• wiii

OT men ändå inte.. Kikärtor!

Har tänkt göra en kikärtsröra att ha på vår buffé. I receptet står det att man ska använda kikärtor på burk, men då till frågan, vilket märke på kikärtorna ska man köpa?
    Provade Zetas igår, men tyckte att det blev en lite tråkig bismak av dom, någon som har tips på goda kikärtor? :) 

• Svar på tråden OT men ändå inte.. Kikärtor!
  • anne på grönkulla

Kikärter på burk är rätt trista - man får skölja av dem först för att inte få med en lite kattmatsaktig smak. Jag gör nästan alltid på torkade, som jag blötlägger och kokar själv, men skulle jag behöva använda färdiga skulle jag nog i första hand välja såna på pappföpackningar, typ gogreen. Känns lite färskare, liksom.

• wiii

Kanske bättre att koka själv, följer ju aldrig recept till punkt och pricka annars så varför göra det nu :P

• MissBroccoli

Koka själv! Det är mycket godare.
    jag brukar koka en hel påse (blötlägger ca8-10 timmar) koka upp i blötläggningsvattnet och när det kokat upp byter man vatten. det tar bort en del av det som gör attman blir gasig i magen. Koka ca 1 timme.
    Du kan koka nån vecka innan och frysa in kikärtorna och sen ta fram och göra röran dagen innan.

När jag gör egen Hommus gör jag det på kikärtor, lime (skal och saft), vitlök, olivolja, örtsalt & peppar.
    Vill man så kan man hacka i lite soltorkade tomater (eller om du gör det i matberedare så tar du i dem och kör några varv till så det fortfarande är bitar)

• wiii
    MissBroccoli skrev 2011-05-10 20:48:05 följande:
    Koka själv! Det är mycket godare.
    jag brukar koka en hel påse (blötlägger ca8-10 timmar) koka upp i blötläggningsvattnet och när det kokat upp byter man vatten. det tar bort en del av det som gör attman blir gasig i magen. Koka ca 1 timme.
    Du kan koka nån vecka innan och frysa in kikärtorna och sen ta fram och göra röran dagen innan.

När jag gör egen Hommus gör jag det på kikärtor, lime (skal och saft), vitlök, olivolja, örtsalt & peppar.
    Vill man så kan man hacka i lite soltorkade tomater (eller om du gör det i matberedare så tar du i dem och kör några varv till så det fortfarande är bitar)
    Tack för svaret :)
    Jo jag provade att koka själv, sååå mycket godare! och inte precis svårt heller, det sköter ju sig självt största delen av tiden :)
Svar på tråden OT men ändå inte.. Kikärtor!