• mittbröllop

Hur får jag till en våningstårta med färska blommor mellan våningarna???

Hejsan!
    Jag skulle vilja ha en tårta som ser ut ungefär såhär:

Alltså en våningstårta på ställning (inte våningstårta à la USA) med färska blommor mellan tårtorna. Vi har beställt vita prinsesstårtor på en våningsställning (sådan med en stång i mitten), men dekorationen får jag fixa själv - men hur gör jag det?? Måste jag ha sån där gröngrå grej som man sticker in blommorna i, hur gör jag annars för att blommorna ska hålla sig kvar osv. Alla tips mottages tacksamt!!!
  • Svar på tråden Hur får jag till en våningstårta med färska blommor mellan våningarna???
  • Chicita

Det viktigaste är vilka blommor du ska använda.
    Tänk på att dom måste vara obesprutade och hellst ätbara så att ingen blir sjuk om dom får lite av blomman med på tårtan.

Lägg inte oasis på tårtan, då kommer du få problem.
    Linda hellre in varje stjälk i lite blött papper och någon form av plastfolie eller en bit plastpåse eller annat som hindrar det från att läcka (linda ordentligt så det inte rinner ut annars blir tårtan förstörd). Och sen lägger du bara dit blommorna helt enkelt med stjälken inåt.
    Använd nåt snyggt band runt stjälken för att dölja påsen så ser det snyggt ut fortfarande när dom börjar skära i tårtan.

Men princesstårtor är inte så där fyrkantiga som dom på bilden, så det kan vara svårt, även om det inte är omöjligt att få dit blommorna på ett bra och snyggt sätt så det fyller upp hela mellanrummet 

• mittbröllop
    Chicita skrev 2011-05-05 13:05:13 följande:
    Det viktigaste är vilka blommor du ska använda.
    Tänk på att dom måste vara obesprutade och hellst ätbara så att ingen blir sjuk om dom får lite av blomman med på tårtan.

Lägg inte oasis på tårtan, då kommer du få problem.
    Linda hellre in varje stjälk i lite blött papper och någon form av plastfolie eller en bit plastpåse eller annat som hindrar det från att läcka (linda ordentligt så det inte rinner ut annars blir tårtan förstörd). Och sen lägger du bara dit blommorna helt enkelt med stjälken inåt.
    Använd nåt snyggt band runt stjälken för att dölja påsen så ser det snyggt ut fortfarande när dom börjar skära i tårtan.

Men princesstårtor är inte så där fyrkantiga som dom på bilden, så det kan vara svårt, även om det inte är omöjligt att få dit blommorna på ett bra och snyggt sätt så det fyller upp hela mellanrummet 
    Tack! ja du har rätt .. shit detta blev krångligare än jag hade tänkt... och att prinsesstårtor sluttar lite är ju onekligen lite extra problematiskt. Hm.. får fundera lite :) tack igen för råden!
  • Chicita
    mittbröllop skrev 2011-05-05 13:40:07 följande:
    Tack! ja du har rätt .. shit detta blev krångligare än jag hade tänkt... och att prinsesstårtor sluttar lite är ju onekligen lite extra problematiskt. Hm.. får fundera lite :) tack igen för råden!
    Personligen så skulle jag ha gjort sockerblommor i Flowerpaste. 
    Dom stelnar och blir som porslin, men ätbara. Dom kan man "limma fast" med lite kristyr, ätbart lim, äggvita eller bara vatten också så behöver man inte tänka på stjälkar och sånt + att man kan styra över storleken på ett helt annat sätt ... 
  • mittbröllop
    Chicita skrev 2011-05-05 14:01:33 följande:
    Personligen så skulle jag ha gjort sockerblommor i Flowerpaste. 
    Dom stelnar och blir som porslin, men ätbara. Dom kan man "limma fast" med lite kristyr, ätbart lim, äggvita eller bara vatten också så behöver man inte tänka på stjälkar och sånt + att man kan styra över storleken på ett helt annat sätt ... 
    mm, problemet är bara att jag inte tycker det är så fint - skulle verkligen föredra färska... men men, det kanske blir flowerpaste-blommor iaf
  • Chicita
    mittbröllop skrev 2011-05-05 14:25:44 följande:
    mm, problemet är bara att jag inte tycker det är så fint - skulle verkligen föredra färska... men men, det kanske blir flowerpaste-blommor iaf
    Om man är duktig så är det ingen större skillnad i utseende på sockerblommor och vanliga.
    Men jag vet inte om jag själv skulle klara av att göra så många blommor och så naturtrogna... Som tur är så håller dom ju länge om man förvarar dom i en lufttät burk. Så man har ju många månader på sig att göra dom i alla fall Flört 
  • kokos

