• kandersson174

Bildtråd- dukningstips!

Nyfiken på att se fina dukningar! Gärna inte bara amerikanska fantasigrejer som kostat 100 000 bara för blommorna...
    Vore kul att se dukningar med blommor man kan hitta i den svenska naturen tex. Eller andra fiffiga lösningar :)

• Svar på tråden Bildtråd- dukningstips!
  • mikita

Vi har planerat en dukning som utgår från syréner. Självklart är det varmaste våren på superlänge i år! Så nu kommer nog syrénerna vara överblommade på vår dag. *MORR* I dag snöade det visserligen, men jag är rädd att de hann komma för långt i knoppning och så under påskveckan. Så nu försöker jag desperat komma på ersättningsblommor. Vi har ljust syrénlila som tema och INTE budget för att köpa massa blommor, hela vitsen var ju att knyta an till egenplockade syrénkvistar!

Så den här tråden följer jag tacksamt!

• kandersson174
    mikita skrev 2011-05-03 21:00:52 följande:
    Vi har planerat en dukning som utgår från syréner. Självklart är det varmaste våren på superlänge i år! Så nu kommer nog syrénerna vara överblommade på vår dag. *MORR* I dag snöade det visserligen, men jag är rädd att de hann komma för långt i knoppning och så under påskveckan. Så nu försöker jag desperat komma på ersättningsblommor. Vi har ljust syrénlila som tema och INTE budget för att köpa massa blommor, hela vitsen var ju att knyta an till egenplockade syrénkvistar!

Hur har ni tänkt med allergiker? Vi tänkte också ha syrener till dukningen men så var det nån som sa att folk är alleriska mot det :( Vet inte om man vågar?
  • mikita
    kandersson174 skrev 2011-05-03 21:25:37 följande:
    Hur har ni tänkt med allergiker? Vi tänkte också ha syrener till dukningen men så var det nån som sa att folk är alleriska mot det :( Vet inte om man vågar?
    Inga problem bland våra gäster. Men fråga dem :)
  • kandersson174

Jag tyckte vindruvorna på "barockbröllopet" i TV 4 var snygga också!

• Willowfield
    mikita skrev 2011-05-03 21:00:52 följande:

Tänk på att syrener doftar väldigt starkt.
    Och så till det roliga. du kan få tag på syrener via blomsteraffär nästan när som helst på året. De beställer från växthus i holland bland annat. inte var det speciellt dyrt heller. Vi gav 250 ;- för en enorm bukett till vår mors begravning att ha på kistan
    Skall du ha syrener i glas så som p åbilderna kan du ju ha fake just i dessa och sen några äkta i andra vaser eller dylikt. 
  • Joffan
    kandersson174 skrev 2011-05-03 21:25:37 följande:
    vi skickade en svarsbanket med vår inbjudan där vi bland annat frågade vad gästerna har för blommallergier.
  • Pinkgrape

Detta tycker jag är sådant som man kan fixa själv, eller med hjälp av en del vänner kanske ;P
    Fint är det då och nästan allt går ju att hitta ute i naturen :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • mikita
    Willowfield skrev 2011-05-04 11:03:09 följande:
    Tänk på att syrener doftar väldigt starkt.
    Och så till det roliga. du kan få tag på syrener via blomsteraffär nästan när som helst på året. De beställer från växthus i holland bland annat. inte var det speciellt dyrt heller. Vi gav 250 ;- för en enorm bukett till vår mors begravning att ha på kistan
    Skall du ha syrener i glas så som p åbilderna kan du ju ha fake just i dessa och sen några äkta i andra vaser eller dylikt. 
    Tack! Jag ska ringa blomaffären i morgon.
    Tänkte bidra med min provdukning här, men det verkar inte fungera att ladda upp bilder. Får försöka igen senare.
  • KhiraLii

Jag funderar också på syrener men något man måste tänka på är att de vissnar VÄLDIGT fort. Börjar sloka rejält efter 24 h när jag testade. Bytte då vatten 3 gånger under den tiden.

• Willowfield
    KhiraLii skrev 2011-05-25 21:55:14 följande:
    Jag funderar också på syrener men något man måste tänka på är att de vissnar VÄLDIGT fort. Börjar sloka rejält efter 24 h när jag testade. Bytte då vatten 3 gånger under den tiden.
    Måste du haft otur de vi köpte från blomsteraffären höll sig resan till Sverige 2 dagar i butik, sedan torrlagda under begravningen samt ytterligare 2 nätter i vas innan vi la dem i sjön den tredje dagen.
    Bara se till att ha dem kallt, krossade grenändar och sockervatten 
  • KhiraLii
    Willowfield skrev 2011-05-25 21:59:46 följande:
    Måste du haft otur de vi köpte från blomsteraffären höll sig resan till Sverige 2 dagar i butik, sedan torrlagda under begravningen samt ytterligare 2 nätter i vas innan vi la dem i sjön den tredje dagen.
    Bara se till att ha dem kallt, krossade grenändar och sockervatten 
    Jag har däremot hört att det är bättre att bara snedda kanten än att krossa, så att man inte förstör kapillärerna som skall suga vatten. Däremot har jag inte testat sockervatten så jag var bara tvungen att kolla. Har gjort tre buketter, en krossad, en sneddad, en sneddad i kylen, alla i sockervatten. Får se vilken som ser bäst ut de närmsta dagarna.
  • Willowfield
    KhiraLii skrev 2011-05-25 23:16:02 följande:
    Jag har däremot hört att det är bättre att bara snedda kanten än att krossa, så att man inte förstör kapillärerna som skall suga vatten. Däremot har jag inte testat sockervatten så jag var bara tvungen att kolla. Har gjort tre buketter, en krossad, en sneddad, en sneddad i kylen, alla i sockervatten. Får se vilken som ser bäst ut de närmsta dagarna.
    Skall bli spännade att få läsa om Solig
  • KhiraLii

Jag har tagit ut den ifrån kylskåpet vid femtiden. Jag vill nämligen att det skall efterlikna att jag plockade blommorna dagen innan, de fick stå i kylskåp och sedan tas det fram precis innan festen på bröllopsdagen.

Just nu kan jag tycka mig se att de två som inte stått i kylskåp börjat hänga lite, de orkar inte hålla "blomkvistarna" helt raka men blommorna ser fortfarande väldigt fina ut. Kylskåpsbuketten ser oförändrad ut.

• Tårtsmula

Otroligt snyggt. Bilden visualierar mina tankar om hur jag vill ha vår dukning. Vi ska ha mycket vitt.

kandersson174 skrev 2011-05-03 20:56:59 följande:

• Willowfield
    KhiraLii skrev 2011-05-26 19:16:05 följande:
    Jag har tagit ut den ifrån kylskåpet vid femtiden. Jag vill nämligen att det skall efterlikna att jag plockade blommorna dagen innan, de fick stå i kylskåp och sedan tas det fram precis innan festen på bröllopsdagen.

Just nu kan jag tycka mig se att de två som inte stått i kylskåp börjat hänga lite, de orkar inte hålla "blomkvistarna" helt raka men blommorna ser fortfarande väldigt fina ut. Kylskåpsbuketten ser oförändrad ut.
    Låter ju bra det :) då kanske det löser sig 
Svar på tråden Bildtråd- dukningstips!