• Emblas Mamma

Någon här inne som använd sig av "Flower Paste" ?

Hej!
    Har köpt hem flowerpaste för att göra små rosor av det,
    jag gjorde det av marsipan innan och dom var jättefina en liiiiten stund. Sen smälte dom ihop :/
    Mn detta ska tydligen vara jättebra,
    dock så undrar jag nu lite om det är något jag ska tänka på innan jag börjar?
    Märkte att "degen" vad väldigt hård och jag undrar om man ska ta och rulla den mjuk?

Om jag nu gör en ros, hur länge tror ni den håller? Gör inget ifall den blir hård, bara den dekorerar fint :)
    Tänkte göra en likadan dekoration på min födelsedagstårta som till bröllopstårtan för att se ifall det blir bra!

• Svar på tråden Någon här inne som använd sig av "Flower Paste" ?
  • Emblas Mamma
    Mariamilena80 skrev 2011-04-30 08:58:23 följande:
    Jag tycker att det fungerar jätte bra, blommorna blev ok för att vara första gången. Jag har provat marsipan, flowerpaste och sugerpaste..
    Har bara hunnit med en tårta och sen omgång cupcakes.

Tårtan blev ju super!!
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-04-30 18:26:48 följande:
    Hörrni!!!
    Jag tänkte på en annan sak, jag kommer ha marsipantårta,
    och jag undrar hur ni får fast rosorna på era tårtor? Finns det något slags "lim" man har i bak och kakvärlden?
    :)
    När man gör sugarflowers så fäster man ju normalt en floristtråd i kulan (eller droppen, om man gör rosor). Tråden hjälper sedan till att hålla blomman på plats. 
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-30 20:00:39 följande:
    När man gör sugarflowers så fäster man ju normalt en floristtråd i kulan (eller droppen, om man gör rosor). Tråden hjälper sedan till att hålla blomman på plats. 
    oj! Nu förstår jag ingenting?! Har jag missat något stort här? :O
    Kan du förkalra lite närmare? Finns det bilder? :)

Jag har inte satt någon tråd, utan bara gjort vanliga rosor! hjälp! Kan man inte "limma" fast dom ändå med något lite ätbart? :)
  • 11juni2011
    Emblas Mamma skrev 2011-04-30 20:05:39 följande:

Jag har inte satt någon tråd, utan bara gjort vanliga rosor! hjälp! Kan man inte "limma" fast dom ändå med något lite ätbart? :)
    Jag brukar limma med vanlig kristyr! Sån man har på pepparkakor :=)
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-04-30 20:05:39 följande:

Jo, det kan man säkert göra, med ätbart lim.

Men när man gör sugarflowers så är ju fördelen med det materialet att man kan få dem att se riktiga ut. Med flowerpaste så kan man göra tunna kronblad och med floristtrådarna kan man binda buketter. Sedan fäster man bara buketterna i tårtan med hjälp av tråden.

Det är så man gör "riktiga" sugarflowers och som gör att de bir mycket finare än marsipanrosor. 
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-30 20:30:06 följande:
    Jo, det kan man säkert göra, med ätbart lim.

Men när man gör sugarflowers så är ju fördelen med det materialet att man kan få dem att se riktiga ut. Med flowerpaste så kan man göra tunna kronblad och med floristtrådarna kan man binda buketter. Sedan fäster man bara buketterna i tårtan med hjälp av tråden.

Det är så man gör "riktiga" sugarflowers och som gör att de bir mycket finare än marsipanrosor. 
    Det låter väldigt fint!
    Men det låter också lite avancerat för mig :) Men jag har iallafall hittat ätbart lim, och det får duga bra!
    Tack ändå för tipset! kanske lite längre fram..? :)
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-04-30 20:37:30 följande:
    Det låter väldigt fint!
    Men det låter också lite avancerat för mig :) Men jag har iallafall hittat ätbart lim, och det får duga bra!
    Tack ändå för tipset! kanske lite längre fram..? :)
    Det kräver lite tid och mkt tålamod, men det är faktiskt inte jättesvårt. :) 
    Men du får väl hojta till när du känner dig mogen för det. ;) 
  • BlackWIngedAngel

Bilden är suddig, men bara för att poängtera min poäng. Det här var mitt första försök att göra sugarflowers och det blev ändå rätt okej. (Tycker jag i alla fall...)

