Snobbig kompis som klagar på vår lokal...
När en kompis till mig erbjöd sig att ordna dekorationen i vår lokal blev jag väldigt glad. Han har erfarenhet som gäst på massor av bröllop, är duktig på allt som har med stil, färg och form att göra och har själv inrett sitt torp fantastiskt fint. Han blev så glad för att jag träffat M2B, och ville göra något för oss som bröllopspresent.
Han har haft _massor_ med idéer och goda råd vad gäller min klänning, tärnornas klänningar, näbbkläderna, frisyr etc etc etc. Jag har väl inte följt allt, tvärtom – men på det hela taget har han varit ovärderlig såsom bollplank för en Bridezilla som jag.
Han gick alltså även igång på att ordna matsalsdekoren, och hade snart massor av idéer (som han fick utifrån den symbol vi hade tryckt på inbjudningskorten).
Dock kände vi snart att det skulle bli svårt att hjälpa honom förverkliga hans vision, eftersom han efterlyste folk som kan snickra, måla och sy vissa saker – vilket vi inte direkt känner att vi har kompisar som vi kan be om... Vi har också gjort det tydligt att vi inte riktigt har någon budget för att göra en massa saker... Vi har dock betalat pengar för att få tillgång till lokalen kvällen före festen, så att det ska finnas mer tid just för att fixa iordning den.
Själv hade denne vän först sagt att han skulle komma till Stockholm, där vi ska ha bröllopet, flera dagar i förväg och hjälpa till med allt möjligt som behövdes. Men så fick han en flott inbjudan till en stilig fest i en annan del av Europa, och flyger därför in först på bröllopsdagens morgon. Han tycker dock själv inte att det är något problem, eftersom han vill förbereda ordenligt – och sedan sätta andra i arbete för att förverkliga hans visioner...
Så igår var han i Stockholm för att inspektera lokalen, som jag förvisso hade sänt massor med bilder på. Han var där i flera timmar och kontrollmätte och fotograferade! Nu har han skickat sitt utlåtande -- och det är genomgående väldigt negativt.
Han klagar på att lokalen har massor av problem som måste lösas, att gången fram till lokalen kommer att förstöra gästernas skor/kläder, att entrén är ful, att M2B:s mammas förslag till bordsplacering är feltänkt, att vi måste be dem som har lokalen att städa undan klumpiga papperskorgar och en massa annat som han tycker stör helhetsintrycket.
Han skriver det inte rent ut, men det är uppenbart att han inte tycker att lokalen är tillräcklig *fin*, särskilt med tanke på att vi har bett gästerna klä sig i högtidsdräkt.
Vi är väl medvetna om att det inte är någon tjusig lokal på samma sätt som ett slott eller en herrgård eller exempelvis Grand Hotel vore. Men vi har också gjort klart för honom från början att vi prioriterar att ha många gäster/vänner, och att vara på ett centralt läge – och att utbudet på prisvärda lokaler som tar många personer, och dit man kan ta egen alkohol, är väldigt begränsat i Stockholm.
Nu känns det väldigt trist att han är så negativ! I sin långa genomgång tar han nästan bara upp problem (och hur han anser att de kan/bör lösas) men han skriver inget alls om de fina kvaliteter lokalen faktiskt har. Den är nämligen inte bara överkomlig i pris och centralt belägen, utan är också omgiven av fin natur, historisk atmosfär etc. Den är verkligen finare än många lokaler som jag har varit på bröllopsfest i.
Vi vill att vårt bröllopsfirande enbart ska omges av glädje och munterhet, inte av negativism. Vi kommer att ha massor av fina, högtidliga, stämningsfyllda ingredienser, och vi tror att bröllopsfesten kommer att präglas av glädje, god mat, god stämning och fna tal. Vi vill inte att det roliga med planeringen nu dras ner av att denne vän anser att vår lokalen inte är tillräckligt stilig. Vi vill heller inte lägga ner massor med tid, kraft och pengar på att skapa ett helt annat festrum än det vi har för bara en kväll (eftersom både energi och pengar behövs till mycket annat).
Nu är frågan: hur sjutton talar vi om detta för denne vän, utan att göra honom till ovän? Han har redan lagt ner massor av tid på att klura ut sin vision och på att, som sagt, åka särskilt till festlokalen för att spana och planera. Nu ligger han i startgroparna för att finslipa sin plan och göra långa listor på allt som ska köpas och fixas...
Jag tycker att det vore skönast om M2B – som har stor erfarenhet av att gå på bröllop, och som kommer att hålla i kontakterna med cateringfirman m fl, eftersom jag inte är i Stockholm på ett tag – talar om för min vän att vi inte tycker det är någon idé att han försöker fixa till lokalen när han så uppenbart inte gillar den i grunden, och när vi ändå inte kan tillhandahålla personer som kan göra jobbet.
M2B undrar hur det egentligen blev så här, och tycker att det hade varit bättre om jag aldrig hade frågat vännen om dekor alls. Men jag tänkte bara att det vore bra med någon som ville hålla i att samordna porslin, blommor, ljus och lite annat i lokalen, för det är jag själv inte så bra på. Vi hade inte tänkt att han skulle klura ut ett helt festrumskoncept, samtidigt som det är rörande att han lagt ner så mycket tid och tankemöda på det. Det känns trist att han blev så besviken på lokalen och att han valt att betona dess problem och inte dess kvaliteter.
Sedan har han onekligen trots sin negativism en del goda idéer – t ex hur/var gästerna borde gå in i lokalen för att sllippa gå genom den rätt fula entrén, vilket vi inte hade tänkt på, och hur man kan skapa en liten ”allé” genom att flytta på vissa blomkrukor.
Antingen får vi låta honom fortsätta med sin handlingsplan – och så får vi hjälpa honom så gott vi kan med resurser och eventuellt en liten budget, eller så säger vi väldigt tydligt ifrån att vi inte tror att det alls funkar.
M2B tycker dock att han inte kan säga ifrån på skarpen att vi tycker att det blivit för mycket (och för mycket negativism) eftersom det inte är hans vän. Själv är jag nog för konflikträdd för att säga ifrån med besked.
Vi vill förstås inte heller att vår vän ska bli sur för att vi inte uppskattar hans förslag fullt ut, och det är svårt att säga att han gör oss ledsna genom att antyda att lokalen inte är tillräckligt ståndsmässig.
Hur skulle ni göra?