• Rebeccan

Detta festhäfte

Jag och mina frågor om festhäftet... Känns som att de flesta inlägg jag gör är om det. Men iaf, nu till min fråga/ önskan :)

Jag undrar vad ni alla har i era festhäften och i vilken ordning? Har ni lust att lägga upp en liten lista på vad som ingår och skriva i vilken ordning?

Tack på förhand, är väldigt tacksam för hjälpen! 

• Svar på tråden Detta festhäfte
  • Gwennie

Sitter själv och jobbar på ett utkast. Än så länge ser det ut så här:

Framsida: "Nu är vi gifta!", en bild på oss och sedan våra namn med vårt nya efternamn "Kvällens huvudroller" (bilder och namn på brudparet samt festvärdinnan och toastmastern) "Meny" "Värdinnan höjer rösten" (praktisk info om lokalen och maten) "Toastmastern tar sig ton" (info om tal och underhållning) "Från glass till bröllopstårta" (berättelse om hur vi träffades) "Kvällens sångskatt" (allsånger) "Brudparet kors och tvärs" (korsord) "Bröllopsgästerna" (gästbeskrivningar) "Brud eller brudgum? Vem är du mest lik?" (quiz) Egentligen måste man ju inte ha så mycket i festhäftet - grundtanken är ju att häftet ska guida gästerna genom middagen, men vi har valt att ha med lite mer eftersom våra släkter inte har träffats tidigare - en del kan behöva lite samtalsämnen att bryta isen med och andra, som inte vill prata så mycket, kan behöva något att underhålla sig själv med.

Jag kommer säkert att röra om i ordningen flera gånger, men än så länge känns det ok.
  • MrsT2011

Det är så himla olika, vissa vill på sin höjd ha ett menykort, helst inget alls. Andra vill ha 30 sidor med hela sin gemensamma historia, anekdoter från när de var barn, gigantiskt bröllopsbingo och fem sidor knep &knåp.

Vi lägger oss på samma nivå som de fem bröllop jag själv varit gäst på, det har känts lagom varenda gång. Vi har dessutom bara ett 30-tal gäster så det lär bli tid till att sjunga några allsånger under middagen också, inte bara lyssna till gästernas tal och spex.

Det här innehåller häftet:
    - Kvällens meny
    - Åtta allsånger med bröllopstema
    - Gästpresentationer, ca två rader om varje person.
    - Några roliga barncitat

Personligen känner jag att detta räcker. Alltid kul för gästen att läsa något käckt om sig själv, och allsånger är en stor grej som hör till på fester i vår bekantskapskrets. Men gästerna ska inte sitta med näsan i häftet hela kvällen, utan faktiskt prata med varann också.

• Rebeccan

Eftersom jag är så frågvis så fortsätter jag fråga lite ;) 

Vad ska ni ha för sånger i häftet? Snapsvisor, roliga bröllopssånger, annat? 

• MrsT2011

Jag var visst lite snabb med att svara att alla våra åtta allsånger har bröllopstema. Vid en närmare koll visar det sig att bara hälften är bröllopsrelaterade! =) FInns en massa förslag här på BT under fliken "festplanering" och "allsånger".

De fyra vi ska ha som INTE är bröllopsvisor är följande:
    - Jag har aldrig vart på snusen
    - En gång jag seglar i hamn
    - Feta fransyskor
    - Så lunka vi så småningom

Fokusera gärna på vinvisor eftersom det är ovanligt att man serverar snaps på bröllop.

• misscat81

Vi har inte helt spikat innehåller i vårt program än, men tror det kommer bli:

*Välkommentext, inklusive tack till de som hjälpt till med förberedelser eller med ekonomin
    *Kvällens meny
    *Lite roliga ordningsregler (dock bara några få utvalda, 5-10 kanske)
    *Gästens "vem är vem" (presentation av gästerna med roliga anekdoter)
    *Tidslinje för brudparet, med lite info om när vi träffade de olika gästerna på festen och när vi träffade varandra och andra viktiga tidspunkter, som vår första resa ihop, när vi blev sambos etc.

Så det blir väl kanske 7-8 sidor, max.

• kandersson174
    MrsT2011 skrev 2011-05-08 21:46:49 följande:
    Jag var visst lite snabb med att svara att alla våra åtta allsånger har bröllopstema. Vid en närmare koll visar det sig att bara hälften är bröllopsrelaterade! =) FInns en massa förslag här på BT under fliken "festplanering" och "allsånger".

De fyra vi ska ha som INTE är bröllopsvisor är följande:
    - Jag har aldrig vart på snusen
    - En gång jag seglar i hamn
    - Feta fransyskor
    - Så lunka vi så småningom

Fokusera gärna på vinvisor eftersom det är ovanligt att man serverar snaps på bröllop.
    Dom är bra. Man får kanske akta sig lite... Vi har en bra dryckesvisa om svärmor som vi brukar sjunga på fester men jag tror inte den lämpar sig i det här sammanhanget tyvärr :)
  • kandersson174
    misscat81 skrev 2011-05-08 21:52:04 följande:

Vi har inte helt spikat innehåller i vårt program än, men tror det kommer bli:

*Välkommentext, inklusive tack till de som hjälpt till med förberedelser eller med ekonomin
    *Kvällens meny
    *Lite roliga ordningsregler (dock bara några få utvalda, 5-10 kanske)
    *Gästens "vem är vem" (presentation av gästerna med roliga anekdoter)
    *Tidslinje för brudparet, med lite info om när vi träffade de olika gästerna på festen och när vi träffade varandra och andra viktiga tidspunkter, som vår första resa ihop, när vi blev sambos etc.

Så det blir väl kanske 7-8 sidor, max.

Hur gör ni er tidslinje? Det låter jätteintressant.
  • tweety

Hejsan!

Vis ak inte ha så mkt i vårat

Framsida samma bild som på inbjudningen

Meny

Roliga ordningsregler

Hur man åter foie gras

Hur man äter kräftor

Tack till gästerna och påminelse om dagen efter brunch( för att äta upp resterna) 

Svar på tråden Detta festhäfte