• Pinkgrape

Kan man fixa hippan själv?

Jag vill ju gärna ha en möhippa och bli hippad, men jag har inga tjejkompisar, alls. Min syster visserligen, men utöver det inga nära tjejkompisar. Ingen som jag känt längre än ett par år.

Vi umgås mest i par och jag umgås aldrig med någon av tjejerna själv, så jag tvivlar väldigt starkt på att någon av dem kommer orda med en möhippa för min skull.

Kan man ordna något själv? Ska man kalla det något annat då? Vad finns det för krav på att det ska få kallas möhippa? Är det något speciellt man måste göra då?

Jag har ju noll koll på detta....

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Kan man fixa hippan själv?
  • Anna Maria
    Gwennie skrev 2011-05-09 22:36:13 följande:
    Tycker det låter som ett trevligt alternativ att själv bjuda in till en middag med något annat kul hittepå :)
    Ta ett snack med syrran din och arrangera något tillsammans!

Jag tror folk skulle se det som en rätt trevlig överraskning att bli inbjuden till :)
    Håller med! Tror det kan bli mysigt och kul att bjuda in till egen möhippa, och tror absolut att det blir uppskattat, vem blir inte glad av att få vara med på ex. tjejmiddag och vinkväll, eller kanske en spa-dag? Kör på, jag hade gjort detsamma!
    A & S
  • Anna Maria
    Pinkgrape skrev 2011-05-09 22:42:10 följande:
    Jag tänkte mer att då får jag väl skippa att kalla det möhippa och bjuda in till fest då.

Det är absolut inte så att jag vill bli utklädd och utskämd på stan. Finner inget nöje alls i att bli utsatt för sådant. Jag skulle egentligen bara vilja ha en mysig tjejkväll med middag och sådär. En chans att lära känna tjejerna bättre.

Min sambo gav mig nyss ett förslag som jag tyckte var rätt bra. Att vi ska slå ihop möhippan och svensexan lite. Ingen av oss är partymänniskor som vill dricka massa alkohol och göra konstiga saker. Att jag bjuder in tjejerna till middag och han bjuder in killarna, så äter vi middag på varsitt håll och senare under kvällen träffas allihopa och fortsätter festligheterna.

Haha vi är ju alla såna, som vi umgås med, som tycker om att umgås i par och har trevligt då :)
    Låter också som en bra och trevlig idé! Skrattande
    A & S
  • helsingebrud

Jag har flyttat runt en hel del. Har inga så kallade barndomsvänner som är bjudna till bröllopet
    Den jag känt längs tid är min äldsta dotters gudmor, men hon bor 35 mil från mig och
     känner inga av de andra gästerna
    Mina svägerskor är inga som drar igång något utan då måste någon annan dra i trådarna

Våra goda grannar (vi umgås med alla men de umgås inte alla med varandra) tror jag inte på i detta fall
    Sedan är det min sambos vänners respektive.....
    Vi umgås som par men ingen av dem som jag umgås med ensam

Jag är en sådan som har massor med flyktiga vänner , men aldrig haft behovet att ha någon "bästis"

Vi bjuder en del affärsbekanta
    och folk som jobbar åt oss
    inga va dessa känns som möhippefixare

Brudtärnan har bara träffat gudmodern, mina svägerskor och några av sambons vänners respektive
    men hon är en upptagen studerande tjej med eget företag och tror knappast att hon kommer ha tid att leta reda på vilka tjejer som är bjudna till bröllop osv....

Tänkte ett tag att jag ska bjuda min tärna på lite spabehandlingar för lite tjejsnack osv
    Driver ett företag själv och jobbar sju dagar i veckan december till april
    och eftersom vi gifter oss under denna period så kommer det inte finnas tid för några avancerde planer heller.

• Linda1987

Jag och mina kära tjejkompisar ordnade tillsammans min möhippa:D
    Så roligt har jag inte haft på länge! alla hade skitkul, så självklart går det att planera själv:)

Alla mina tjejkompisar kände inte varann sen tidigare, så jag fick vara mellan handen, sen gillar jag inte en massa överraskningar:P
    En och annan överraskning blev det så klart ändå;D

Du ska inte vara utan möhippa, så fixar ingen, bjud in till en själv:D helt klart värt det!!

