• FriPhi

Det där lilla extra för festen?

Skulle behöva lite hjälp, gärna i form av brainstormande; vad är det som gör att fester går från kul till galet rolig och minnesvärd?

Vi har hela tiden vart ganska säkra på att vår bröllopsfest kommer att bli rolig och inte tänkt någon mer form av underhållning än en dj efter middagen. I förra  veckan när vi satt i en bil i 5 timmar började vi dock prata om vad som gör att man har sådär extremt kul och började fundera på att när vi ändå lägger ner så mycket pengar på en fest, (som vi förmodligen aldrig kommer göra igen) kanske vi lika väl kan lägga ut ännu lite mer för att få till det där extra... MEN vad är då det extra?

Fyrverkerier
    Trollkarl
    Någon form av lek
    Liveband
    Eldslukare
    Burleskshow
    Shotsrace

Skulle vilja få fram den där känslan av något man gör något busigt... spontant (så egentligen är det ju omöjligt att planera) Vill egentligen inte att det ska krävas något av gästerna, men ändå inte att de bara ska stå och glo på något i en halvtimma heller. Det vi är mest inne på nu är att ha några burlesk-tjejer som serverar tårtan och gör en liten grej bara, så om det är någon som känner till några sådana i Falkenbergstrakten, så skriv gärna! Alla andra tips är också mer än välkomna!

• Svar på tråden Det där lilla extra för festen?
  • MrsT2011

Om man vågar kan man starta dansen med det här effektfulla numret som jag läste om nånstans:

Bruden hade en drömklänning a la prinsessan Kate med spetsbolero och lång kjol med släp. Vad gästerna inte visste var att den var tredelad, bolero+korsettliv+kjol.

Så när dansen skulle börja slänger bruden av sig boleron samtidigt som brudgummen sliter av henne kjolen. Under har hon en kort, snäv, vit kjol. För att "matcha" hennes nya heta outfit slänger brudgummen av sig kavajen, bruden tar av honom slipsen och knäpper upp några knappar i skjortan.

Sedan kör de ett inövat, coolt dansnummer till Dirty Dancing-låten "Do you love me"!

• Sebastiána
    frallan skrev 2011-05-07 23:00:35 följande:
    Blev helt såld på idén med burlesk tjejer som serverar tårtan! Undrar om man kan få några av våra heta kompisar att ställa upp Sånt är definitivt något som får festen att fastna och bli riktigt kul!
    Om vi skulle ha det skulle vissa gäster känna väldigt obehag det vet jag. De är väldigt traditionsbundna och tillhör kristdemokraternas kärnväljare (men tycker att partiet börjar bli väl slappt). Vigselprästen är också men bland gästerna och hon skulle inte heller gilla det. Jag vill inte att någon gäst ska känna obehag... men hade det varit en annan fest med bara kompisar hade det varit kul men burlesktema på hela festen
  • Sebastiána
    MrsT2011 skrev 2011-05-08 09:41:52 följande:
    Om man vågar kan man starta dansen med det här effektfulla numret som jag läste om nånstans:

Bruden hade en drömklänning a la prinsessan Kate med spetsbolero och lång kjol med släp. Vad gästerna inte visste var att den var tredelad, bolero+korsettliv+kjol.

Så när dansen skulle börja slänger bruden av sig boleron samtidigt som brudgummen sliter av henne kjolen. Under har hon en kort, snäv, vit kjol. För att "matcha" hennes nya heta outfit slänger brudgummen av sig kavajen, bruden tar av honom slipsen och knäpper upp några knappar i skjortan.

Sedan kör de ett inövat, coolt dansnummer till Dirty Dancing-låten "Do you love me"!
    Wow!
  • FriPhi

Maggiz - önskar vi hade såna namn ;)

Sebastiána - jag förstår att det inte är lämpligt i alla sammanhang, men vi har inget religöst bröllop och inte en massa äldre släktingar att ta hänsyn till. Vi vill absolut inte ha något helnaket eller så. Är 99 % säker på att alla våra gäster skulle tycka att det vore en kul grej.

Frallan - det är så jag känner också, att det vore något man minns, en kul grej bara.

Pinkgrape - tror ingens fest blir tråkig och du verkar väldigt engagerad i ditt bröllop, så det blir säkert jättebra!

Kul att det är så många som ska göra en show av sin dans, har försökt få min kille att öva in någon rolig dans, men det går inte så bra...  Dirty dancing, el "grease-dansen" hade vart nåt :)

Kom gärna med fler tips!

• Ylviz

Jag tror på lekar! Billigt och roligt!

• Sebastiána
    FriPhi skrev 2011-05-08 17:11:47 följande:

Maggiz - önskar vi hade såna namn ;)

Sebastiána - jag förstår att det inte är lämpligt i alla sammanhang, men vi har inget religöst bröllop och inte en massa äldre släktingar att ta hänsyn till. Vi vill absolut inte ha något helnaket eller så. Är 99 % säker på att alla våra gäster skulle tycka att det vore en kul grej.

Frallan - det är så jag känner också, att det vore något man minns, en kul grej bara.