vad finns det för ätbara blommor? Kan de flesta blomsteraffärer ta in obesprutade blommor?

• Kattpoet

Ha INTE indian krasse, blomman är ätbar men har en pepprig smak och det passar inte på tårta.

• Gwennie

Min pysseltarm kurrade när jag såg ditt dilemma!
    Kan man inte  tejpa fast en oasisrundel med dubbelhäftande tejp under varje tårtfat? Vet inte om det fäster i oasisen, men det kan ju vara värt ett försök!

På bilden ser det ut som att de har lagt en skiva med oasis ovanpå varje tårta, men eftersom ni har beställt prinsesstårtor som är liksom "kulliga" upptill, kanske det går att fästa blommorna ovanifrån.

Lycka till!

• Chicita

Oasis är inte ätbart... Det är något man ska hålla så långt från tårtorna som möjligt.
    Det kan vara farligt att få i sig till och med...
    Så vad du än gör så använd inte oasis

Det består av ett plastskum som smular ordentlig och alltså kan kontaminera tårtan. 

• mittbröllop

nej ingen fara för oasis - jag har nog näst intill avfärdat den tårtdrömmen (tyvärr) - jag är helt enkelt inte kunnig eller pysslig nog att fixa det. Blir nog bara vanliga sidenband kring nedre delarna på tårtorna. lite trist men jag har gett upp lite och orkar inte spåna mer. Folk får helt enkelt blunda och bara äta :)

• Kattpoet

Mittbröllop, du kan annars  sätta fast en drös med runda praliner runt kanten på toppen, bara festa dem med frosting eller grädde, beroende på vad du har runt om tårtan  och de kommer i flera olika färger.

• Chicita

Bra tips från Kattpoet Glad
    Det kan bli både snyggt och dessutom är det ju en extra bonus att få en pralin med sin tårtbit Glad

• SysterAnna

Frigolit skuret i rundlar fungerar annars som "mellanlägg" att sticka in rosorna i.

• Emblas Mamma

Gör som jag: Ha riktigt snygga tygblommor på :D
    Kan se riktigt verklighetstroget ut! :D
    Jag ska med ha likadan ställning och prinsess. Fast jag kommer sätta blommorna på ett annorlunda sätt :)

• mittbröllop
    SysterAnna skrev 2011-05-10 17:30:51 följande:
    Frigolit skuret i rundlar fungerar annars som "mellanlägg" att sticka in rosorna i.

oooo - det alternativet ska jag undersöka lite närmare! tack!

• Aila

Hej mittbröllop, jag har några tips jag vill delge dig.

Prata med er konditor och be denne göra era prinsesstårtor så plana som möjligt upptill. För att de inte ska bli alltför "gräddigt" kan tårtorna strykas så att de blir lite lägre än vad gräddkupolen normalt är på en prinsesstårta - det översta lagret med grädde blir då jämtjockt över hela tårtan och tårtan således plan.

Fråga sedan om diametern på samtliga tårtor ni ska ha på ställningen. Sedan räknar du ut omkretsen ( 3.14 x diameter i cm ). Fråga också hur långa pelarna blir från den färdiga tårtans högsta punkt upp till nästa tårtplan. Är det en vanlig pelarställning med en mittpelare så tror jag att avståndet emellan utan tårtor är ca 14 cm. Tårtornas höjd varierar från konditori till konditori men blir nog runt 7-8 cm på höjden med ett plant gräddtäcke. Då har du ett glapp på 6-7 cm som skall fyllas ut med blommor.