• Blivande fru Swärdh

Klart du kan bjuda till tjejkväll själv trots att det inte blir nån möhippa. Men om du inte har tjejkompisar, vilka ska du bjuda? Min tärna känner inte heller alla mina tjejkompisar (bara 3 av dem) men hon ordnar möhippa ändå och kontaktar även dem hon inte känner. Gett henne lista på 11 tjejer. Tack o lov är min tärna (som jag) också en sån som inte fattar varför man ska klä ut och förnedra bruden så nåt sånt blir det inte. :)

• GeneralElectric

En kompis till mig gifte sig för många år sedan. Hon hade inte så många kompisar, och kände nog inte heller för en traditionell hippa. Men hon ville gärna ha en enkel tjejmiddag, så det ordnade jag hemma hos mig: mat och vin, inga aktiviteter, men som en markering av att hon skulle gå in i en ny fas i livet.
    Vi var bara fem, sex stycken, och två eller tre av dem var mina kompisar! Bara en enda väninna till henne, alltså. Men vi hade en trevlig kväll. (Och nu är denna kompis en av mina tre blivande tärnor! De verkar hålla på att fixa massor av grejer tillsammans.)

Om jag skulle ordna något själv skulle jag köra på det som många nämnt: spa. Detta som en anspelning på den traditionella seden, att bruden tvagar sig själv med sina väninnor (eller med de andra unga kvinnorna i bygden) inför vigseln, som en ritual. Spa + middag låter ju trevligt, och varför inte med tjejerna i ert gäng (som din M2B föreslog)?! Det kan ju vara ett perfekt tillfälle att lära känna dem på ett annat och nytt sätt.

Jag har en mångårig väninna, som har två tonårsdöttrar som också står mig nära. Det verkar tyvärr som att de inte kan komma till bröllopet. Därför hade jag tänkt ut att vi fyra skulle ha en dag tillsammans i New York där vi alla skulle kunna mötas. Jag hade tänkt att vi skulle gå hit: www.russianturkishbaths.com och sedan äta lunch tillsammans, kolla i affärer, få en pedikyrbehandling och alla tjejgrejer... Nu blir det inte så, men planen var bra...

• Sebastiána
    Pinkgrape skrev 2011-05-09 22:31:34 följande:
    Okej, då får jag väl helt enkelt vara utan hippa då om det nu är så noga att någon annan måste fixa den.
    Jag menar bara att det inte riktigt kan kallas möhippa, men det kan ju bli en bra fest ändå. Möhippa för mig är att brudens vänner och/eller arbetskamrater eller liknande kidnappar henne och ger henne en överaskningsfest. Det blir knappast någon överaskningsfest om man fixar den själv, men som sagt, det kan ju bli precis lika bra för det.

Jag var helt säker på att jag inte skulle få någon möhippa eftersom jag bor 125 mil från alla jag känner (inte är de många heller) och eftersom min syster inte brukar vara bra på att organisera något, men de tog mig typ enda gången jag var nere innan bröllopet - när jag trodde att jag skulle göra något annat. Där var min syster och alla kvinnliga gäster (från den delen av landet då alltså).

Tanken är ju att man ska smyga och smussla och att bruden inte ska veta något, så rent teoretiskt kan det vara så att någon planerar en möhippa av några av de kvinnliga gästerna.
  • Pinkgrape
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-10 04:45:06 följande:
    Klart du kan bjuda till tjejkväll själv trots att det inte blir nån möhippa. Men om du inte har tjejkompisar, vilka ska du bjuda? Min tärna känner inte heller alla mina tjejkompisar (bara 3 av dem) men hon ordnar möhippa ändå och kontaktar även dem hon inte känner. Gett henne lista på 11 tjejer. Tack o lov är min tärna (som jag) också en sån som inte fattar varför man ska klä ut och förnedra bruden så nåt sånt blir det inte. :)
    Ja, tanken var ju då att bjuda in tjejerna som vi umgås med, men som jag inte står sådär jättenära egentligen, just för att vi kanske ska kunna lära känna varandra bättre.

Okej, ja, jag kanske får ge min syster en lista på vilka jag skulle vilja ha med och säga åt henne att hon får fixa det. Då har jag ju tagit initiativ själv, men ordnar det inte själv. Då borde jag ju kunna kalla det möhippa ;P
  • Lumys

Jag har lite samma problem då jag bor i min m2b s hemstad, flyttade hit då jag studerade, träffade honom och blev kvar. Alla mina klasskompisar och så flyttade ju och här sitter jag nu :P umgås nästan uteslutande med hans systrar och hans kompisars flickvänner..men det är ju inte "mina" kompisar på samma sätt.
    Min syster kommer nog ordna nån lite möhippa men blir lite dumt för hon bor jättelångt härifrån och blir svårt att få ihop nåt. Dessutom svårt att få i ordning nåt "naturligt möhippe gäng" :P

Pinkgrape: tycker absolut att du kan ordna egen hippa. Så som jag ser det så ska en möhippa vara en slags " sista partykvällen i frihet" och vem säger att du måste bli överraskad om när och hur det går till.  Bara ni har roligt. Och idén med att ni slår ihop möhippa och svensexa verkar vara ett kanon alternativ..

