Söker bilder på frackbröllopsgäster och info på engelska
Vi får många utländska gäster, och några av dem undrar lite över hur man klär sig på ett svenskt sommarbröllop.
Jag har förklarat att damerna inte bör bära helvitt eller helsvart och så vidare. Men det vore fint att kunna länka till fotografier som ger en översiktsbild av en fest med en massa gäster, så ser de med en gång hur det kan se ut (och får på köpet en allmän känsla för svensk sommar/natur/brölopstradition etc).
Kruxet är att jag inte hittar några lämpliga festbilder, d v s med korrekt klädkod. Vi ska ha frackbröllop (alltså klädkod: högtidsdräkt) men på de hundratals bröllopsfotografsajter med festbilder som jag surfat runt på ser jag mest kavajklädda gäster.
Hjälp mig med tips, det räcker med en länk till ett enda typiskt frackbröllop, helst med färgfoton!
Undrar också om någon känner till någon text som på engelska (eller andra språk) förklarar svenska bröllopsseder för icke-svenskar? Helst skulle jag vilja ha en sajt där gästerna kunde läsa om t ex att vi traditionellt inte tillämpar brudöverlämning, vad en lysning var för något, vilka klädkoder som är vanliga, vad en traditionell bröllopsmeny innehåller och varför så många svenskar väljer kyrkbröllop när de inte är religiösa – den typen av grejer!
Har surfat runt på Svenska Institutet med flera sajter, men hittar absolut ingenting som är av intresse. Har fått använda Google Translate så att det ska finnas något om detta på vår bröllopshemsida, men det blir ju verkligen inte bra. Några tips?