Florister är duktiga på att binda blomstergirlang. Obesprutade blommor i lagom storlek binds i de olika längder som tårtornas omkrets blir. De kan göra så att det blir en liten hake i ena änden som man kan fästa i en öggla på den andra änden. Om du förklarar för floristen tror jag hon förstår hur det ska vara, som en midsommarkrans som du kan "öppna och stänga". 

Då blir det inte svårt eller tidskrävande att lägga dit blommorna just innan tårtan tas fram för servering. Det bästa är att blommorna inte ligger på tårtan längre än nödvändigt då de kan ge ifrån sig smak samt färg. Skulle girlangen bli någon cm för lång är det bara att fästa i haken lite längre in på änden och en ros för mycket kan vikas in mot mittpelaren baktill på tårtan - då syns det inte.

Florister kan det där med att binda girlanger så att det fyller ut utan att se för hoptryckt ut. Det kostar nog en slant för att få det gjort men blir säkerligen jättefint. Dessutom underlättar det när tårtan ska skäras - vips är blommorna av och ni slipper små perforerade hål i tårtan. Blommor som bara läggs dit löst tar dels tid att lägga dit och de kan börja glida ur och trilla av. Rosor är tåliga blommor och klarar sig väl i kylen i en plastpåse/cellofan över natten om det är så att de binder girlangerna på fredagen. De ska inte ligga i vattenbad eller liknande. Man vill inte ha något vatten ovanpå marsipantäcket.

Bara några tips, lycka till!

• mittbröllop
    Aila skrev 2011-05-11 22:03:30 följande:
    Hej mittbröllop, jag har några tips jag vill delge dig.

Prata med er konditor och be denne göra era prinsesstårtor så plana som möjligt upptill. För att de inte ska bli alltför "gräddigt" kan tårtorna strykas så att de blir lite lägre än vad gräddkupolen normalt är på en prinsesstårta - det översta lagret med grädde blir då jämtjockt över hela tårtan och tårtan således plan.

Fråga sedan om diametern på samtliga tårtor ni ska ha på ställningen. Sedan räknar du ut omkretsen ( 3.14 x diameter i cm ). Fråga också hur långa pelarna blir från den färdiga tårtans högsta punkt upp till nästa tårtplan. Är det en vanlig pelarställning med en mittpelare så tror jag att avståndet emellan utan tårtor är ca 14 cm. Tårtornas höjd varierar från konditori till konditori men blir nog runt 7-8 cm på höjden med ett plant gräddtäcke. Då har du ett glapp på 6-7 cm som skall fyllas ut med blommor.

Florister är duktiga på att binda blomstergirlang. Obesprutade blommor i lagom storlek binds i de olika längder som tårtornas omkrets blir. De kan göra så att det blir en liten hake i ena änden som man kan fästa i en öggla på den andra änden. Om du förklarar för floristen tror jag hon förstår hur det ska vara, som en midsommarkrans som du kan "öppna och stänga". 

Då blir det inte svårt eller tidskrävande att lägga dit blommorna just innan tårtan tas fram för servering. Det bästa är att blommorna inte ligger på tårtan längre än nödvändigt då de kan ge ifrån sig smak samt färg. Skulle girlangen bli någon cm för lång är det bara att fästa i haken lite längre in på änden och en ros för mycket kan vikas in mot mittpelaren baktill på tårtan - då syns det inte.

Florister kan det där med att binda girlanger så att det fyller ut utan att se för hoptryckt ut. Det kostar nog en slant för att få det gjort men blir säkerligen jättefint. Dessutom underlättar det när tårtan ska skäras - vips är blommorna av och ni slipper små perforerade hål i tårtan. Blommor som bara läggs dit löst tar dels tid att lägga dit och de kan börja glida ur och trilla av. Rosor är tåliga blommor och klarar sig väl i kylen i en plastpåse/cellofan över natten om det är så att de binder girlangerna på fredagen. De ska inte ligga i vattenbad eller liknande. Man vill inte ha något vatten ovanpå marsipantäcket.

Bara några tips, lycka till!
    GRYMT bra tips - TACK!!! och skulle onekligen vara väldigt smidigt då det också skulle minimera mitt eget pysslande :) Ska höra med en florist om prisuppskattning!
Svar på tråden Hur får jag till en våningstårta med färska blommor mellan våningarna???