• fru2011kanske

Jag var med och ordnade en möhippa för en blivande brud som liksom flera här flyttat en del och hade Inga egna vänner. Vi som drog i hop möhippan var brudgummens kusiner och sambos med brudgummens kusiner. Ingen av oss umgås med henne i vanliga fall på tu man hand, men vi hade en jättetrevlig möhippa!
    Vi tänkte som gäster att denna tjej får nog ingen möhippa om vi inte drar igång en, och vi ville ju inte att hon skulle missa det även om hon inte tillhörde närmasta vänkretsen.
    Kan tillägga att hon inte hade någon tärna.

Så jag hoppas att ni också har vänner/släktingar/blivande släktingar som tänker så

• GeneralElectric

Ja, PinkGrape, kolla så att du inte klurar ut något eget OM de nu har planer för dig! Det verkar ju ändå som att ni umgås i gäng, så det är väl inte otänkbart att de har något på gång. Luska lite, kanske via din syster...

• Pinkgrape
    GeneralElectric skrev 2011-05-10 16:12:32 följande:
    Ja, PinkGrape, kolla så att du inte klurar ut något eget OM de nu har planer för dig! Det verkar ju ändå som att ni umgås i gäng, så det är väl inte otänkbart att de har något på gång. Luska lite, kanske via din syster...
    Jo, fast tjejerna i gänget är väldigt.. utbytbara om man säger så. Gänget består egentligen bara av killar, jag, min syster och en tjej till som är syster till en av killarna i gänget. En av de övriga tjejerna i gänget avskyr jag som pesten och de övriga känner jag bara som flickvänner till våra vänner.

Men jag kanske ska göra så ändå att jag ger en lista med de jag vill bjuda till min syster och ser ifall hon har tid att styra upp något.
  • sofi 88

Jag tycker absolut att du kan fixa hippan själv! Man kan väl göra möhippan till det man vill. Måste ju verkligen inte vara någon överraskningsfest eller kidnappning eller något. Vi får och ska ju göra precis hur vi vill med våra bröllop, varför skulle möhippan/svensexan vara något styrt som vi inte kan påverka? Låter ju jättemysigt som ni hade på förslag att ni sammanstrålar senare på kvällen efter separata middagar! Själv har ju jag gjort det, enligt vissa, totalförbjudna att fråga två nära vänner om de skulle vilja planera möhippan eftersom jag fortfarande är osäker på om jag ska ha tärna. Båda två tyckte det skulle bli jätteroligt och så länge jag inte lägger mig i planerna för hippan så var de helt med på det spåret.

Lycka till!

• teddy

har nog haft lite samma funderingar som du pinkgrape, men jag tänker  inte strunta i en möhippa även om det inte är någon annan som fixar den åt mig! o skit samma va man gör eller vem som planerar det, kalla de möhippa! en möhippa blir väl va man gör den till!
    ibland får man göra sakerna själv, och det är ofta det blir allra bäst så! :)

bjud in dom o lär känna dom! kanonidé!
    sammanstråla me killarna! kanonidé!

go, go, go! :)

• Hanna och Petter

Självklart kan du fixa själv om du vill! Annars skulle jag tänka att din sambo borde kunna hjälpa till att styra upp lite.. Särskilt eftersom de flesta tjejerna är flickvänner till hans kompisar. Han borde ju veta vad du gillar och skulle väl kanske kunna hjälpa nån/några av tjejerna att planera lite? Så blir de en överaskning för dig iallafall, även om du ju via din m2b har styrt upp lite.
    Man brukar väl ändå prata med den blivande maken/makan när man planerar för att få namn och kontaktuppgifter till de som man tänker ska vara med. 

• Pinkgrape

Nu verkar det hela ha löst sig, då jag fått reda på att min ena tärna (min syster) och vår toastmadame har börjat prata ihop sig om möhippan. Det visade sig att min syster ska jobba här i stan som vi bor i under sommaren och då känner att hon har tid att ordna det :) Vilken lättnad! Det ska nog bli jättekul :)

Nu hoppas jag bara att marskalken/toastmastern fattar att han borde dra ihop en svensexa till min blivande :P Jag får nog fråga honom om det och se..

• helsingebrud

men vad skoj, och jag som är så glömsk. när gifter ni er?

• Pinkgrape
    helsingebrud skrev 2011-06-08 10:00:33 följande:
    men vad skoj, och jag som är så glömsk. när gifter ni er?
    Ja, det känns jättekul :) Vi gifter oss 13 augusti :)
  • johanna suarez

Klart du kan fixa hippan själv =) Blir kanske bäst eftersom då kan du få det precis hur du vill ha det. Själv fixade mina kompisar två hippor för mig eftersom de är två olika kompisgäng. Så kan det oxå gå =) lika trevliga båda två.

ps Om ni är intresserade av magdans på er hippa o bor i närheten av skåne så hör av er, en kul grej utan att göra bort sig.

Svar på tråden Kan man fixa hippan själv?