Inlägg från: Blivande fru Swärdh |Visa alla inlägg
  • Blivande fru Swärdh

    depp

    MrsT2011 kloka ord igen! Jag mådde så där till o från i många år tills jag tog mig i kragen och bad om hjälp på vårdcentralen. Fick då prata med en terapeut en gång i veckan i ett år. Sen halkade jag in på KBT (finns att göra via nätet genom landstinget om man bor i Sthlm, kanske har utökats nu, gjorde detta för 3 år sen) och gjorde KBT i 10 veckor. Det var det bästa som kunde hänt mig! Efter det har jag mått bra och man får rätt verktyg till att förebygga en depression om man håller på att falla tillbaka. Mått underbart i 3 års tid tack vare KBT. Rekommenderar detta starkt! Förespråkar dock inte antidepressiva medel då jag har många vänner och bekanta som tar/tagit det och det har bara gjort dem beroende av det i princip och så medföljer alltid konstiga bieffekter. Man ska ta itu med sitt psyke i grund o botten klarsynt för att bli frisk fortast. Terapeuten och läkare har alltid först och främst erbjudit mig antidepressiva som för att bli av med problemet lättast. Har tackat nej varenda gång. Styrkekramar och lycka till!

  • Blivande fru Swärdh
    Kattpoet skrev 2011-05-05 11:26:44 följande:
    Men om du saknar  B!2 så kan du behöva ta  B12 tableter vilket är en  medicin.

    Och jag sett en vän lida i flera år eftersom  hennes hjärna inte  producerar seratonin som alla andras och medicin är ju  något man inte tar och hon provade alla  konstiga dieter och  det ena och andra naturläkemedlet tills hennes karl, jag älskar dig men jag gifter mig inte med dig föränn du tar hjälp av  en riktigt doktor.

    1 år senare  studerar hon, har ett jobb och ett underbart liv, inget depp och hon är på lägsta dosen och  tjejen mår kanon och har slutat skära sig och gifter sig i höst.

    Så att all  medicin är till ondo är inte rätt och man måste göra en ordentlig utredning av det hela, vill doktorn sätta dig direkt på medicin utan utredning, hitta en annan så enkelt är det. 
    Det är tyvärr inte många som börjar med antidepp som det går så bra för som för din kompis. Jag har själv sett dem negativa bitarna genom mina vänner och bekanta. Beroendet och bieffekterna är inte värt det!

    KBT är det enda jag kan starkt rekommendera till TS. Kolla upp det och ta tag i ditt liv, du ska inte behöva gå runt och må så här resten av livet. Styrkekramar till dig!
    MrsT2011 skrev 2011-05-05 11:14:33 följande:
    Måste faktiskt säga att du jämför äpplen med päron. Att lida av en bristsjukdom och bli behandlad för det är inte samma sak som att någon proppar i en prozac utan en grundlig utredning av depressionens djup och orsak. Blodprov hos en allmänläkare råder självklart bot på det du räknar upp, det är när man hamnar hos en lat psykiater som det kan bli problem. Eller när man helt enkelt inte vet vilken typ av sjukvård man ska söka. Det krävs ganska mycket tur för att hamna hos rätt person inom vården, det må vara cyniskt men det är min personliga erfarenhet.
    Jag har samma åsikt som du. Samma erfarenhet. Vet inte många som hamnat hos rätt person inom vården....
Svar på tråden depp