• wiii
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-30 20:57:33 följande:
    Bilden är suddig, men bara för att poängtera min poäng. Det här var mitt första försök att göra sugarflowers och det blev ändå rätt okej. (Tycker jag i alla fall...)

Wow, dom ser ju riktiga ut!! :O
  • BlackWIngedAngel
    wiii skrev 2011-04-30 21:38:47 följande:
    Wow, dom ser ju riktiga ut!! :O
    Tack, det var snällt. :) 
    Jag ser i och för sig en del missar på dem, men det är sådan man lär sig med övning och jag har blivit bättre sedan jag gjorde de där.
  • Chicita

Jättefin bukett BlackWingedAngel Glad

Jag har sneglat på att gå en blomkurs, men tills vidare så nöjer jag mig med att fuska lite på egen hand.
    Och jag brukar gruppera rosorna direkt på tårtan, eventuellt gör jag en liten kulle som jag lägger rosorna på så att det inte blir så platt.
    När det gäller kallor så brukar jag ändå göra stjälken i SP eller FP eftersom den ju är rätt grov på kallorna. Men det är inte ens alltid som jag har stjälken med, utan det brukar vara grupper av blommor bara och något blad.
    Och det brukar ändå bli godkänt Glad
    Jag köpte en bra bok om sugerflowers, så jag tänkte ge mig på att göra liljekonvaljer nån dag om jag bara kan få tummen ur *S*

Är du självlärd eller har du gått någon kurs?

Som amatör (och nybörjare) så är det ju en prestation bara att göra blommorna i sig. Och med FP så har man ju ändå möjlighet att göra dom tunnare, så dom ser lite mer riktiga ut än en klassisk marsipanros. Glad

• Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-30 20:57:33 följande:

Dom är ju superfina!
    Ser inte ens ut som konstgjorda blommor, utan som riktiga :D

har du använt dig av några tips eller steg för steg grejer när du gör detta?
    Jag tänkte med göra lite rosenknoppar, men vet inte riktigt hur! Rosorna går ganska galant, men knoppar? hmm.
  • Izmo

Man kan ju också använda sig av lite lätt uppvispad äggvita som lim till flowerpaste. Det brukar jag göra! men jag gör oftast rosor av marsipan, vanliga sockerblommor gör jag av 50/50 flowerpaste och sugarpaste, som jag knådar ihop ordentligt och liksom drar i för att få ihop den ordentligt.

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-05-01 08:40:50 följande:
    Dom är ju superfina!
    Ser inte ens ut som konstgjorda blommor, utan som riktiga :D

har du använt dig av några tips eller steg för steg grejer när du gör detta?
    Jag tänkte med göra lite rosenknoppar, men vet inte riktigt hur! Rosorna går ganska galant, men knoppar? hmm.
    Knopparna är enklast. :) Man rullar bara ut en liten droppformade klump, fäster den på en floristtråd som man har böjt i en krok och doppat i lim. Sedan tar man en sax och gör två markeringar, som ett kors över knoppen. När man väl färlägger den i grönt närmare tråden och valfri rosfärg i toppen så ser den plötsligt väldigt riktig ut. :)
  • misscat81

Nu har jag bara gjort dekorationer i vanligt sugarpaste, inte flowerpaste, men till sp funkar det i alla fall alldeles utmärkt att limma med vanligt vatten.

• Näckrosbarnet

åå känns som jag har kommit "hem" . Jag har bakat cupcakes i snart 3 år och jag bara älskar de. Det roligaste är att för göra dekorationen på dem. Som att få jobba med sugerpasta. Sugerpasta och flowerpasta är nästan samma sak ( har jag lärt mig) Sugerpasta är lättare att jobba med en masiparn och sen tåler alla sugerpasta som att det bara är rent socker i .

Alis volat propriis
Svar på tråden Någon här inne som använd sig av "Flower Paste" ?