Aila skrev 2011-05-11 22:03:30 följande:
Hej mittbröllop, jag har några tips jag vill delge dig.
Prata med er konditor och be denne göra era prinsesstårtor så plana som möjligt upptill. För att de inte ska bli alltför "gräddigt" kan tårtorna strykas så att de blir lite lägre än vad gräddkupolen normalt är på en prinsesstårta - det översta lagret med grädde blir då jämtjockt över hela tårtan och tårtan således plan.
Fråga sedan om diametern på samtliga tårtor ni ska ha på ställningen. Sedan räknar du ut omkretsen ( 3.14 x diameter i cm ). Fråga också hur långa pelarna blir från den färdiga tårtans högsta punkt upp till nästa tårtplan. Är det en vanlig pelarställning med en mittpelare så tror jag att avståndet emellan utan tårtor är ca 14 cm. Tårtornas höjd varierar från konditori till konditori men blir nog runt 7-8 cm på höjden med ett plant gräddtäcke. Då har du ett glapp på 6-7 cm som skall fyllas ut med blommor.
Florister är duktiga på att binda blomstergirlang. Obesprutade blommor i lagom storlek binds i de olika längder som tårtornas omkrets blir. De kan göra så att det blir en liten hake i ena änden som man kan fästa i en öggla på den andra änden. Om du förklarar för floristen tror jag hon förstår hur det ska vara, som en midsommarkrans som du kan "öppna och stänga".
Då blir det inte svårt eller tidskrävande att lägga dit blommorna just innan tårtan tas fram för servering. Det bästa är att blommorna inte ligger på tårtan längre än nödvändigt då de kan ge ifrån sig smak samt färg. Skulle girlangen bli någon cm för lång är det bara att fästa i haken lite längre in på änden och en ros för mycket kan vikas in mot mittpelaren baktill på tårtan - då syns det inte.
Florister kan det där med att binda girlanger så att det fyller ut utan att se för hoptryckt ut. Det kostar nog en slant för att få det gjort men blir säkerligen jättefint. Dessutom underlättar det när tårtan ska skäras - vips är blommorna av och ni slipper små perforerade hål i tårtan. Blommor som bara läggs dit löst tar dels tid att lägga dit och de kan börja glida ur och trilla av. Rosor är tåliga blommor och klarar sig väl i kylen i en plastpåse/cellofan över natten om det är så att de binder girlangerna på fredagen. De ska inte ligga i vattenbad eller liknande. Man vill inte ha något vatten ovanpå marsipantäcket.
Bara några tips, lycka till!
GRYMT bra tips - TACK!!! och skulle onekligen vara väldigt smidigt då det också skulle minimera mitt eget pysslande :) Ska höra med en florist om prisuppskattning!