• GeneralElectric

Söker bilder på frackbröllopsgäster och info på engelska

Vi får många utländska gäster, och några av dem undrar lite över hur man klär sig på ett svenskt sommarbröllop.

Jag har förklarat att damerna inte bör bära helvitt eller helsvart och så vidare. Men det vore fint att kunna länka till fotografier som ger en översiktsbild av en fest med en massa gäster, så ser de med en gång hur det kan se ut (och får på köpet en allmän känsla för svensk sommar/natur/brölopstradition etc).

Kruxet är att jag inte hittar några lämpliga festbilder, d v s med korrekt klädkod. Vi ska ha frackbröllop (alltså klädkod: högtidsdräkt) men på de hundratals bröllopsfotografsajter med festbilder som jag surfat runt på ser jag mest kavajklädda gäster.
    Hjälp mig med tips, det räcker med en länk till ett enda typiskt frackbröllop, helst med färgfoton!

Undrar också om någon känner till någon text som på engelska (eller andra språk) förklarar svenska bröllopsseder för icke-svenskar? Helst skulle jag vilja ha en sajt där gästerna kunde läsa om t ex att vi traditionellt inte tillämpar brudöverlämning, vad en lysning var för något, vilka klädkoder som är vanliga, vad en traditionell bröllopsmeny innehåller och varför så många svenskar väljer kyrkbröllop när de inte är religiösa – den typen av grejer!
    Har surfat runt på Svenska Institutet med flera sajter, men hittar absolut ingenting som är av intresse. Har fått använda Google Translate så att det ska finnas något om detta på vår bröllopshemsida, men det blir ju verkligen inte bra. Några tips?

• Svar på tråden Söker bilder på frackbröllopsgäster och info på engelska
  • GeneralElectric

Är det verkligen ingen som har koll på någon bröllopsfotografsajt med finklädda frackbröllopsklädda gäster på bilderna?

• lepaus
    GeneralElectric skrev 2011-05-05 07:33:41 följande:
    Undrar också om någon känner till någon text som på engelska (eller andra språk) förklarar svenska bröllopsseder för icke-svenskar? Helst skulle jag vilja ha en sajt där gästerna kunde läsa om t ex att vi traditionellt inte tillämpar brudöverlämning, vad en lysning var för något, vilka klädkoder som är vanliga, vad en traditionell bröllopsmeny innehåller och varför så många svenskar väljer kyrkbröllop när de inte är religiösa – den typen av grejer!
    Har surfat runt på Svenska Institutet med flera sajter, men hittar absolut ingenting som är av intresse. Har fått använda Google Translate så att det ska finnas något om detta på vår bröllopshemsida, men det blir ju verkligen inte bra. Några tips?
    Googlade lite för att hitta sidor, ska nämligen också ha bröllop med många utländska gäster (gifter mig med en irländare). Hittade några olika sidor som har lite information
    http://www.transparent.com/swedish/swedish-wedding-customs/
    http://www.theweddinglens.com/blog/swedish-wedding-traditions/

http://yourlivingcity.com/stockholm-guide/swedish-wedding-traditions-engagement/ verkar vara första delen av fyra angående svenska bröllopstraditioner, men kan inte hitta fortsättningen, kanske inte har postats än...  

Hittade tidigare denna sidan http://www.vigselringen.com/andralander.html, gillar den för att den faktiskt jämför traditionerna. Dock är den på svenska, men det kanske går bra att översätta. 
  • GeneralElectric

Tack, Wiii! Men, jag undviker gärna alla referenser till kungliga bröllop. Tala om att a) verka pretentiös och b) ge sina gäster prestationsångest.
    Tror att frackbröllop med många studenter vore lagom nivå... Men det är oväntat svårt att hitta bilder. Synd att så får har frackbröllop, tycker vi!

• wiii
    GeneralElectric skrev 2011-05-05 19:36:43 följande:
    Tack, Wiii! Men, jag undviker gärna alla referenser till kungliga bröllop. Tala om att a) verka pretentiös och b) ge sina gäster prestationsångest.
    Tror att frackbröllop med många studenter vore lagom nivå... Men det är oväntat svårt att hitta bilder. Synd att så får har frackbröllop, tycker vi!
    haha, förstår dig fullständigt :)
  • lepaus
    GeneralElectric skrev 2011-05-05 19:36:43 följande:
    Har du testat att googla på studentbaler och sittningar? I och för sig inte alla som har frack som klädkod, men jag vill minnas att det fanns en del folk med frack på vår studentbal i alla fall. 
  • GeneralElectric
    lepaus skrev 2011-05-05 19:32:32 följande:
    Googlade lite för att hitta sidor, ska nämligen också ha bröllop med många utländska gäster (gifter mig med en irländare). Hittade några olika sidor som har lite information
    www.transparent.com/swedish/swedish-wedding-c...
    www.theweddinglens.com/blog/swedish-wedding-t...

yourlivingcity.com/stockholm-guide/swedish-we... verkar vara första delen av fyra angående svenska bröllopstraditioner, men kan inte hitta fortsättningen, kanske inte har postats än...  

