de i samma folkliga stil. 

Vi skulle haft orgel både in och ut, och isåfall två olika marscher, men nu ska min pappa skriva en brudmarsch till oss som han spelar på fiol när vi går ut. In ska vi gå till Mendelssohns brudmarsch. Fast det fick jag kanske inte skriva?  
  • Pinkgrape
    Syrinx skrev 2011-05-10 15:23:33 följande:
    Jag tror inte alls att det blir spretigt! Psalmer är ju alltid psalmer, även om det finns olika stilar på dem förstås. Om det blir Änglagård och Underbart för er, om nu din blivande tycker det blir okej, så är ju de i samma folkliga stil. 

Vi skulle haft orgel både in och ut, och isåfall två olika marscher, men nu ska min pappa skriva en brudmarsch till oss som han spelar på fiol när vi går ut. In ska vi gå till Mendelssohns brudmarsch. Fast det fick jag kanske inte skriva?  
    Jo, att de två går i liknande stil tycker jag ju och klart att psalmer alltid är psalmer. Tänkte mer på våra val av solosånger som är The Wannadies - You and med song och Katie Melua - Nine million bicycles

Men oj, vad roligt att att han ska skriva en brudmarsch till er! :D

Haha nä, den är förbjuden! ;P
  • Miceme
    Pinkgrape skrev 2011-05-10 15:36:28 följande:
    Jo, att de två går i liknande stil tycker jag ju och klart att psalmer alltid är psalmer. Tänkte mer på våra val av solosånger som är The Wannadies - You and med song och Katie Melua - Nine million bicycles

Men oj, vad roligt att att han ska skriva en brudmarsch till er! :D

Haha nä, den är förbjuden! ;P
    Jag gillar variation det håller lite liv i tillställningarna också
  • Jenny Malmö

Vi hade olika in- och utgångsmarcher.

In: Canon in D, J. Pachelbel

Ut: Bröllopsmarsch, F. Mendelssohn

Båda spelades på¨orgel och det var fint och kändes jättebra och passande! Ingångsmarchen är dock ganska lång. Vi hade en bit att gå längs altargången (ganska stor kyrka) men har man en kort altargång kan man ju prata med organisten om att korta ner den.

Vi bestämde oss ganska sent för vilka vi skulle ha, men några veckor innan iaf så det kom med i vigselprogrammet.

Här är innehållet i vårt vigselprogram:

Klockringning

* Ingångsmarsch

Canon in D, J. Pachelbel

Psalm 752

Över berg och dal

Inledningsord

Bibelläsning

Matt 19:4-6, 1 Kor 13:4.7,13

Solosång

I folkviseton, N. Ferlin, T. Björk 

* Vigselakt

* Tillkännagivandet

Solosång

Du är allt, S. Aldén

Förbön

Herrens bön

Vår fader,

du som är i himlen.

Låt ditt namn bli helgat.

Låt ditt rike komma.

Låt din vilja ske,

på jorden så som i himlen.

Ge oss i dag vårt bröd

för dagen som kommer.

Och förlåt oss våra skulder,

liksom vi har förlåtit dem

som står i skuld till oss.

Och utsätt oss inte för prövning,

utan rädda oss från det onda.

Ditt är riket. Din är makten och äran i evighet.

Amen.

Välsignelsen

Vigseltal

Psalm 84

Vi lyfter våra hjärtan

*
    Utgångsmarsch
    Bröllopsmarsch, F. Mendelssohn

Vigselförrättare: ....................

Organist: .......................

Brudtärna: .........................

Marskalk: ............................

Sång: ........................

• TheD

In: Estlnads Nationalsång
    Ut: Felix Mendelssohn Bröllopsmarsch.

• Lanin

Vi har bara bestämt vilken låt vi vill ha när vi går in :)
    Är ju än ju fortfarande tid kvar.

Vi ska ha birkalåten av Gunnar Idenstam som ingångsmusik, tycker den är väldigt glad och fin.

• Syrinx
    Miceme skrev 2011-05-10 15:50:39 följande:
    Jag gillar variation det håller lite liv i tillställningarna också
    Jag håller med!

Pinkgrape, jag tror att det kommer bli väldigt fint med er musik. Musiken speglar ju vilka brudparet är, och är det några som BARA tycker om t ex dansbandsmusik passar det ju med bara det, men de flesta har ju en bred musiksmak och tycker många saker är vackra. Det kommer alldeles säkert inte att upplevas som spretigt!
    Ja, både jag och fästmannen är jätteglada för vår egen brudmarsch och ser så mycket fram emot att höra den!
  • Ronja8

Som ingångslåt kommer vi ha "Jesu joy of man´s desire" J.S Bach och som utgång "Klinga mina klockor"
    B Andersson. Båda låtarna kommer spelas på orgel. Vi kommer ha ett solo "Kärleken förde oss samman" men det kommer kompas på piano

• föralltidhans

Jag funderar på all you need is love som utgångsmusik. Tror den kan bli väldigt bra på orgel. In blir det nog mendelssohn. Jag tycker Allegro ur Drottningholmsmusiken är väldigt fin men funderar på hur den är att gå till. 

Svar på tråden Ni som ska ha in- och utgångsmarsch på orgel...