• Emblas Mamma

Någon här inne som använd sig av "Flower Paste" ?

Hej!
    Har köpt hem flowerpaste för att göra små rosor av det,
    jag gjorde det av marsipan innan och dom var jättefina en liiiiten stund. Sen smälte dom ihop :/
    Mn detta ska tydligen vara jättebra,
    dock så undrar jag nu lite om det är något jag ska tänka på innan jag börjar?
    Märkte att "degen" vad väldigt hård och jag undrar om man ska ta och rulla den mjuk?

Om jag nu gör en ros, hur länge tror ni den håller? Gör inget ifall den blir hård, bara den dekorerar fint :)
    Tänkte göra en likadan dekoration på min födelsedagstårta som till bröllopstårtan för att se ifall det blir bra!

• Svar på tråden Någon här inne som använd sig av "Flower Paste" ?
  • Mariamilena80

Jag är ny på området själv=) Men jag masserade upp den innan, sen stelnar den väldigt fort.
    Tror den håller ganska länge.. förvara torrt (ej kyl innan dekorering), och förslut i burk. Ska du bara göra dem nån dag innan så kan du ha dem i rumstemperatur.

• Emblas Mamma
    Mariamilena80 skrev 2011-04-29 20:50:24 följande:
    Jag är ny på området själv=) Men jag masserade upp den innan, sen stelnar den väldigt fort.
    Tror den håller ganska länge.. förvara torrt (ej kyl innan dekorering), och förslut i burk. Ska du bara göra dem nån dag innan så kan du ha dem i rumstemperatur.
    tack för tipset! Har hört att man ska förvara i en burk :)
    Men det är jättebra att det torkar fort, för jag tänkte göra rosorna några veckor innan bröllopet.
    Man behöver ju inte äta dom ändå :)

Ska testa nu till min födelsedagstårta. Ska göra dom i helgen och sen är det två veckor till födelsedagen.
    Då vet man ju ungefär om det blir bra! Då hra jag en månad att göra dom till bröllopet sen!

Tycker du att det fungerar bra annars, blir blommorna fina för dig?
  • Humlan66

Man ska kunna göra dem i förväg och frysa med . jag ska själv sätta igång och träna rosor snart

• BlackWIngedAngel

Du ska dra isär pastan några gånger för att mjuka upp den och sedan massera den mjuk. Och lägg alltid in den biten i plast som du inte använder, för den blir hård på ytan väldigt fort! Men sedan tar det något dygn innan en ros torkar ordentligt. Färglägg innan rosorna torkar så fastnar färgerna bättre.

Man kan frysa in pastan, vad jag vet, men jag skulle definitivt inte försöka frysa färdiga rosor. De ska som sagt hållas torrt och får inte ens ligga på tårtan eller i kylskåpet över natten för då mjukas de upp.

• Emblas Mamma

Tack för tipset!
    Har testat att göra några rosor nu och jag är helnöjd :)
    Det stelnar direkt som ni säger, men att rosorna stelnar är bara superbra! Dom smälter iunte alls ut så fult som dom i marsipan gjorde! Det är enorm skillnad :)

Hoppas ingen misstycker att det kommer finnas hårda rosor på tårtan :) Dom är rätt små och söta allihopa egentligen..

• Chicita

Största fördelen med flowerpaste är att man kan kavla det så otroligt tunnt.
    Som rosblad är liksom... Skrattande

Man kan få helt otroligt vackra dekorationer med FP.

Jag ska ge mig på att göra lite liljor någon dag framöver och se om dom kanske kan passa på en bröllopstårta som jag ska göra om några månader... Lite kallor tror jag att det skulle vara på den också om jag minns rätt...
    Kanske bäst att jag gör några rosor när jag ändå håller på också Tungan ute

FP blir ju hårt som sagt, men dom är ändå ätbara. Så det brukar inte vara några problem. Bara tala om för gästerna att dom kan äta blommorna om dom vill Flört

• Mariamilena80
    Emblas Mamma skrev 2011-04-29 21:33:15 följande:
    tack för tipset! Har hört att man ska förvara i en burk :)
    Men det är jättebra att det torkar fort, för jag tänkte göra rosorna några veckor innan bröllopet.
    Man behöver ju inte äta dom ändå :)

Ska testa nu till min födelsedagstårta. Ska göra dom i helgen och sen är det två veckor till födelsedagen.
    Då vet man ju ungefär om det blir bra! Då hra jag en månad att göra dom till bröllopet sen!

Tycker du att det fungerar bra annars, blir blommorna fina för dig?
    Jag tycker att det fungerar jätte bra, blommorna blev ok för att vara första gången. Jag har provat marsipan, flowerpaste och sugerpaste..
    Har bara hunnit med en tårta och sen omgång cupcakes.

• Chicita
    Mariamilena80 skrev 2011-04-30 08:58:23 följande:
    Jag tycker att det fungerar jätte bra, blommorna blev ok för att vara första gången. Jag har provat marsipan, flowerpaste och sugerpaste..
    Har bara hunnit med en tårta och sen omgång cupcakes.
    Fint *trycker frenetiskt på den ickeexisterande "gilla-knappen" * Flört
  • Mariamilena80
    Chicita skrev 2011-04-30 09:18:22 följande:
    Fint *trycker frenetiskt på den ickeexisterande "gilla-knappen" * Flört
    Tack=)
  • Emblas Mamma

Hörrni!!!
    Jag tänkte på en annan sak, jag kommer ha marsipantårta,
    och jag undrar hur ni får fast rosorna på era tårtor? Finns det något slags "lim" man har i bak och kakvärlden?
    :)

Svar på tråden Någon här inne som använd sig av "Flower Paste" ?