Hittade tidigare denna sidan www.vigselringen.com/andralander.html, gillar den för att den faktiskt jämför traditionerna. Dock är den på svenska, men det kanske går bra att översätta. 
    Perfekt, precis vad jag sökte! De länkarna åker rakt in på vår bröllopshemsida.
    I utbyte får du denna:

http://www.sweden.se/eng/Home/Lifestyle/Traditions/Reading/Secular-Swedes-say-I-do-in-church

Ska lägga in den från Vigselringen också, det går ju alltid att göra det så här även om det inte blir hellyckat:
    translate.google.com/translate&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=sv&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.vigselringen.com%2Fandralander.html
  • GeneralElectric
    lepaus skrev 2011-05-05 19:49:14 följande:
    Har du testat att googla på studentbaler och sittningar? I och för sig inte alla som har frack som klädkod, men jag vill minnas att det fanns en del folk med frack på vår studentbal i alla fall. 
    Jag googlade lite tidigare och hittade inget som var riktigt passande. Men jag ska göra ett nytt försök – tack!
  • GeneralElectric
    wiii skrev 2011-05-05 19:41:22 följande:
    haha, förstår dig fullständigt :)
    VI ska ha vigseln i Storkyrkan, så det blir tillräckligt med jämförelser till det bröllopet ändå...
  • GeneralElectric
    lepaus skrev 2011-05-05 19:32:32 följande:
    yourlivingcity.com/stockholm-guide/swedish-we... verkar vara första delen av fyra angående svenska bröllopstraditioner, men kan inte hitta fortsättningen, kanske inte har postats än... 
    Nej, den om ringarna är postad den 29 april i år, så man får nog avvakta lite. Men den typen av lite längre text är perfekt, så den sajten ska jag hårdbevaka. Tack!!!
  • lepaus
    GeneralElectric skrev 2011-05-05 21:44:57 följande:
    Nej, den om ringarna är postad den 29 april i år, så man får nog avvakta lite. Men den typen av lite längre text är perfekt, så den sajten ska jag hårdbevaka. Tack!!!
    Drar upp en gammal tråd då jag just hittade den i mina favoriter :) Vet inte om du har sett att det har kommit ytterligare två delar om svenska bröllopstraditioner? (http://yourlivingcity.com/stockholm-guide/swedish-wedding-traditions-customs-culture/ och http://yourlivingcity.com/stockholm-guide/swedish-wedding-taditions-wedding-food-cakes/)

När är ert bröllop? Eller har det redan varit? Har ni inbjudningar på engelska? Sitter just och försöker knåpa ihop text till våra...  
  • GeneralElectric

Tack, ska kolla länkarna!
    Vårt bröllop var i juni – mycket lyckat, med gäster från hela världen (med och utan frack).
    Vårt formella inbjudningskort var på svenska, men vi hade mycket utförliga informationsblad i två versioner (svenska och engelska) som bilaga, samt en sajt där det mesta fanns på båda språken.

• lepaus
    GeneralElectric skrev 2011-09-19 15:27:18 följande:
    Tack, ska kolla länkarna!
    Vårt bröllop var i juni – mycket lyckat, med gäster från hela världen (med och utan frack).
    Vårt formella inbjudningskort var på svenska, men vi hade mycket utförliga informationsblad i två versioner (svenska och engelska) som bilaga, samt en sajt där det mesta fanns på båda språken.
    Grattis! (om än lite sent ^^) :) Härligt att höra att det blev lyckat.

Vi kör nog på två versioner av inbjudningskort, svenska och engelska. Sen en websida som är antingen på bara engelska eller både svenska och engelska, beror på. Inte så många svensktalande som behöver reseinformation och så, och de som behöver det har inga problem med engelskan. Beror nog på hur mycket jag orkar fixa i slutändan ;)  
Svar på tråden Söker bilder på frackbröllopsgäster och info på engelska