IBS brudar
Har kollat runt lite och sett att det finns en del IBS-tådar, men tänkte starta en ny nu när man kan vara anonym, då IBS inte är ett lätt ämne att prata om!Själv har jag haft IBS i ca 4 år, trots att jag inte haft diagnosen mer än ett år.
Jag har verkligen inte haft det lätt med min mage, den är väldigt oförutsägbar. Ena dagen är den lös, andra dagen hård och en dag väldigt gasig. Som om inte det vore nog har jag kramper i magen, oavsett vilken form magen är i. Har bra och dåliga perioder, men märker oftast i efterhand att jag har haft en bra period, vilket gör
att jag inte kan njuta utav de bra perioderna.
IBS:en påverkar så klart mitt liv! Jag funderar mycket över min framtid. När jag tog studenten hade jag haft ca. 50% frånvaro sista året, men klarade trots det, gå ut med hyffsat bra betyg.
Bestämde mig för att inte söka högskola/universitet förrän min mage ordnat upp sig (eftersom jag inte då hade fått någon diagnos), men så blev det inte. Kom in på en reservplats på lärarprogrammet och hoppade på hösten efter studenten. Har väl ångrat det beslutet ett antal gånger pga magen och frånvaro, men än så länge går det ganska bra. Försöker prioritera de lektioner/föreläsningar jag måste gå på och är hemma och vilar upp mig de andra dagarna.
Under praktikperioder blir detta lite besvärligt... Ska gå tillsammans med handledaren 100% vilket inte alltid går. Praktiken har resulterat i några frånvarodagar.
Har på senare tid insett att jobba 100% kommer nog aldrig att fungera för mig. Förhoppningsvis kan jag hitta en tjänst som innebär 75-80% arbetstid. Antagligen kommer det att luta åt någon form av specialpedagogtjänst eller extralärare, eftersom det är svårt att ha en egen klass om man inte jobbar full tjänst. Får vänta och se vad framtiden har att ge!
Nu när det planeras bröllop är jag lite orolig! Hur ska det gå den dagen vi gifter oss? Kommer jag att våga äta mat dagen innan och under bröllopsdagen? Kan jag ta det lugnt och njuta utav dagen?
Har en väldigt stöttande pojkvän som på senare tid har insett att han behöver stötta mig lite mer, som när han lagar maten osv. Jag älskar honom för att han orkar stå ut med mig och mitt klagande!
Har någon av er IBS?
Hur påverkar det erat liv?
Har ni något som fungerar för er?
Vad har ni fått för råd/kommentarer? (bra/dåliga)
Hur klarade ni bröllopsdagen? (om du är gift)
Låt oss prata om IBS utan att skämmas! Det kan vara skönt att prata av sig ibland, prata med andra som är i samma situation och som förstår!