Pinkgrape - tror ingens fest blir tråkig och du verkar väldigt engagerad i ditt bröllop, så det blir säkert jättebra!

Kul att det är så många som ska göra en show av sin dans, har försökt få min kille att öva in någon rolig dans, men det går inte så bra...  Dirty dancing, el "grease-dansen" hade vart nåt :)

Kom gärna med fler tips!

Det underlättar såklart om man har gäster som är ganska lika. Vi har oerhört blandade gäster, men tror att de flesta ändå kommer att gilla musiken som livebandet spelar.
  • Brudankan

Vårt bröllop i helgen var extremt lyckat! Alla som var där är överäns om att det var ett av de roligaste bröllopen det varit på. Vårt fokus var att ha en så rolig fest som möjligt. Vår tanke var att ju tidigare vi får igång festen desto roligare kommer det att bli. 

Vår vigselcermoni var utomhus. När gästerna kom så fick de istället för ett vigselprogram en hälsning ifrån oss på papper ifrån vårt värdpar. Där skrev vi att detta inte var något vanligt bröllop och att vi ville att alla skulle släppa loss och bjuda på sig själva. Vi uppmanade de också att vara delaktiga under vigseln med visslingar, jubel och applåder. Det fanns uppdukat snittar och välkomstdrink. När gästerna var på plats på vigselplatsen så tog en utsedd allsångsledare över. Ihop med bandet så fick han alla gästerna att sjunga "all you need is love". När gästerna sjöng som bäst så kom vi farandes på segways. En överaskning som fick alla gäster att skratta gott.

Efter cermonin (medans vi fotades) var det lagtävlingar med tipspromenad och lite uppdrag. Det vinnande laget fick ett hemligt pris. De fick ett kuvärt med våra uppgifter, ett visakort och en dator. De fick 15 minuter på sig att boka oss en bröllopsweekend var som helst i världen. (Detta skulle de sedan presentera under middagen).

På middagen var det välordnat med hemliga uppdrag. I festprogrammet hade vi beskrivit alla gäster med tre bilder. En del var mer långsökta än andra och skapade genast vilda diskussioner.

Middagen avslutades med att musikern kom in och körde en musikquiz. Då jäklar blev det ännu mer drag! Alla stod på stolarna och dansade och sjöng för full hals. Helt otroligt! Jag har aldrig tidigare haft så roligt på en fest och jag var som sagt tydligen inte den enda.

• Mace
    Brudankan skrev 2011-06-21 19:46:29 följande:
    Vårt bröllop i helgen var extremt lyckat! Alla som var där är överäns om att det var ett av de roligaste bröllopen det varit på. Vårt fokus var att ha en så rolig fest som möjligt. Vår tanke var att ju tidigare vi får igång festen desto roligare kommer det att bli. 

Vår vigselcermoni var utomhus. När gästerna kom så fick de istället för ett vigselprogram en hälsning ifrån oss på papper ifrån vårt värdpar. Där skrev vi att detta inte var något vanligt bröllop och att vi ville att alla skulle släppa loss och bjuda på sig själva. Vi uppmanade de också att vara delaktiga under vigseln med visslingar, jubel och applåder. Det fanns uppdukat snittar och välkomstdrink. När gästerna var på plats på vigselplatsen så tog en utsedd allsångsledare över. Ihop med bandet så fick han alla gästerna att sjunga "all you need is love". När gästerna sjöng som bäst så kom vi farandes på segways. En överaskning som fick alla gäster att skratta gott.

Efter cermonin (medans vi fotades) var det lagtävlingar med tipspromenad och lite uppdrag. Det vinnande laget fick ett hemligt pris. De fick ett kuvärt med våra uppgifter, ett visakort och en dator. De fick 15 minuter på sig att boka oss en bröllopsweekend var som helst i världen. (Detta skulle de sedan presentera under middagen).

På middagen var det välordnat med hemliga uppdrag. I festprogrammet hade vi beskrivit alla gäster med tre bilder. En del var mer långsökta än andra och skapade genast vilda diskussioner.

Middagen avslutades med att musikern kom in och körde en musikquiz. Då jäklar blev det ännu mer drag! Alla stod på stolarna och dansade och sjöng för full hals. Helt otroligt! Jag har aldrig tidigare haft så roligt på en fest och jag var som sagt tydligen inte den enda.

Hjälp, så häftigt!

(Fast Segway-grejen skulle verkligen inte passa mig)

Kan du inte berätta mer om de hemliga uppdragen? Hur många gäster var ni? Hur lyckades ni hitta tre bilder till varje?
  • chrpe

Vad hade ni för hemliga uppdrag? Låter spännande!
  • annaochmias

Älskar burleskidén! Har faktiskt efterfrågat bland våra gäster om de vill bidra med något underhållande och då har vi nämnt bl a burlesk. Coolast hade ju varit om självaste Knicker Kittens dök upp.

http://www.knickerkittens.com/

• annaochmias

Woooooow, vilket häftigt bröllop! Jag hade gärna varit gäst på det! Berätta mer! Vart hamnade ni på bröllopsresa t ex? Har ni bilder som man kan få se?
Svar på tråden Det där lilla extra för festen?